Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Compressor

Gestart door marimon, 31 mei 2021, 19:28:29 PM

marimon

Welke compressor (soort/type/enzovoort...)heeft jullie voorkeur om te gebruiken bij het airbrushen?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

Een die niet teveel lawaai maakt en de druk in te stellen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bjor

Marc,

Ik heb nu 6 jaar deze Werther en dat was een prima koop. De compressor heeft een luchttank, dus hij loopt niet constant en als hij aanslaat is hij erg stil Je kunt er normaal een gesprek bij voeren.
Hij heeft een waterafscheider, waardoor er geen vocht in de luchtslang komt (dat leidt tot gespetter bij het spuiten).
Blijf weg van compressoren die hier aan de buitenkant op lijken, maar slechts rond de € 100,= kosten. Dat is Chinese namaak en rommel. Die geven meer ergernis dan lucht.

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

svvander

#3
Ik heb deze nu gekocht:
https://www.benl.ebay.be/itm/293338892558

Voor de prijs moet ge het niet laten.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Als het voor modelbouw is, meer dan dit heb je echt, echt niet nodig.
Mijn compressor staat in de kelder op stok.
Dit ding kan je desnoods in je living gebruiken.
spuit by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI

#5
<snip />
Sven,

je hebt de link naar je bestelling geplaatst. (gelukkig) kan de rest van de wereld niet zien wat je besteld hebt.  ::)

svvander

Wat op zich heel vreemd is, want ik ben uitgelogd en dan zou je niets moeten kunnen zien, maar het was niet de bedoeling... heb het aangepast (graag je quote even weghalen, dank u).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Waarom jullie allemaal van die grote beesten kopen begrijp ik niet. Daar kan je een auto mee herspuiten. Als je modelbouw op grote schaal uitoefent, of ge modelbouwt in grote schaal  ;) dan kan ik het nog begrijpen, maar voor een loc of wagon in H0 is zo'n handig hand-ding toch ruim voldoende. Ook ideaal voor weathering.
Tenzij je zoveel plaats hebt dat je een vaste ruimte hebt om zo'n compressor op te stellen is dat toch weer telkens een heel gedoe om die klaar te zetten.
En zijn die dingen eigenlijk niet gevaarlijk? Zijn die veiligheidskleppen getest?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bollen neus

Die zijn veel veiliger dan mijne gebuur die staat te slijpen en te lassen in zijn "buitenverblijf" op den hof, als gepensioneerden werken voor  invalide zelfstandigen. Dus ja, zijn getest anders krijgt ge geen sticker voor verkoop.
Den Eric.

Martin Welberg

Citaat van: Alberke op 01 juni 2021, 09:37:14 AM
Waarom jullie allemaal van die grote beesten kopen begrijp ik niet. Daar kan je een auto mee herspuiten. Als je modelbouw op grote schaal uitoefent, of ge modelbouwt in grote schaal  ;) dan kan ik het nog begrijpen, maar voor een loc of wagon in H0 is zo'n handig hand-ding toch ruim voldoende. Ook ideaal voor weathering.
Tenzij je zoveel plaats hebt dat je een vaste ruimte hebt om zo'n compressor op te stellen is dat toch weer telkens een heel gedoe om die klaar te zetten.
En zijn die dingen eigenlijk niet gevaarlijk? Zijn die veiligheidskleppen getest?

Wat is een groot beest? Wat ik wel erg belangrijk vind is dat de druk regelbaar en leesbaar is. Voor de ene taak spuit ik met 10/12 Psi en voor de andere met 15/16 Psi. Dat zie ik niet op dat electrieken oplaadbaar speelgoedje. Plus ik ben wat gewend aan mijn H&S spuiten..

En veilig, we leven hier in de EU weet u, er zijn regels op dat gebied.

Alberke

Regels, ja, maar ook voor die op ebay of andere online verkopers?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RUNE

Ik moet Sven en Martin hierin bijtreden, de compressordruk goed kunnen regelen is een must.  Dat zal je heel wat gevloek besparen.
Al die andere speelgoeddingetjes zijn misschien goed als je voor de eerste keer een je airbrush gebruikt, maar na een keer of tien zal je je wel beginnen ergeren en zeggen waarom had ik niet beter een paar euro meer uit gegeven.  Om dan vijf pogingen later een andere aan te schaffen. En zo is zoals we weten : goedkoop is dure koop.  DUS koop een goede en dat is niet altijd een dure.

Martin Welberg

Als het dan niet onder EU regels valt dan is het wel onder die van een ander land. Dingen worden gemaakt met een afzetmarkt voor ogen. En ook voor Ebay of andere online verkopers gelden de regels.
En zo'n airbrush compressorke is met een 4bar max is echt geen bom die je hebt staan.
Zou me misschien meer zorgen maken over dit:



Zit daar wel een CE op? Wat gebeurt daar mee als de druk te hoog wordt?

Mijn voorkeur gaat uit naar een Sil-Air vanwege de geringe dB's die deze produceert..plus dat ik de druk kan regelen, er een constante druk is zonder pulsen etc, etc.


Alberke

Citaat van: RUNE op 01 juni 2021, 12:13:27 PM
Ik moet Sven en Martin hierin bijtreden, de compressordruk goed kunnen regelen is een must.  Dat zal je heel wat gevloek besparen.
Al die andere speelgoeddingetjes zijn misschien goed als je voor de eerste keer een je airbrush gebruikt, maar na een keer of tien zal je je wel beginnen ergeren en zeggen waarom had ik niet beter een paar euro meer uit gegeven.  Om dan vijf pogingen later een andere aan te schaffen. En zo is zoals we weten : goedkoop is dure koop.  DUS koop een goede en dat is niet altijd een dure.
Wel bij mij is het omgekeerd. Ik heb dat grote ding, met waterfilter, drukregelaar, en meter, op rust gesteld. Meer dan dit heb k niet nodig.
Misschien is het bij velen een beetje het Porsche complex: met een fiets  geraak je er ook  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Martin Welberg op 01 juni 2021, 12:16:39 PM
Als het dan niet onder EU regels valt dan is het wel onder die van een ander land. Dingen worden gemaakt met een afzetmarkt voor ogen. En ook voor Ebay of andere online verkopers gelden de regels.
En zo'n airbrush compressorke is met een 4bar max is echt geen bom die je hebt staan.
Zou me misschien meer zorgen maken over dit:

Zit daar wel een CE op? Wat gebeurt daar mee als de druk te hoog wordt?

Mijn voorkeur gaat uit naar een Sil-Air vanwege de geringe dB's die deze produceert..plus dat ik de druk kan regelen, er een constante druk is zonder pulsen etc, etc.
Natuurlijk zit daar een CE op (China Export?  ;D )
Op Youtube staan een hoop filmpjes met testen van het "ding", ook door ervaren modelbouwers. En de conclusie is ook steeds dezelfde: goed voor occasioneel werk. En ik dacht dat dat nu juist voor onze hobby toepasselijk was.
Uiteraard hebben profs zoals jij een steviger installatie nodig.
Ik wou nog opmerken dat dit ding niet "sputtert" maar een constante luchtstroom produceert.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D