Rail-Track AM 663 & 671Om een beetje te verduidelijken welke modellen uiteindelijk zullen worden geproduceerd, mits er voldoende bestellingen zijn, is dit wat de verantwoordelijke mij vertelde (en wat ik dus met zijn goedkeuring hier publiceer).
Van de
663 werd het beoogde aantal bestellingen ondertussen bijna bereikt. De 993 kende echter een zeer matig succes en wordt dus niet geproduceerd.
De 663 wordt dus geproduceerd in de meest recente New-Look livrei, de zogenaamde vereenvoudigde New-Look, toegepast sinds 2018. Deze onderscheidt zich van de eerste ‘New-Look’ door het ontbreken van de fijne rode band net boven de blauwe band. Ook loopt de blauwe band niet verder dan de voorste deur en werden de gele zichtstrepen op de koppen vervangen door een geel vlak, dat niet op de zijkant doorloopt. Van deze schildering werd nog niet eerder een model uitgebracht.

Aangezien de Chinese fabrikant enkel de productie wil opstarten bij de bestelling van een vrij groot lot besloten de initiatiefnemers de 993 te laten vallen en te vervangen door de
671 in bordeaux livrei.
De livrei van de 671 is de klassieke bordeaux-stijl zoals de stellen vele jaren rond reden. De bijgaande foto dateert uit de jaren ’90 van vorige eeuw, maar op het internet is ook een foto te vinden van ditzelfde stel uit 2006, in bordeaux.
Er zijn voor alle duidelijkheid geen blauwe strepen voor het aanduiden van de rokerscompartimenten aanwezig.

Bestellen van de 663 New-Look en/of de 671 bordeaux kan via de website
http://www.railtrack.be/.
Beide stellen zijn standaard uitgerust met binnenverlichting.
Aangezien Rail-Track een VZW is moet de bestelling voorgefinancierd worden en wordt dus aan de liefhebber een voorschot per treinstel van € 150 gevraagd.
Inschrijvingen kunnen tot 30 september 2021. Levering in de loop van 2022.
Naar mijn bescheiden mening, gezien de moeite die men heeft om de nodige bestellingen te verzamelen, is dit wellicht een laatste kans om nog zo'n stel aan te schaffen de komende jaren. Ik ga ze niet laten liggen.