Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Rolbareel

Gestart door Alberke, 25 mei 2021, 12:09:45 PM

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Ik heb de mijne juist afgemaakt en in een klein scenery gezet die ik  op de modelbaan ga integreren. Het solderen is wel een delikaat zaakje. Ik heb mijn rolbareel ook voorzien van synchroon geluid bij het openen en sluiten maar ik moet dit nog even programmeren. Bij interesse wil ik nog wel eventueel een filmpje maken want een nieuw draadje maken voor een filmpje van pakweg een halve minuut vind ik wat nutteloos.
Mooi gedaan jou rolbareel. Is deze gelijmd of gesoldeerd want ik zie nergens soldeersel op het messing?
Mvg


755philippe

Alberke

ik heb vals gespeeld en de boel gelijmd! Misschien dat ik later op strategische punten de soldeerbout gebruik.
Ook de bovenste en onderste dwarsbalken zijn U-profieltjes, want die uit die dunne plaatjes maken zag ik niet zitten!
Dat geeft wel extra werk voor de wieltjes.
Zet het filmpje gerust hier, en de aandrijving!
Dat integreren was ook mijn idee.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

vyncky

Citaat van: 755philippe op 25 mei 2021, 13:34:59 PM
Ik heb de mijne juist afgemaakt en in een klein scenery gezet die ik  op de modelbaan ga integreren. Het solderen is wel een delikaat zaakje. Ik heb mijn rolbareel ook voorzien van synchroon geluid bij het openen en sluiten maar ik moet dit nog even programmeren. Bij interesse wil ik nog wel eventueel een filmpje maken want een nieuw draadje maken voor een filmpje van pakweg een halve minuut vind ik wat nutteloos.
Mooi gedaan jou rolbareel. Is deze gelijmd of gesoldeerd want ik zie nergens soldeersel op het messing?
Mvg


755philippe

Benieuwd naar het  filmpje ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

755philippe

Ja, Albert had al een vermoeden dat de bareel was gelijmd maar toch mooi gemaakt. Heb ondertussen al een foto gemaakt als voorsmaak.
De mechaniek om de barelen te doen bewegen heeft een forumlid voor mij gemaakt. Het geluid bestaat uit een gesloopte MP3-speler van onze chinese vrienden voor amper 1.5€ + geheugenkaart en speaker voor amper 3-4€.


     


Mvg


755philippe

Alberke

Ik had nog een opmerking voor de schildering. Op foto's zie je het omgekeerd patroon: de rechte stukjes zijn wit en de knooppunten rood.
Op het voorbeeld dat ik in gedachten heb zijn er ook twee van die borden met stopplaten. nog één aan de zijkant. De bareel sloot voor zover ik me herinner in twee fasen, één keer voor groot verkeer, en het laatste stukje, die plaat,  bleef nog even open, voor voetgangers
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Hallo Albert,
Ik heb wat op het net gezocht en blijkbaar zijn er verschillende patronen en heb ik degene uitgekozen die voor mij het beste paste.
Mvg


755philippe

De rolbareel volledig werkend gekregen. Het geluid werkt wel synchroon met het schakelen van de bareel maar ik kamp met het probleem dat de MP3 speler aangesloten op relais niet automatisch stopt en steeds opnieuw begint. Ik heb bij ali een relais-module gekocht met timer en hoop dan dat de speler stopt na de ingestelde tijd.
Het manueel afschakelen van het geluid werkt wel. Ik verwacht de module juist voor de invoering van de bijkomende taksen bij B-Post. Nadien zal ik het filmpje plaatsen als het volledig werkt.
Mvg


755philippe

Havoc

Citaat van: 755philippe op 02 juni 2021, 21:44:53 PMik kamp met het probleem dat de MP3 speler aangesloten op relais niet automatisch stopt en steeds opnieuw begint. Ik heb bij ali een relais-module gekocht met timer en hoop dan dat de speler stopt na de ingestelde tijd.

Kan je geen mp3 file maken die (veel) langer is dan de tijd nodig? Je laat eerst het stuk staan dat je wil horen en de rest stilte. Dan kan je de boel afschakelen (met een timer of zo) als er toch enkel stilte komt maar wel voor hij herbegint.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

philippe
ik heb zulke kleine modules en ik heb er juist die ene file op staan
als ik dan play kortstondig doorverbind met een relais dan speelt hij juist die ene file
hoe lang die ook is maakt niet uit ;einde file stopt de mp3 speler

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Ik heb vele pogingen ondernomen maar met die goedkope MP3 spelers lukt het niet tenzij je er een microcontroller hebt die de boel kan sturen. Ik had nog van AVT (wat wel duurder is) een MP3 liggen die op een andere manier werkt en waarbij je geen relais nodig hebt dus ook geen opstartproblemen en ja het is me gelukt. Ik zal eerstdaag nog een filmpje posten. En ja, ik ben nu superblij dat alles werkt.
Mvg


755philippe