Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Clear lak verwijderen

Gestart door Grote stomer, 23 mei 2021, 14:29:32 PM

Grote stomer

Hallo

Een vraagje voor de weathering experts. Ik heb een lok geweathered en vervolgens clear lak (spuitbus uit de doe-het-zelf handel) gespoten zodat de washes en pigmenten gefixeerd zijn op de lok. Door de clear lak zijn de ruiten van de stuurpost wat troebel geworden. Ik wou dit wegdoen met een wattenstaafje en white spirit maar dit bracht niet het gewenste resultaat. Dan heb ik dit met  aceton geprobeerd maar hierdoor is er een witte schijn op de ruiten gekomen, dus eigenlijk nog erger  :(
Gelukkig heb ik dit nog niet op alle ruiten gedaan.

Wie weet hoe ik die witte schijn veroorzaakt door aceton kan verwijderen en hoe ik de troebele ruiten veroorzaakt door de clear lak terug helder krijg.

Nu besef ik dat ik de ruiten direct na het spuiten van de clear lak had moeten reinigen, maar dat is dus te laat ...

Bedankt alvast
 

Murphy

Venstertjes altijd afplakken bij spuitwerken. Beetje laat ik weet het maar goede tip voor in de toekomst.

Ik weet niet of dit een oplossing kan zijn dus proberen op eigen risico.
Ruitjes uitnemen en opschuren van midden naar heel fijn papier tot het heel glad word
en daarna afwerken met tandenborstel en tandpasta.(polieren)
dit doen modelbouwers met venstertjes waar fouten (door soldeerbout) of krassen in zitten.

Hoewel, als de aceton diep ingewerkt is denk ik dat je alle hoop mag laten varen
en op zoek mag gaan naar nieuwe raampjes.

MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

bollen neus

Voor wat het waard is. Als ge wilt vervuilen nooit of te nimmer glanzende lak gebruiken. Werk met matte kleuren en veel verdunnen. Jou model ook steeds demonteren en in stukjes vervuilen, dan samenstellen en de rest verder afwerken zodat alles één geheel wordt.
Spijtig voor jou maar die matte glans ga je niet gemakkelijk kunen verwijderen, beschouw het als les en leergeld. Hebben dit ook in begin voorgehad dus geen man over boord.
Den Eric.

Alberke

Van die watten koperpoets; Brillo of Ca-va-seul als ge dat nog moest vinden, in van die blikken busjes.
Succes!
En koop u zo'n handig spuitpistooltje en afplaktape.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

De oplossing bestaat eruit om de aangetaste ruitjes te verwijderen en nieuwe te bestellen bij de fabrikant. Roco en märklin verkopen onderdelen van loks. Voor andere merken zul je even moeten informeren.
Mvg


755philippe

Karel A.J.

Aceton betekent "troebel en nooit meer helder". Dus inderdaad vensters vervangen, er zit nix anders op. Of dat dan bij de fabrikant moet zou ik niet weten, iet of wat knutselaar kan misschien wel iets met een breekmes?

bollen neus

Citaat van: Karel A.J. op 23 mei 2021, 17:40:46 PM
Aceton betekent "troebel en nooit meer helder". Dus inderdaad vensters vervangen, er zit nix anders op. Of dat dan bij de fabrikant moet zou ik niet weten, iet of wat knutselaar kan misschien wel iets met een breekmes?

En das dan ook niet echt moeilijk te noemen, meten en nameten, snijden en passen. Als je het goed kunt hoeft ge zelfs geen lijm te moeten gebruiken (enfin das wat ik doe met grotere schalen althans)
Den Eric.

Thommy

Citaat van: Murphy op 23 mei 2021, 14:57:03 PM
Venstertjes altijd afplakken bij spuitwerken. Beetje laat ik weet het maar goede tip voor in de toekomst.

Ik weet niet of dit een oplossing kan zijn dus proberen op eigen risico.
Ruitjes uitnemen en opschuren van midden naar heel fijn papier tot het heel glad word
en daarna afwerken met tandenborstel en tandpasta.(polieren)
dit doen modelbouwers met venstertjes waar fouten (door soldeerbout) of krassen in zitten.

Hoewel, als de aceton diep ingewerkt is denk ik dat je alle hoop mag laten varen
en op zoek mag gaan naar nieuwe raampjes.



Krasjes en putjes kun je idd zo weg krijgen (idem in echt glas zoals bij uurwerken of zelfs in smartphones)
Echter op kunststof is dat iets anders. Om die daarna te beschermen moet je dat vernissen/coaten  >:(iets wat ie dus reeds gedaan had. Koplampen bij auto's die mat worden, worden gepolierd en daarna vernist (vandaar dat je zo van dat zeepbel effect ook kunt krijgen)

Greetz

Thommy

Grote stomer

Bedankt allen

Ik ga eens proberen met een fijn schuurpapiertje en vervolgens polijsten. Erger kan het niet worden.  Als dat niet werkt, zal het idd een nieuw venster worden.
Mvg
 

loco

Probeer eens eerst met glanzende vernis met een penseel aan te brengen. Bij mij helpt dit wanneer ik eerst mat vernis heb gespoten waardoor de ruitjes ook mat zijn geworden (logisch als je ze vergeet eruit te nemen).

Grote stomer

Bedankt Peter

Eigenlijk een supertip! Heel logisch en niet moeilijk. De witte waas van de aceton is weg en de troebele vensters zijn ook beter geworden. Het is niet helemaal hetzelfde als niet behandelde vensters maar in de realiteit geven de ruitenwissers ook wel eens strepen of veegt men met een doekje de binnenkant schoon wat ook weer wat vegen kan opleveren.

Groetjes