Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Welke Airbrush???

Gestart door belair, 01 november 2006, 22:37:56 PM

Dirky

Fantastisch hoe inventief sommige bouwers wel zijn! :)

Rangeerduivel

Knap, nu iemand vinden wiens lief studeert voor veearts om aan de nodige spuiten te geraken!!!  ;D ;D ;D

;)

Dirky

en dit heb ik met mijn goedkopere airbrushes ook gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=fkqCwc5-tbA

De naald steek ik op een sneldraaiende boormachine en heb die  eerst met P1500 schuurpapier geschuurd. Daarna met polish. Het is idd vooral de naald die voor problemen zorgt bij goedkopere exemplaren...

svvander

Gisteren toch even geschrokken... ik dacht dat ik een nieuw pistool kon kopen. Een klein onderdeeltje tussen de "drukknop" en de naald zat los. Blijkbaar had ik dit de vorige keer met kuisen, niet correct gemonteerd. Ondertussen ook gemerkt dat er nog verfrestjes zaten op plaatsen waar ik dacht, dat deze nooit zouden komen.

Met wat kuisen jullie het pistool? (Intern dan vooral).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Ik gebruik watergedragen verf en leg pistool in een bad met ruitenreiniger of met "airbrush cleaner" van Vallejo.
Als de restjes te hardnekkig zijn, een bad met MEK maar dat met inachtname van ALLE veiligsregels want dat spul is niet ideaal voor de gezondheid.

Rangeerduivel

#50
Citaat van: svvander op 02 april 2020, 10:48:37 AM
Met wat kuisen jullie het pistool? (Intern dan vooral).

Ik doe dat met de verdunner waar ik de verf mee verdun,
Synthetische verf = synthetische verdunner, (Revell, Humbrol enz)
Cellulose verf = cellulose verdunner.
Beide verdunners zijn in elke Gamma, Brico of doe het zelf te koop in liter of grotere verpakkingen en kosten relatief weinig.
Als je potjes/flesjes verdunner van bvb Revell gaat kopen in de modelbouwwinkel kan dat wel eens duurder uitvallen! ::)
verven op waterbasis reinig je uiteraard met gewoon nat water... ;D

;)
Dit alles onder voorbehoud dat je reinigt vooraleer de verf droog/hard is...

Peter

Citeereen bad met MEK maar dat met inachtname van ALLE veiligsregels want dat spul is niet ideaal voor de gezondheid.

Dirk, wees toch heel voorzichtig met Methyl Ethyl Ketone want dat is kankerverwekkend.
Bij ons op het werk mocht dit in de produktie afdeling, en in de labo's enkel met zeer goede ventilatie gebruikt worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

steamdriven

Citaat van: Michael op 02 april 2020, 08:45:02 AM
Wie nog steeds in dubio zit welke airbrush aan te schaffen en geen geld wil uitgeven hier het alternatief:

https://www.youtube.com/watch?v=ni4o_o5582Y&feature=push-sd&attr_tag=bENynqD_qPuzcATx%3A6

8) ;D :D

Wel fijn gevonden en precies nog relatief bruikbaar. Maar ik denk toch dat ik in een echt pistooltje ga investeren hoor... ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Dirky

Citaat van: Peter op 02 april 2020, 11:02:32 AM
Citeereen bad met MEK maar dat met inachtname van ALLE veiligsregels want dat spul is niet ideaal voor de gezondheid.

Dirk, wees toch heel voorzichtig met Methyl Ethyl Ketone want dat is kankerverwekkend.
Bij ons op het werk mocht dit in de produktie afdeling, en in de labo's enkel met zeer goede ventilatie gebruikt worden.

Als ik het gebruik Peter, en dat gebeurt zelden, giet ik het product in een potje, net onder de afzuigventilator en heb dan bovendien mijn spuitmasker (3M) op. Potje gaat dan dicht met te reinigen voorwerp er in. Bij opnieuw openen zelfde proces... Afval gaat in een afgezonderd afsluitbaar vatje dat buiten staat maar meestal is het restant toch vervlogen vóór ik het op het recyclagepark kan aanbieden... Mijn fles van 1 liter is nu, na een 5-tal jaar, half leeg.

Michael

Citaat van: steamdriven op 02 april 2020, 11:05:43 AM
Citaat van: Michael op 02 april 2020, 08:45:02 AM
Wie nog steeds in dubio zit welke airbrush aan te schaffen en geen geld wil uitgeven hier het alternatief:

https://www.youtube.com/watch?v=ni4o_o5582Y&feature=push-sd&attr_tag=bENynqD_qPuzcATx%3A6

8) ;D :D

Wat ik je van harte kan aanbevelen is een dubbel action met bovenlader, merk is minder belangrijk, zelf gebruik ik een evolution met enkele druppels verf kan je voor onze hobby genoeg airbrushen en heb je geen potje vol nodig.

Wel fijn gevonden en precies nog relatief bruikbaar. Maar ik denk toch dat ik in een echt pistooltje ga investeren hoor... ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Ik heb op dit moment een airbrush of 8 liggen, er is nog wel eens een importeur die denkt dat ik dat moet testen.
Heb hier mijn 2 starters liggen, de Sparmax 102 en 103, leuke en goede spuiten voor de 50 euro die ze kosten. De Aircobra van Mig Jiminez, uit de Badger fabriek, een goede spuit voor de 119,--. Voor het zelfde geld heb je ook een MrHobby spuit, de 287 ofzo. Weet even het type nummer niet meer. Lange pistool met een lange gang. Ook niet onaardig. Dan van Harder en Steenbeck, tsja daar heb ik 4 spuiten van liggen, 3 Evolutions waaronder 1 AL uitvoering, een onzettend fijn licht pistool, de gewone Evolutions zijn top. Voot het ultra fijne werk en de heb, mooi ding om te zien, de Infinity. Om te zeggen is de een beter dan de ander, nee dat wil ik niet zeggen. Wat ik wel ideaal vind aan de H&S airbrushes is dat de meeste onderdelen onderling te wisselen zijn. Materiaal voor de Infinity past ook op de Ultra etc. Wat ik het meest gebruik zijn toch de H&S pistolen, die zijn eenvoudig en snel zonder tools schoon te maken..

svvander

Bedankt voor de ruime review Martin. Die laatste ga ik toch eens opzoeken. Ik erger mij er steeds aan dat ik meer tijd besteed aan het kuisen, dan aan het spuiten zelf.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

henry

Onlangs een airbrush pistool gekocht bij airgoo-europe.com/airbrush-pistolen.
Voldoet mij prima, leuk spul tegen een aardige prijs.

bollen neus

Citaat van: svvander op 02 april 2020, 10:48:37 AM
Gisteren toch even geschrokken... ik dacht dat ik een nieuw pistool kon kopen. Een klein onderdeeltje tussen de "drukknop" en de naald zat los. Blijkbaar had ik dit de vorige keer met kuisen, niet correct gemonteerd. Ondertussen ook gemerkt dat er nog verfrestjes zaten op plaatsen waar ik dacht, dat deze nooit zouden komen.

Met wat kuisen jullie het pistool? (Intern dan vooral).

Ga er maar van uit dat spuitwerk veel korter is dan het verdunnen van de verf en testen en daarna uw toestellke zeer goed uitkuisen. Dast lang leven van een pistool tmijne is 18 euro waard en nog na 6 jaar in dienst. heb er ook wel een 6 tal liggen en ja ge kunt ook maar één per één gebeuiken we zijn nog geen octopussies hé.
Den Eric.

guy holbrecht

Ik heb al meer dan 20 jaar een Badger crescendo, nog gekocht in het kleine winkeltje van Jocadis. Dus al redelijk wat jaren op de teller. Het lange leven van een pistool is het correcte onderhoud. Ik verdun mijn Tamiya-verf met isopropanol en na het werk doorspuit ik het pistool met Medea Airbrush Cleaner, waarna de onderdelen minstens 30 minuten in een ultrasoonreiniger gaan. Eens dit gebeurd is, dan is het pistool net zo proper als juist nieuw. En inderdaad, het kuisen van een airbrush pistool neemt vaak meer tijd in beslag dan het spuiten zelf.