Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Welke Airbrush???

Gestart door belair, 01 november 2006, 22:37:56 PM

belair

Welk type airbrush heb jij gekocht? Er zijn er die de Badger 150 een heel goed toestel vinden, maar wat vindt je van de toestellen die voor laat ons zeggen 40 euro of minder te koop zijn op ebay?
http://cgi.ebay.de/Double-Action-Airbrush-Pistole-0-2mm-NEU-OVP_W0QQitemZ320037060366QQihZ011QQcategoryZ31128QQrdZ1QQcmdZViewItem
mvg
Luc

janjozef

Ik zou een air-brush al nooit tweede hands kopen, je weet nooit hoe de vorige eigenaar ze gebruikt heeft.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Een airbrush is een toestel dat je - mits goed gebruik - een leven lang diensten bewijst. Ik zou daar niet te veel op trachten te besparen.
Zelf ben ik tevreden van mijn (21 maand oude) badger 150. Ik gebruik hem meermaals per maand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik dacht dat je een Badger 150 had, Gerolf. Dus die toestellen op ebay zoals op de link zou je nooit de voorkeur geven.
Luc

Gerolf

Er bestaan ongetwijfeld nog betere airbrushes dan de mijne. Die op die link ziet er niet slecht uit: gravity-feed dual-action internal mix, en de nozzle ziet er degelijk uit. Hij lijkt me echter niet zo goed in de hand te liggen als een badger.
Ik heb trouwens nog een Hansa liggen. Mooi machientje, maar die heb ik te brutaal behandeld. Buiten dienst dus [:I] Ik zou hiervoor via obeelisk ooit nog eens wisselstukken moeten bestellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Ik heb er geen moeite mee om een airbrush via Ebay te kopen. Maar wat ik vreemd vind is dat nergens een merknaam en type vermeld wordt. Dat is voor mij reden genoeg om er af te blijven. Maar mijn Duits is dan ook niet zo goed. Misschien staat het er wel ergens bij vermeld.
Badger is goed, maar er zijn ook nog betere merken die nauwelijks duurder zijn, en waarvan de onderdelen gemakkelijk in Belgie te krijgen zijn.
Ik moet Gerolf bijtreden als hij zegt dat een goed onderhouden toestel levenslang meegaat. En als je de reserve onderdelen (bijvoorbeeld een nieuwe naald en nozzle) gemakkelijk kunt bijkopen, dan is dat mooi meegenomen.

Loco

belair

Badger of "Revell" is toch nog goed te verkrijgen voor onderdelen. De toestellen op ebay hebben soms een nummer maar dat zegt niet veel, naar wat ze ook zeggen is dat het gaat om dezelfde toestellen als de bekende maar gemaakt in dezelfde fabriek. Wat is er daar nu waar van, dat weet ik niet. De Badger 150 ziet er mij zeker niet slecht uit.
mvg
Luc

Havoc

Ik heb zo'n bouwpakketje van Jocadis gekocht, en nu heb ik to zeker ook geen airbrush nodig... Had ik echt niet aan gedacht [:D]

Is badger niet eerder een "cultmerk"? Als ik in de Zuidstraat in brussel langs Lefever (of hoe noemt die alweer?) passeer, dan zie ik daar verschillende airbrushes liggen, maar badger zit daar niet tussen. Als die goed genoeg zijn voor artisten, dan kunnen wij die toch ook gebruiken of niet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

belair

Dat zou ik ook denken Johan, maar sommige mensen hebben iets voor een bepaald merk.

loco

Badger is zeker geen slecht merk. Het is sterk ingebrugerd bij hobby?sten in de trein-, vliegtuig-, boten- racewagens modelbouw. Het is ??n van de weinige merken die steeds geschikt zijn geweest en nog altijd voor enamel verven zoals Humbrol, revell ... of beter gezegd lakverven die je met thinner moet verdunnen.
Airbrush kunstenaars en in de reclamewereld worden eerder acrylverven gebruikt. De dichtingen van deze verfpistolen die zij gebruiken zijn vaak niet bestand tegen de thinners. (Pas op, want ook badger gebruikt onderdelen die niet tegen thinners kunnen). Maar er zijn zeker goede en soms betere airbrushes dan badger te vinden tussen de andere merken. In Modelspoormagazine wordt reclame gemaakt door www.obeeliks.com. Neem daar eens een kijkje, en vraag ecventueel advies. Bij www.Artobi.be kun je ook terecht voor nuttige informatie.
Loco

belair

Heeft er dan nog niemand een airbrush op ebay gekocht?
Luc

Havoc

citaat:
Het (Badger) is ??n van de weinige merken die steeds geschikt zijn geweest en nog altijd voor enamel verven zoals Humbrol, revell ... of beter gezegd lakverven die je met thinner moet verdunnen.
Airbrush kunstenaars en in de reclamewereld worden eerder acrylverven gebruikt. De dichtingen van deze verfpistolen die zij gebruiken zijn vaak niet bestand tegen de thinners.


Dank u voor deze info. Daar ben je tenminste iets mee.

Vermits ik eerder met acryl ga proberen maakt het dus niet veel uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Tja johan volledig ben ik het niet met je eens. Meestal zul je met acryl spuiten maar soms is het wel handig om met humbrol te kunnen spuiten. Dus moest je beginnen spuiten moet je er wel degelijk rekening mee houden. Nu buiten Badger zijn er nog wel waar je humbrol mee kunt spuiten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

citaat:
Geplaatst door janjozef

Nu buiten Badger zijn er nog wel waar je humbrol mee kunt spuiten.

Jan



Dat moet geen hum-brol zijn, maar de mogelijkheid om op basis van oplosmiddel te werken is meegenomen. Welke merken, jan?

janjozef

Om nu eerlijk te zijn poco loco moet ik het even navragen aan een vriend van me die air-brush als hobby heeft en niet met badger spuit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem