M

Gestart door Johnnytrein, 10 januari 2005, 09:38:33 AM

Johnnytrein

Hallo allemaal, ik bezit sedert begin december een M?rklin startset 29811 bevattende als loc een V 221 met mfx decoder kan ik het geluid van deze loc veranderen en zo ja wat heb ik hiervoor dan nodig.  :I
Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Even lastig doen hoor. Heeft de loc een mfx decoder. Weet je dat zeker? In de folder nieuw in 2004 staat hier niets over vermeld. Er staat geen mfx symbool bij deze startset.

Meldt de loc zich zelf aan op het mobile station. Want de mijne ik heb de set al sinds september heeft dus geen mfx decoder, maar gewoon een 60901 decoder en bijhorende geluidsdecoder.

Op deze decoder kan je met behulp van een schroevendraaiertje het volgende doen.
Het geluid van de motor en signaalhoorn harder dan wel zachter zetten. Je kan bijvoorbeed het geluid van de motor wat zachter zetten, maar de signaalhoorn lekker hard. Met een mfx sound decoder kan dit dus niet in elk niet via een mobile station.

En met behulp van vier dipswitches kan je kiezen uit:
voorsmeren kort / lang
vertrek bij sein wegrijden /starten
motorgeluid van 1 motor / 2 motoren
leegloop stationair afzetten na 10 seconden / dan wel het rijgeluid stationair laten aanstaan.

Zo staat het bij mij in de beschrijving. Dus ook bij jou lijkt mij zo.
Experimiteer maar tot dat jezelf denkt dat je het juiste volume hebt gevonden dan wel de mooiste instellingen.

Maar misschien zit er in jouw startset inmiddels wel weer een ander type decoder.

In elk geval is het een mooie loc die ik nog niet had en op deze manier ben ik op een goedkope manier gekomen aan een V200.
Ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven met deze loc die je voor alles en nog wat kan gebruiken. Want lange personentreinen trok hij ook.[^]





Johnnytrein

Davy,
Nu je het zegt van de 2 locomotieven die ik bezit 1 uit een startset 29530 en de 2 de uit startset 29811 lukte het niet om deze zich zelf te laten aanmelden.Maar mijn mobile station heeft teruggezonden geweest naar de fabriek( geen diplay meer) en ik dacht dat er zich nu opnieuw een fout voordeed. Omdat noch de BR86 nog de V221 zich automatisch aanmelden.Verder valt mij op dat de locs die eerst voorgeprogrammeert waren nu uit de database verdwenen zijn.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Ja dat kan kloppen. Maar via de database en via het nummer van de startset krijg je dezelfde vermelding weer terug hoor. Mocht adres van je loc dan niet overeenkomen met het adres van de loc op de display dan kan je dit via wijzigen loc en adres makkelijk veranderen.

Ik heb trouwens twee mobile stations en heb geen grote problemen gehad. Ondanks het feit dat ik al twee keer eentje op de grond heb laten vallen.[:I]

Ook de serie 86 stoomloc wat al een hele oud model is van Marklin is een leuke loc zeker met een vijfpolige motor dan zij de rijeigenschappen tig keer beter dan een delta variant, maar die telex koppelingen blijf ik ondingen vinden, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Johnnytrein

Davy, bedankt voor de info, ik zou eigenlijk de moeite eens moeten doen om de online cursus van M?rklin te volgen ipv zomaar wat te doen . Neen over de telex koppeling heb ik niet te klagen, ik heb er reeds dikwijls over gedacht om al mijn loc's daarmee uit te rusten, maar dan kom ik in conflict met mijn tante financi?n.[:I] 2 mobile stations raar heb je dan een speciaal aansluitstuk nodig want die 2 de opening is toch anders.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Nee hoor. Ik gebruik er 1 op mijn baan en 1 op mijn testbaantje. Wat ik ook gebruik om de decoder van een loc te programeren. Wel komt er nog een apart snoer om een tweede mobile station aan te sluiten als slave.

Ik zal er waarschijnlijk 1 aansluiten op mijn central station wat ik misschien ga kopen. Eerst weten wat dat ding allemaal kan.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Davy

Ja dat kan kloppen. Maar via de database en via het nummer van de startset krijg je dezelfde vermelding weer terug hoor. Mocht adres van je loc dan niet overeenkomen met het adres van de loc op de display dan kan je dit via wijzigen loc en adres makkelijk veranderen.

Ik heb trouwens twee mobile stations en heb geen grote problemen gehad. Ondanks het feit dat ik al twee keer eentje op de grond heb laten vallen.[:I]

Ook de serie 86 stoomloc wat al een hele oud model is van Marklin is een leuke loc zeker met een vijfpolige motor dan zij de rijeigenschappen tig keer beter dan een delta variant, maar die telex koppelingen blijf ik ondingen vinden, maar dat is mijn persoonlijke mening.




Davy, wat de TELEX op die BR 86 uit de startset met Mobile Station betreft: dien je die TELEX nog altijd te schakelen door de rijrichting te wisselen, of is dit tegenwoordig via functie te schakelen.

Ik stel de vraag omdat ik een BR 86 heb uit een oude Delta startset en de TELEX functie die gewisseld wordt met de rijrichting doet de Mobile Station kortsluiten... Ofwel is er met die loc iets, ofwel werkt die oude truuk om de TELEX om te zetten niet met de Mobile Station...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

Johnnytrein

Steven86, die loc BR 86 als die uit de set 29530 komt dan is de telex schakelbaar met de functie toets waar het symbooltje voor de telexkoppeling naast staat.Bij een delta loc heb ik echter geen idee.

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about