Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM-N module : In Flanders Field

Gestart door railrunner, 18 mei 2021, 17:33:52 PM

railrunner

Waarvoor Corona al niet goed is...

Noodgedwongen konden wij zeer moeilijk naar het buitenland op vakantie gaan, enkel een vakantie in het binnenland behoorde tot de opties.  Dankzij Corona ontdekten wij dan ook andere delen van het land.

Zo was mijn laatste vakantie in West-Vlaanderen een ware inspiratiebron voor een nieuwe module: in Flanders Field. 

Spoorlijn 66 (Kortrijk - Poperinge) vormt de rode draad van mijn nieuwe module.  In werkelijkheid is dit een enkelsporige lijn, maar ik maak daar een dubbelspoor van.  MSM-N module 'In Flanders Field ' zal de volgende geschiedkundige oorlogstaferelen bevatten:

- Hill 60:  (https://www.flandersfields.be/nl/doen/hill-60)
- Mijnkrater 'Caperpillar' (https://www.routeyou.com/nl-be/location/view/48648213/caterpillar).  Hill 60 en Caterpillar liggen tegenover elkaar langs de spoorlijn.
- Oorlogskerkhof: langs de spoorlijn vind men ook hier en daar nog oorlogskerkhoven uit WO I.  Zo eentje zou ik ook willen nabouwen.

Voor een 4de thema heb ik de keuze tussen twee elementen:
- vorming van een loopgraventafereel (Bayernwald)
- of uitbeelden van het aanleggen van kanaal Ieper-Komen, een kanaal waaraan men vroeger begonnen is maar door allerlei bouwtegenslagen het project uiteindelijk stil gelegd is.  In het domein 'De Palingbeek' vind men nog o.a. de sporen van een sluis in opbouw.  Dit domein bevat ook een deel van het slagveld uit WO I, de moeite waard om eens te bezoeken.

Je ziet, genoeg elementen voor een module (of misschien twee modules, wie weet)

Wordt vervolgd...

Karel A.J.

#1
Een schitterend idee! Inderdaad is ons eigen land en ons eigen verleden veel te weinig bekend en herinnerd.

Sta me toe om aan te bevelen, eens rond te kijken naar
* het Britse kerkhof "Tyne Cot" - mijn dooppeter werkte hier als tuinman, de heer Achille Leroy, die dus de "A" aan mijn naam bijdroeg; aldaar noemde men het "Tinnekot" :) ;
* het Duitse kerkhof te Vladslo, met de uitermate aangrijpende sculptuur van Käthe Kollwitz;
* om compleet te zijn hoort er eigenlijk ook de oorspronkelijke IJzertoren bij, gedynamiteerd door "la Belgique à papa" maar dan begeeft men zich natuurlijk wel op politiek-historisch delicaat terrein;
* de Dodengang oftewel Boyau de la mort

En ik kan niet laten eventjes de grote Willem Vermandere te citeren:
"Ik zing van u frontsoldaten, uit den oorlog van veertien-achttien
van volk en koning verlaten, zelfs uw grafsteen werd niet ontzien"

Om terug ter zake te komen: er moeten daar ook volop smalspoorlijntjes gelegen hebben, hoewel misschien nooit lang op dezelfde plaats. Dat wordt weliswaar niet zo simpel om op te zoeken, vrees ik; historisch correct en verdedigbaar zal men het misschien moeilijk krijgen, maar een sfeerbeeld moet kunnen lukken.

railrunner

Inderdaad ook een beetje eerbetoon aan hen die dapper gestreden hebben voor onze vrijheid, het mag niet vergeten worden.

Het kerkhof Tyne Cot heb ik ook bezocht.  Indrukwekkend kerkhof, men wordt daar een beeje stil van (behalve de spelende kinderen die er ook waren), maar is dat niet wat te groot voor een modulleke?  Niet ver vandaan liep er een spoor, een 200 meter van het kerkhof vandaan, een heel klein stukje van te zien naast het ravelfietspad.  Smalspoorbanen waren vooral ten velde om munitie, proviand, en ander materiaal naar het front te brengen en gewonde en dode soldaten af te voeren.    Er zijn wat fototjes van te zien in het museum te Ieper.  Ik hou me wel aan de hedendaagse tijd, dus geen smalsporrbaantje  ???.
Het Duitse Kerkhof Vladslo heb ik dan wel niet bezocht, dus geen idee van dat sculptuur, maar dokter google zal me wel een foto geven zeker?

De dodengang heb ik dan wel bezocht, daar valt wel wat mee te doen, maar zal dan ipv van Bayernwald zijn.  Een loopgravenpad uitbeelden zal wel voldoende zijn.

Wat ik ook overwogen heb is om een stoeltjeslift 'Cordoba' uit het Heuvelland op één of andere manier te integreren, maar volgens mij niet haalbaar.  Tenzij er iemand een schitterend en realistisch idee heeft...

Nadat de keuzes gevallen zijn, maak ik wel een schets van het geheel.


Karel A.J.

#3
foei foei FOEI !! Toch G niet zekers? Er zijn ook deftige zoekmachines, die niet de maat van uw schoenen en ondergoed uitbazuinen aan de horde van marketeers!

https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4the_Kollwitz#/media/File:Het_treurende_ouderpaar_-_K%C3%A4the_Kolwitz.JPG

Havoc

Palingbeek is inderdaad mooi gebied, kom ik wel eens. Een stukje is nooit terug vlak gelegd na de oorlog. Spijtig genoeg door de bomen niet zo heel herkenbaar. Caterpillar en Hiil60 zijn inderdaad vlakbij. Maar aan Caterpillar is niet veel te zien. Als je dat ziet op een module moet je de uitleg erbij geven want anders zie je niet meer dan "een vijver".

Tyne Cot is aan de hele grote kant, maar die oorlogskerkhoven heb je in alle formaten. Enkel in Palingbeek zijn er al 3. Dit is een foto van "The Bluff" daar, dat is echt niet groot en de sfeer is enorm.

Er is eentje met de stenen allemaal in een cirkel rond het kruis in de Palingbeek.
Ze hebben allemaal dezelfde elementen: muurtje er rond, een poortje en een kruis. Als het wat groter is, dan is er de grote steen met "their name liveth for evermore".
Het kanaal Ieper-Komen was voor de oorlog al gestopt dacht ik. De sluis 7b heeft dienst gedaan als hulp post.

Om ideeën op te doen over de loopgraven zou je naar Passchendaele 1917 kunnen gaan, alle soorten zijn daar mooi nagebouwd.

Cordoba is ook niet zo groot. Ligt wel over wijngaarden, ook iets dat je kan uitbeelden. Even ernaast de oude disco Kosmos waar een stukje van "eigen kweek" is opgenomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

passende literatuur bij dit onderwerp
- Bestemming front, spoorwegen in België tijdens de Grote Oorlog (Lannoo, verkrijgbaar in Trainworld)
- Militaire spoorlijnen in België (TSP)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

2 jaar geleden heb ik ook de streek bezocht voor een paar dagen. Het is een streek waar je stil van wordt. Niet gemakkelijk om dit uit te beelden op een module.

Ik volg in ieder geval.

SirGresley

Misschien kun je de Vredesmolen toevoegen maar die ligt in Houthulst, een stuk verder.
Dat Ravelfietspad, Stroroute, is de oude spoorlijn Ieper-Roeselare. Op Google Maps kun je het goed zien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_64

En het standbeeld Brooding Soldier.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Herwig

#9
Of een Ijzer-vaartocht ?

https://www.facebook.com/Cruisebelgie/videos/381043852577522/
(gewoon ter illustratie met dank aan M/S 4VaarGetijden)

Persoonlijk vind 'k bijvoorbeeld dat wit dijkhuisje wel geschikt om in model weer te geven.

railrunner

Wat een veelheid aan voorstellen, in ieder geval dank voor de suggesties.  Het is hier precies een aflevering van Vlaanderen Vakantieland.  Ik denk dat een tweede keer naar daar in verlof moet gaan omdat ik alles blijkbaar nog niet gezien en gedaan heb.  Palingbeek is inderdaad de moeite om eens terug te gaan.  Ook de sculptuur 'groot oerei - Coming World' aan de parking van het provinciaal domein is wel een leuk element voor de modulebaan.

Bij de suggesties zitten er wel leuke, te overwegen elementen bij, maar het is wel echt de bedoeling om een kleine module te maken en geen volledig nieuwe baan hé  ;).  Misschien wel 2 modules, maar dat is dan wel het maximum!

"Er is eentje met de stenen allemaal in een cirkel rond het kruis in de Palingbeek.":  Dat is een verhaaltje apart.  Tijdens WOII is dit kerkhof bij een bombardement vernietigd.  Bij de heropbouw van het kerkhof kon men op de (stukken) stoffelijke overschotten geen naam meer kleven, zodanig dat men beslist heeft om de graven in een kring te plaatsen.

De Ijzertoren in model naast een kanaaltje op de module?  Als je weet dat de toren 84m hoog is, is dat al gauw een pronkstukje van 52,5cm in schaal N!  Slik.  Neen, helaas, die ambitie heb ik niet.  Een stukje van de vaart met een stukje dodengang en dat wit dijkhuisje zie ik wel zitten, alleen rijst de vraag hoe ik dit ga inplannen.  En welke spoorbrug over de Ijzer kan ik nemen?

Wordt vervolgd.





Herwig

#11
Goeienavond,

aan Jim,

De waterloop naast de oudere en nieuwere Diksmuidense  'VredesTorens'  is wel degelijk de rivier de Ijzer 

En die oorlogsrestanten en herdenkingsmomumenten net naast of bijna op de dijk, geeft wel een bijzonder beeld op een modelbaan-module, eventueel.

" ... en welke spoorbrug over de Ijzer kan ik nemen "

Naast de torens ligt er een klassieke NMBS-plaatbrug over de rivier.  Die waren ze 2 jaar geleden nog volop aan het restaureren/herschilderen.
( toen met de boot er onderdoor gevaren, gezwaaid in de plas iets verder en dan aangemeerd aan de Diksmuidense kaai. )

railrunner

Ik wist niet wat je bedoelde met een plaatbrug, maar het opzoeken gaf me volgend beeld:



Ja daar kunnen wij wat mee doen.  Een van de dagen maak ik een schets.  Voor de rest even terug de normen oprakelen.


Klaas Zondervan

Op mijn spoorbaan heb ik ook zo'n plaatbrug gebouwd. In werkelijkheid maakt het veel herrie als een trein over zo'n stalen brug rijdt. Mijn brug is van styreen en is juist het stilste deel van de spoorbaan. Als je wil dat je brug een gelijkwaardig geluid maakt als een echte, dan kan je hem beter van messing of blik bouwen.