Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

daarbij die molen...

Gestart door Dirky, 15 mei 2021, 18:34:39 PM

Dirky

Koutermolen Rozebeke op schaal 1/87ste, grotendeels 3D print.


koutermolen3 by Dirky dyniMo, on Flickr

Metpetergaathetbeter

draaibaar ?Komt in orde zoals steeds bij U!

jean-luc

Mooi Dirk!
Waar ga je een traag draaiende motor vinden of zal je met een reductie werken?

Voor mijn open staakmolen, alweer van 2006 geleden, gebruikte ik een synchroonmotor die ik kreeg van Tony Cabus.
Dit is in feite de eenvoudigste soort motor die er is. Vandaar ook dat de draairichting niet van tevoren te bepalen is, gewoon de motor eens afleggen en hij draait in de andere richting. Het leuke aan dit soort motortjes is dat ze omwille van hun bestemming (dingen traag laten draaien) reeds zijn uitgerust met een vertragingsmechanisme, zodat ze maar een viertal omwentelingen per minuut maken.
De motor krijgt tamelijk warm tijdens het gebruik. Om te verhinderen dat de plastic of hars smelt of vervormt, had ik stukken uit een Tetrapak (melkkarton) gesneden en driedubbel dik tussen de motor en de wanden geplaatst. Tot nu toe is er nog steeds geen schade en de molen draait toch heel regelmatig.

evan

Draaien? Motor?

Deze is zonder wieken hoor en blijft zo ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


jean-luc

Rudy toch ... je weet toch dat mijn modelbouw leven zich in tijdperk 1 afspeelt.  ;)
Toen hadden de molens nog draaiende wieken.

MoVi

Voor een molen met draaiende wieken is ook een arduino en stappenmotor mogelijk.
Met een tweede stappenmotor kan je de molen ook "in de wind zetten".

Is zelf een cyclus vast te stellen van stoppen en roteren en draaien.

Ronald Visser
Ronald Visser

dani

Citaat van: MoVi op 21 mei 2021, 17:21:13 PM
Voor een molen met draaiende wieken is ook een arduino en stappenmotor mogelijk.
Met een tweede stappenmotor kan je de molen ook "in de wind zetten".
Niet doen, Ronald.   Dat is te moeilijk en te technisch
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

MoVi

Ronald Visser

Peter

Had vroeger een molen van Faller op mijn baantje staan. Die motor heb ik nog ergens liggen.
Is voldoende om de wieken op te laten draaien.
Met vriendelijke groeten
Peter