Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

Gestart door eve, 09 mei 2021, 21:20:25 PM

Martin Welberg

Citaat van: Havoc op 13 mei 2021, 08:47:22 AM
Citaat van: Martin Welberg op 13 mei 2021, 00:07:38 AM
Denk het wel Steven, er is er blijkbaar geen die in de gaten heeft dat al die administratieve handelingen ook gewoon mensenwerk is en knaken kosten.


5 euro is best ok, 24 euro voor dat is niet meer ok.

En komaan hé, dit is niet meer gelijk in de oude tijd dat er iemand de nummers moet lezen, opzoeken in een boek wat het tarief is, op een rekenlineal de berekening doen en dan met de typmachine een nota typen. Je kan er heel zeker van zijn dan 80% hiervan volautomatisch loopt. Al die etiketten zijn gestandardiseerd, alles is al eens ingegeven in het systeem van de transporteur door de verzender en ze hebben die gegevens gewoon in hun systemen. Enige handeling is nog het zakje met de rekening op het pakje plakken. (en ik vraag me af of dat ook al niet geautomatiseerd is. Voor volledig automatische verwerking is 5 euro eigenlijk al aan de hoge kant.

Oh, en de machines etc die dan dat spul uit kunnen lezen, die zijn uiteraard gratis..net als de mensen die ze onderhouden moeten, en de IT'er die de systemen beheert.

Maar goed, je kunt hier 20 pagina's lopen volzeiken over dit onderwerp, het is niets anders geworden als voor de voorgaande jaren alleen is het bedrag verlaagd naar 0.
En hoe je het ook went of keert het wordt er nu gewoon niet anders van omdat de EU dit afgesproken heeft ter bescherming van zijn eigen detailhandel. En ik sta daar volledig achter!

rgp

Johan,

5 euro voor 5 min is 60 euro per uur, dat is te weinig om dekost te dekken van een geschoold arbeider in Belgie !

Raf, 20 euro minder in Nederland kan best wel zijn, maar vergelijk dan ook wat een Nederlander kan krijgen van de staat met wat een Belg kan krijgen.

Roland

1885

Heeft niets met België of BPost alleen te maken. Dit is in heel de EU voor alle koerierdiensten het geval.

raf

Roland ik heb me vergist
de servo koste in belgikistan 65 euro en in nederland koste hij 25
dus 40 euro verschil
en in china waar hij dus vandaan komt koste hij 5 euro en als ik er 5 kocht gratis opsturen .
het verschil met die in de winkel was de verouderde software (die uit china was 1 jaar ouder)wat voor de toepassing niets uit maakte trouwens .

maar ok die 5 euro per stuk is geen punt het ging dus over dat BE en NL verschil

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Martin Welberg op 13 mei 2021, 11:13:15 AM
En hoe je het ook went of keert het wordt er nu gewoon niet anders van omdat de EU dit afgesproken heeft ter bescherming van zijn eigen detailhandel. En ik sta daar volledig achter!
Dit is pas gezever want heeft geen bal met de EU te maken maar het uitvoeren van douane regelingen die al veel ouder zijn. En ik heb geen probleem met invoerrechten en btw. Ik heb  wel problemen met bedrijven die afpersen omdat ze geen concurrentie hebben en de klant geen andere keuze.

En uiteraard ben jij voorstander want je kan omdat de concurrentie nu minder is je prijzen omhoog halen en niets meer leveren. Dat wat er met de detailhandel gaat gebeuren. Nu moeten ze geen bal meer doen.

Roland: al eens gezien hoeveel geschoolde arbeiders er werken in zo'n sorteercentrum dat volautomatisch tienduizenden van zo'n pakjes per uur verwerkt? Aan 1euro per pakje is dat een blanco cheque.

Trouwens ik verwacht dat de portkosten deze dienst inhouden. Anders moeten we veel meer voor een brief beginnen betalen. Voor de prijs van een prior zegel gaat een postbode geen zak post uitdelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Inderdaad Johan ik heb ook geen probleem met BTW en invoer taxen

wel het ondoorzichtige gedoe van Bpost over hoeveel er bij geteld gaat worden .

als ik iets koop van 4 euro en er komt btw bij dan betaal ik 5 euro en daar heb ik geen probleem mee maar als Bpost me dan 15 euro gaat aan rekenen daar heb ik wel een probleem mee wat dat is pure diefstal terwijl men geen andere optie heeft om de BTW en tax zelf te voldoen
en komaan hé die formulieren zijn echt niet zo moeilijk om in te vullen hoor deze code's vind men gewoon bij de gov.com zelf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: Martin Welberg op 13 mei 2021, 11:13:15 AM

En hoe je het ook went of keert het wordt er nu gewoon niet anders van omdat de EU dit afgesproken heeft ter bescherming van zijn eigen detailhandel. En ik sta daar volledig achter!

Ik sta daar ook achter dat de EU de eigen detailhandel wil beschermen maar het moet dan hier ook verkrijgbaar zijn en als het verkrijgbaar is moet het wel aan een aanvaardbare prijs zijn of ik ga het ook kopen waar het product goedkoper is, een ander probleem is herstellen(dat kost geld) maar herstellen is nergens (ik bedoel dan bijna wereldwijd) niet meer mogelijk; waarom zou ik een duurder product kopen als herstellen niet meer mogelijk is of zoals bij bepaalde electronica producten(zoals tv's, videocamera's, enz...) dat het na 2 of 3 jaar een "no service" wordt omdat de fabrikant het niet meer wil herstellen.

En hier in België is er bij sommige detailhandelaars/winkels( laten we zeggen bij veel detailhandelaars/winkels) een "aparte" mentaliteit die blijkbaar in onze buurlanden niet bestaat waardoor men gewoonweg in de buurlanden gaat kopen, in een fysieke winkel of online en het wordt soms de dag erna al aan de deur geleverd; een goed voorbeeld daarvan is B.l.com en is in vele gevallen goedkoper dan in België.


Nu als ik een 10 relaisschakeling compleet gemonteerd op print koop voor 1€/stuk inclusief verzendkosten bij een gekende Chinese webwinkel en als ik dan 21% BTW en 15€ inklaringskosten moet betalen dan betaal ik nog maar 27,1€. Dan kosten mij deze relaisschakelingen mij 2,71€/stuk, een relais op print bij Conrad kost 3,99€ per stuk (zonder BTW) en inclusief BTW 4,83€.

https://www.conrad.be/p/relaisprintplaat-gevuld-1-stuks-tru-components-rel-pcb4-3-1x-wisselcontact-24-vdc-1566301
 

raf

Janie ik doe het nog anders nu
ik ga tot het max bedrag waarop ik geen invoer bijdrage moet betalen .
dus alleen de 21% btw blijft over en het ongedefinieerde bedrag van Bpost
maar zo moet ik dat maar 1 keer betalen
bij sommige ali leveranciers kun je kiezen voor samen voegen van producten
zo kan Bpost ook maar een keer dossier kosten aan rekenen .

van het ogenblik smd leds,tower leds ,weerstanden en dergelijk verkrijgbaar zijn in de Europese aliexpress winkels koop ik ze gewoon weg daar.
als er mensen in de club zijn die onderdelen nodig hebben die kunnen ze dan kopen bij mij voor de prijs wat ik er voor betaald heb of een cola of koffie .

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

CiteerEn uiteraard ben jij voorstander want je kan omdat de concurrentie nu minder is je prijzen omhoog halen en niets meer leveren. Dat wat er met de detailhandel gaat gebeuren. Nu moeten ze geen bal meer doen.

Sorry. ik heb geen concurrentie uit landen waar goedkope brol vandaan komt. En je doet nu een vreselijke zeurderige aanname die je op geen enkele manier hard kunt maken. Bah wat ben je toch een zuur manneke..

rgp

Havoc,

In plaats van een gesofisticeerde pc in een te steken, diep je  eens in wat al de kosten zijn van zo n sorteercentrum ! Of denk je dat je kost de enoge kost is voor je baas ?

Roland

janieburton

Citaat van: Martin Welberg op 14 mei 2021, 12:32:40 PM

Sorry. ik heb geen concurrentie uit landen waar goedkope brol vandaan komt.

Martin jij hebt mooie producten! Spijtig dat je geen richtprijzen op je site plaatst.

Met z'n mooie bomen kan je zeker een mooi diorama maken.

Nu je zegt dat je geen concurrentie hebt met landen waar goedkope brol vandaan komt en dat klopt zeker als ik je foto's zie.

Maar als je bijvoorbeeld 50 bomen nodig hebt voor een achtergrond op te vullen kan ik mij inbeelden dat sommige mensen en ikzelf misschien naar een "goedkoper" alternatief zullen zoeken maar als je een parkje hebt vooraan op de modelbaan dan kan ik me inbeelden dat jouw bomen een fantastische "eye catcher" zullen zijn.

Je neemt het woord "brol" in de mond maar vroeger had je ook kwaliteitsverschillen bij Europese fabrikanten; bij de treinen was toen Märklin de top samen met Fleischmann en waren de "minder goede" merken (ook toen door sommige mensen bestempeld als "brol") Jouef en Lima. Idem voor de televisies en Hi Fi toestellen toen, voor mij waren toen de Duitse merken top en persoonlijk vond ik Philips "brol".

Maar de ham vraag is of douane het onderscheid gaat maken tussen een zending bijvoorbeeld uit de UK waar men bij een een verkoper een magazine heeft gekocht en die verkoper verzend dat als gewone briefpost in gewone A4 envelope en en andere verkoper verzend het magazine in een luchtkussen envelope of in een kartonnen boek verpakking.

https://www.rajapack.be/nl_BE/kartonnen-dozen-verzenddozen-exportcontainers/postdozen-verzenddozen/bruine-boekverpakking-zelfklevende-sluiting-variabele-vulhoogte_PDT00461.html

ik veronderstel als de verkoper het magazine als gewone briefpost verzend moet hij geen douaneformaliteiten maken en als hij het in een kartonnen doos verzend moet hij wel een CN23 invullen.

Worden abonnementen op een Engels tijdschrift, bijvoorbeeld Railway Modeller of Continental Modeller dan ook elke maand belast met 21% btw + die 5 tot 15€ inklaringskosten.


 

Martin Welberg

Sorry Janie, maar ik doe niet echt in bomen en bouw zelf complete banen met mijn producten. Die ook gretig aftrek vinden bij de bekendere modelbouwers.
En richtprijzen? Wat moet ik erop zetten dan, prijs in Euro, US of AUS dollar? Aangezien ik zelf geen particuliere verkoop heb hanteer ik alleen inkoop prijzen en is de verkoopprijs voor de handelaar. Uiteraard houd ik daar wel een richtlijn bij in gedachten, moet ook niet zo zijn dat het ineens sky high gaat.

Havoc

Citaat van: rgp op 14 mei 2021, 12:58:21 PM
Havoc,

In plaats van een gesofisticeerde pc in een te steken, diep je  eens in wat al de kosten zijn van zo n sorteercentrum ! Of denk je dat je kost de enoge kost is voor je baas ?

Roland
Gesubsidieerd door de staat of niet? We hebben die zelf betaald verdorie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

1885

Citaat van: janieburton op 19 mei 2021, 18:23:57 PM

ik veronderstel als de verkoper het magazine als gewone briefpost verzend moet hij geen douaneformaliteiten maken en als hij het in een kartonnen doos verzend moet hij wel een CN23 invullen.

Worden abonnementen op een Engels tijdschrift, bijvoorbeeld Railway Modeller of Continental Modeller dan ook elke maand belast met 21% btw + die 5 tot 15€ inklaringskosten.

Tariefcode van een magazine is 4902 90 00 00

0% invoerrechten
in bepaalde gevallen 0, 6 tot 21% BTW

Nogmaals, inklaringskosten is voor het koerierbedrijf en enkel als er een inklaring nog dient te gebeuren.

Er zijn systemen uitgewerkt voor de verkopers die zich dan kunnen registreren en de BTW aanrekenen en aan de fiscus doorstorten.
Indien je aankoopt op een webshop buiten de EU die dat niet in orde brengt, gaat die in principe excl. BTW verkopen en is de BTW verschuldigd bij invoer.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/vat-e-commerce_en

janieburton

The existing thresholds for distance sales of goods within the EU will be abolished and replaced by a new EU-wide threshold of EUR 10 000. Below this EUR 10 000 threshold, the supplies of TBE (telecommunications, broadcasting and electronic) services and distance sales of goods within the EU may remain subject to VAT in the Member State where the taxable person is established.

Misschien begrijp ik het verkeer wat in de bovenstaande tekst staat( afkomstig van de link https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/vat-e-commerce_en ) maar ik begrijp uit de tekst dat er eventueel ook BTW kan geheven worden op "verkoop op afstand"  vanuit de EU.

Dan zou ik concluderen dat als men een product koopt bijvoorbeeld in Duitsland waarop dat product een BTW tarief is van 19% (zie link, standaard tarief) dat lager is dan het BTW tarief van 21% hier in België dat men dan het verschil zou kunnen moeten betalen (distance sales of goods within the EU may remain subject to VAT in the Member State where the taxable person is established = de verkoop op afstand van goederen binnen de EU kan onderworpen blijven aan BTW in lidstaat waar de getaxeerde persoon gevestigd is)

https://www.dezaak.nl/financien/belastingen/btw-tarieven-in-europa/