Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

Gestart door eve, 09 mei 2021, 21:20:25 PM

eve

Online aankopen buiten de EU na 1 juli 2021.

Ik heb eens eea. opgezocht om te kijken wat er juist gaat gebeuren.
Dankzij bPost deze overzichten :


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr

Nu zal het zeker aanvankelijk niet zo simpel zijn (betreft IOSS) :


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

Havoc

Dus je weet van niks (een webshop rekent altijd btw aan, al is het die van waar hij gevestigd is) en Bpost is dus vrij om nog altijd zijn "dossierkosten" aan te rekenen.

Want iets is voor mij verdacht. De ene keer spreken ze van invoerrechten, dossierkosten, douaneformaliteiten, invoerkosten... Maar die worden zowat door elkaar gebruikt. Op de website van Bpost staat evengoed nog steeds dat ze kosten rekenen voor het afhandelen van de douane.

Dit is net als vergelijken van internet of GSM abonnementen. Ze spuiten zoveel mist dat je het toch pas weet als ze daar staan met open hand.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

In het licht van zoveel positieve opmerkingen is het echt een plezier om hier op het forum nog iets te posten.

:) Erik.

Havoc

Citaat van: eve op 09 mei 2021, 22:43:24 PM
In het licht van zoveel positieve opmerkingen is het echt een plezier om hier op het forum nog iets te posten.

:) Erik.

Mijn ervaringen met Bpost staan niet toe om ook maar iets positiefs te zeggen/schrijven. En weet je wat het ergste is? PostNL en DPD zijn nog slechter!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Erik eindelijk eens iemand die alles op een rijtje zet
bedankt voor je positieve bijdrage .

ik denk dat de kritiek naar u bedoelt is hoor

maar inderdaad voor Bpost moet je een app downloaden om te kunnen berekenen hoeveel ze je gaan aan rekenen
en ze kunnen tussen de 5 en 15 euro aan rekenen schrijven ze maar in hun eigen voorbeeld geven ze niet weer hoe de berekening gedaan word

maar ik heb het zelf berekend op het hoogste bedrag van 15 euro en ik kom nog steeds goedkoper uit dan het alhier te kopen
alleen in plaats van 10 stuks koop ik er nu 100 en de rest zet ik op de whatsapp van de club en als er iemand iets nodig heeft dan gaat het weg voor de prijs die ik er voor betaald heb .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: eve op 09 mei 2021, 22:43:24 PM
In het licht van zoveel positieve opmerkingen is het echt een plezier om hier op het forum nog iets te posten.

:) Erik.

Je vorige post over zwarte LED's op 1/ april daar was ik ook ingetrapt...  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

svvander

Citaat van: raf op 10 mei 2021, 08:11:28 AM
Erik eindelijk eens iemand die alles op een rijtje zet
bedankt voor je positieve bijdrage .

ik denk dat de kritiek naar u bedoelt is hoor

maar inderdaad voor Bpost moet je een app downloaden om te kunnen berekenen hoeveel ze je gaan aan rekenen
en ze kunnen tussen de 5 en 15 euro aan rekenen schrijven ze maar in hun eigen voorbeeld geven ze niet weer hoe de berekening gedaan word

maar ik heb het zelf berekend op het hoogste bedrag van 15 euro en ik kom nog steeds goedkoper uit dan het alhier te kopen
alleen in plaats van 10 stuks koop ik er nu 100 en de rest zet ik op de whatsapp van de club en als er iemand iets nodig heeft dan gaat het weg voor de prijs die ik er voor betaald heb .

Wel opletten dat je niet boven de €150 gaat en dan valt het al bij al, denk ik toch, nog heel goed mee. (€149 is dus ideaal... als ge met de massa-kortingen dan in het groot aan koopt is het nog altijd een pak goedkoper). Alleen zal mijn nieuwe 3D-printer waar ik zo van droom, nu alleen bijna even duur komen als deze van een ander merk hier in Europa.

Wat ik mij nu zit af te vragen (misschien ben ik veel te lichtzinnig aan het denken), maar wat met de andere pakjesdiensten? Die gaan dan niets aanrekenen? Want dit gaat toch zuiver over BPost? Of zijn ze voor éénmaal de rest voor en duidelijk in hun communicatie? (Zou mij heel, heel hard verwonderen... maar goed).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rochevalien

Citaat van: eve op 09 mei 2021, 22:43:24 PM
In het licht van zoveel positieve opmerkingen is het echt een plezier om hier op het forum nog iets te posten.

:) Erik.

+1 en dat al vele jaren.

janieburton

Citaat van: eve op 09 mei 2021, 21:20:25 PM
Online aankopen buiten de EU na 1 juli 2021.

Ik heb eens eea. opgezocht om te kijken wat er juist gaat gebeuren.
Dankzij bPost deze overzichten :


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr



Op de eerste afbeelding staat duidelijk dat Bpost btw zal heffen op verkopen bij een geregistreerde web shop dan is de berichtgeving van de VRT niet echt correct.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/06/kleine-online-aankopen-van-buiten-eu-duurder-op-1-juli/

Daar staat het volgende:

Consumenten zullen bij de pinken moeten zijn: er zal immers een verschil zijn tussen webwinkels die geregistreerd staan en webwinkels die niet geregistreerd staan. Bij die laatste groep zal de btw niet verrekend worden bij de aankoop. De koerierdienst, bijvoorbeeld Bpost of PostNL zal de btw dan in rekening brengen en doorstorten naar de fiscus. De koper zal dan moeten bijbetalen aan de koerier. De koerierdienst kan op zijn beurt kosten aanrekenen voor die dienstverlening.

Als ik goed begrijp zegt de VRT dat enkel bij de niet geregistreerde webwinkels de btw in rekening wordt gebracht. hieruit concludeer ik dan als men bij een geregistreerde webwinkel koopt dat daar de btw wel word aangerekend en dat je dan hier geen btw meer moet betalen en ook geen extra dossierkosten, of mis ik iets in het artikel van de VRT.
 

SuSke

Janie, dat staat er in de 2de kolom bij de melding van BPost toch ook: 'geen extra kosten".

Men gaat er van uit dat een geregistreerde winkel de Belgische 21% BTW bij jou al aanrekent in plaats van de eigen lokale BTW.
En dat die BTW dan via zijn rekening courant bij de FOD-BTW verder geregeld wordt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 10 mei 2021, 21:23:24 PM
Janie, dat staat er in de 2de kolom bij de melding van BPost toch ook: 'geen extra kosten".


Juist heb er overgezien, mijn fout!

Er staat in het document dat je de kosten dan moet betalen via een bpost app, ik hoop dat men dat dan nog kan betalen in het postkantoor want ik ben misschien nog één van de weinige mensen zonder smart phone.
 

1885

Dag allen,

zo was het:
https://www.youtube.com/watch?v=WLpRSxmKeck

*    Is de waarde van de zending lager dan €150? Dan worden er geen invoerrechten aangerekend.
*    Is de waarde van de zending hoger dan €22, maar lager dan €150? Dan wordt er enkel btw aangerekend.
*   Belangrijk dus om te onthouden is dat je geen heffingen moet betalen bij een waarde lager dan €22.

-> vanaf  1 juli 2021 verdwijnt de btw-vrijstelling voor de invoer van goederen met een waarde van niet meer dan 22 euro. Deze nieuwe btw-regels zorgen voor een gelijk speelveld tussen EU-bedrijven en voor eenvoudigere btw-regels.

https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/e-commerce/btw-hervorming
https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen/douane/e-commerce/nieuwe-btw-regels-voor-e-commerce-vanaf-1-juli-2021

Wil je de invoerrechten opzoeken: https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/Browser?lang=NL
Waarde van het goed + transport = douanewaarde daarop % IR daarop % BTW
Daarnaast kunnen er inklaringskosten/douanekosten aangerekend worden maar dat zijn de administratieve kosten die men (koeriersbedrijf) factureert en dus eigenlijk niets te maken hebben met de belastingen.


Geert

Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen, en hoe je te weten komt dat een aanbieder van producten BTW voor jou regeld...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

normaal zou dat op de factuur moeten staan

accu              1 stuk          5€
btw                 21%           1,05
totaal te betalen                6,05
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SirGresley

Hoe zit dan dan als je bij een particulier koopt, zoals bijvoorbeeld in FB groepen die live-sale doen?
Bij particulier kun je geen BTW betalen.
Je kunt dan ook geen factuur of bestelbon voorleggen.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama