Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Even voorstellen

Gestart door E49memling, 05 mei 2021, 20:26:49 PM

E49memling

Hallo,

Sinds kort ben ik weer begonnen met het opzetten van een modelbaan en ik zocht naar informatie en ideeën.
Tot zo'n 25 jaar gelden had ik een vrij uitgebreide baan H0 die ongeveer de hele zolder vulde, nog volledig in opbouw. Met vooral Roco materiaal en materieel, maar ook Märklin.
Een paar jaar eerder werd nummer 3 geboren, en die had wat later een eigen kamer nodig, dus werd alles van de treintjes afgebroken en opgeborgen.
De zolder werd een slaapkamer.

Er bleef mij niets anders over dan mij verder enkel met de treinen schaal 1 op1 bezig te houden.

Nu zo'n 25 jaar later hebben de kinderen elders een eigen leven opgebouwd, zijn mijn vrouw en ik verhuisd naar een woning met een zolder die 'smeekt' om kleine treintjes, en ben ik gepensioneerd. Dus heb ik ook tijd.

Nu blijkt dat 25 jaar in dozen opgeborgen te zijn niet het beste is voor die dingen. Dus is er wat reparatie- en reinigingswerk nodig. Door Google ben ik dus hier beland, en het blijkt een goeie plaats te zijn om de informatie te vinden die ik zoek.
Ook de technologie is intussen geëvolueerd, ook dat heb ik niet echt mee gevolgd. Maar ja, je moet ergens beginnen.

Mijn bedoeling is een baan op te zetten met de twee systemen door mekaar, Gelijkstroom en het systeem van Märklin. Analoog kan je zo werken met een locwissel met een 'omschakelbaar' stuk. Net zoals in het groetbedrijf in Quévy en Aachen voor treinen van en naar België. Dat moet ik nog allemaal uitpluizen - een uitdaging.

Dat is het zowat.
Ik woon in een gemeente van Vlaams Brabant, Pajottenland. Niet echt ver van Brussel.

Vriendelijke Groeten.
Walter

Karel A.J.

Welgekomen, Walter! Gene schrik (als dat al nodig zou zijn, buitenlanders bijten niet, gewoonlijk, alleen hun camionneurs hebben een slechte reputatie) naar mijn aanvoelen zijn 99% hier Belgen.

Houd u vooral niet in om te vertellen over uw ervaringen bij het "echte" spoor, we hebben daarvoor een aparte rubriek "grootbedrijf". Die ik steeds weer doorneem met grote belangstelling.

doomslu

Welkom Walter.
Je bent hier aan het goede adres!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

E49memling

#3
Citaat van: Karel A.J. op 05 mei 2021, 20:37:27 PM
Welgekomen, Walter! Gene schrik (als dat al nodig zou zijn, buitenlanders bijten niet, gewoonlijk, alleen hun camionneurs hebben een slechte reputatie) naar mijn aanvoelen zijn 99% hier Belgen.

Houd u vooral niet in om te vertellen over uw ervaringen bij het "echte" spoor, we hebben daarvoor een aparte rubriek "grootbedrijf". Die ik steeds weer doorneem met grote belangstelling.
Hocht... Ken ik. Mijn schoonzoon komt uit de buurgemeente Moortbeerbeek  ;)

Geert

Welkom op ons forum Walter,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

#5
Welkom Walter hier op het forum !  ;)

Pierre

Welkom op het forum Walter. ;)
Groet Pierre.


E49memling

Dank je voor jullie warme onthaal.
Nu moet ik nog proberen uit te zoeken in welke draden (topics) ik de informatie en de ideeën vind die ik zoek, zodat ik geen topic begin waar al andere van bestaan.

Gerolf

Welkom op ons forum, Walter.
De zoekfunctie werkt behoorlijk, meestal is het een kwestie van de juiste trefwoorden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

en anders helpt elkéén van ons U wel  ;)