Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

TrainManager software

Gestart door Stieven76, 05 mei 2021, 17:33:17 PM

loco

Knap werk, zeker als je dit allemaal in je eentje doet. Je zit dus tegelijk aan de kant van de gebruiker als aan de kant van de ontwikkelaar.
Je interface ziet er geweldig uit. Ik dacht dat ik een mogelijkheid zag om te exporteren, maar vind het niet terug. Waarschijnlijk was het wishfull thinking van mijn kant. Bestaat er ook een mogelijkheid om gestructureerde data te importeren? Sommigen (zoals ikzelf) gebruiken een spreadsheet om alles bij te houden en dan is het gemakkelijk als je niet alles opnieuw moet intikken. Kan je meer dan één foto uploaden en kan je de foto's ook in een groter formaat zien? Ik vermoed van wel, want je voorziet een extra tabblad voor de images.  Er zijn naar mijn mening (goesting) ook nog enkele velden die ontbreken, maar ik begrijp dat dit een oneindig verhaal wordt. Iedereen wil graag wat extra's. Wat ik zeer goed vind, is de mogelijkheid om al je decodergegevens goed bij te houden. En waarschijnlijk voorzie je ook een tabblad om het onderhoudsboekje van je model bij te houden.  Is dit een stand alone toepassing? Want je spreekt ergens over eventueel 'hosten'. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.

ACFI

Ik gebruikte vroeger een zelfgeschreven programma in ASP.Net.

Maar mijn hoster is gestopt met windows servers.

Ik ben nu aan het herschrijven naar PHP en MySQL. Wat je quasi overal kan hosten.

Je applicatie ziet er alleszins stukken beter uit dan die van mij (look midden jaren 2000). Een uitdaging erbij voor mij.

ACFI

Belgaboy

Mooi gemaakt maar ik denk dat dit reeds bestaat:

https://www.traindb.nl/login

Taalkeuze Nederlands en Engels.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

doomslu

Citaat van: Stieven76 op 10 mei 2021, 17:20:21 PM

En om je nu helemaal over je paard te tillen, mijn Windows staat ook in het Engels, net zoals mijn Office producten en bijna alle andere software. Vind ik gewoon veel gemakkelijker.
Je vindt nu eenmaal sneller antwoorden in op het net als je een Engelse zoekterm gebruikt. Vergelijk bv maar eens een Engelstalig Word screenshot met je Nederlandstalige versie als je een probleem aan het onderzoeken bent.

Lijkt me logisch, dat is bij mij ook zo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Citaat van: Belgaboy op 10 mei 2021, 19:13:48 PM
Mooi gemaakt maar ik denk dat dit reeds bestaat:

https://www.traindb.nl/login

Taalkeuze Nederlands en Engels.

Bedankt. Ik had deze al gezien maar ik wou gewoon zelf iets maken voor persoonlijk gebruik.  ;D

Citaat van: loco op 10 mei 2021, 17:41:45 PM
Knap werk, zeker als je dit allemaal in je eentje doet. Je zit dus tegelijk aan de kant van de gebruiker als aan de kant van de ontwikkelaar.
Je interface ziet er geweldig uit. Ik dacht dat ik een mogelijkheid zag om te exporteren, maar vind het niet terug. Waarschijnlijk was het wishfull thinking van mijn kant.
Die is er wel, op het overview staat een knop export naar Excel. Die geeft je een Excel file met de belangrijkste data van je item.
Het idee is er wel om er voor te zorgen dat je kan kiezen welke velden je juist wil exporteren maar momenteel is het nog allemaal vrij basis.


Bestaat er ook een mogelijkheid om gestructureerde data te importeren? Sommigen (zoals ikzelf) gebruiken een spreadsheet om alles bij te houden en dan is het gemakkelijk als je niet alles opnieuw moet intikken.
Neen, die optie is er nog niet. Ik heb zelf niets van mijn treinen bijgehouden in Excel dus ik heb die optie (nog) niet voorzien. Hier zou ik wel eens goed moeten over nadenken want iedereen zijn Excel is anders. Het zou dan toch via een vast formaat moeten zijn.

Kan je meer dan één foto uploaden en kan je de foto's ook in een groter formaat zien? Ik vermoed van wel, want je voorziet een extra tabblad voor de images.
Momenteel niet, enkel bij het toevoegen van een nieuw item kan je een afbeelding uploaden. Vergroten kan ook nog niet. Komt nog wel want daar heb ik mezelf al aan geërgerd :D
Het tabblad 'Images' is er inderdaad om nog extra afbeeldingen te kunnen uploaden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit voorzien was vanuit het oogpunt dit ding ergens thuis lokaal te draaien en dan heb ik schijfruimte genoeg. Als het effectief ergens gehost zou worden wordt dit al moeilijker. Het is niet de bedoeling om een foto opslag plaats te maken. Dat kost veel discspace en ook geld.


Er zijn naar mijn mening (goesting) ook nog enkele velden die ontbreken, maar ik begrijp dat dit een oneindig verhaal wordt. Iedereen wil graag wat extra's.
Stuur me gerust een pb met de dingen die je vind dat nog ontbreken. Velden toevoegen is niet echt een groot werk en hoe meer data je kan bijhouden hoe beter.

Wat ik zeer goed vind, is de mogelijkheid om al je decodergegevens goed bij te houden.
En waarschijnlijk voorzie je ook een tabblad om het onderhoudsboekje van je model bij te houden.
In tablad 'Maintainance' ga ik inderdaad voorzien dat je records kan toevoegen als er onderhoud of herstellingen gebeurd zijn. Datum, omschrijving, kostprijs,..
Een idee was ook om pdf's te kunnen uploaden zodat ik alle documenten/stuklijsten etc. digitaal kan bijhouden. Maar ook hier heb je weer het geval van discspace als het openbaar zou staan.
 

Is dit een stand alone toepassing? Want je spreekt ergens over eventueel 'hosten'. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Neen, dit is een webapplicatie. Komt vooral omdat ik met deze relatief nieuwe technologie van Microsoft wou experimenteren omdat we deze recent ook op het werk gebruiken. Ondertussen hebben we hierin op het werk reeds een groot project mee gebouwd en dat is zeer positief meegevallen.
Even heb ik getwijfeld om het te bouwen als een Windows applicatie maar vooral boven vernoemde reden heeft me voor deze web applicatie doen kiezen.


Citaat van: ACFI op 10 mei 2021, 18:39:29 PM
Ik gebruikte vroeger een zelfgeschreven programma in ASP.Net.

Maar mijn hoster is gestopt met windows servers.

Ik ben nu aan het herschrijven naar PHP en MySQL. Wat je quasi overal kan hosten.

Je applicatie ziet er alleszins stukken beter uit dan die van mij (look midden jaren 2000). Een uitdaging erbij voor mij.

ACFI

De meeste applicaties bij ons op het werk zijn ook ASP.Net MVC. Blazor is de opvolging en een beetje de Microsoft tegenhanger van Angular, maar dan zonder TypeScript (JavaScript).
Design gewijs zitten er wel wat dingen in die me storen en nog moeten aangepast worden, maar ik ben geen held in css.

Het is echt een persoonlijk project dat ik hier eens wou laten zien. Alleen had ik niet zoveel positieve reacties en feedback verwacht.  ;D ;D
Ik ga hier aan verder werken en er rekening meehouden dat ik het mss later, afhankelijk van de reacties/vraag, wel ergens host en openbaar maak, al is dat niet iets voor direct.

Alleszins allemaal bedankt voor de leuke feedback! Als er iets nieuws te melden valt horen jullie het als eerste.
Met mijn hobby/sport die weer op gang komt en onze aankomende verbouwing zal het soms iets trager gaan maar ik blijf eraan werken. Ideeën zijn altijd welkom.

Stieven76

Ah Loco (Peter), de site cooltrain is van jou? Daar heb ik de informatie gehaald die ik toevoeg in de omschrijving van mijn locs!
Super site boordevol met goeie info!

stoomlokje

Stieven , ik had het niet over jou persoonlijk, maar ik vindt het verschrikkelijk , dat, als ik zelfs naar een Nederlandse , of Belgische website ga voor informatie, alles in het Engels staat, waardoor ik al moet afhaken met zoeken, naar die info.
grtjs,
Saskia

gardevil

Citaat van: stoomlokje op 11 mei 2021, 01:26:47 AM
Stieven , ik had het niet over jou persoonlijk, maar ik vindt het verschrikkelijk , dat, als ik zelfs naar een Nederlandse , of Belgische website ga voor informatie, alles in het Engels staat, waardoor ik al moet afhaken met zoeken, naar die info.
grtjs,
Saskia
Misschien een goede reden om Engels te leren?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirk

#23

Citeer
Misschien een goede reden om Engels te leren?

Wel, dat vind ik ook, ik heb jaren les gegeven aan "ouderen" om met de computer uit de voeten te kunnen, en dat was in het begin van de lessenreeks ook altijd de klacht, maar na enkele maanden moesten we alleen maar lachten met de uitspraak van sommige woorden als er op het scherm gelezen moest worden, die werden soms wel een beetje "vervlaamst" wat tot hilariteit kon leiden, maar ze begrepen het wel. Als in naar een restaurant ga dan vraagt de ober toch niet of ik mijn stuk koe blauw, blauwwarm, beetje rood, doorbakken of als lapje leer wil.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

In talen was ik vroeger altijd slecht, daar begin ik niet meer aan , ik kan toch niets meer onthouden. :-[
voor Frans ( niet Peeters ) was ik altijd gebuisd, en Engels heb ik maar 1 jaartje gehad ( héél lang geleden)  :(

Stieven76

Citaat van: stoomlokje op 11 mei 2021, 12:16:47 PM
In talen was ik vroeger altijd slecht, daar begin ik niet meer aan , ik kan toch niets meer onthouden. :-[
voor Frans ( niet Peeters ) was ik altijd gebuisd, en Engels heb ik maar 1 jaartje gehad ( héél lang geleden)  :(

Ik stel voor om de discussie over de taal hier af te sluiten.
Mijn schoonouders hebben ook last met Engelse meldingen op hun computer of smartphone, dus ik begrijp de frustratie wel.
De vraag of ik eens kan komen kijken wordt bijna wekelijks gesteld, of mijn schoonmoeder staat hier voor de deur met haar smartphone. ;D ;D
Alleen is deze tool puur voor mezelf en heb ik Engels genomen wegens vernoemde redenen.

ronny-vdv

Zo'n programma zoek ik ook wel.
Ziet er heel netjes uit.
Mvg,

ronny-vdv

Jurgen

Dus, stel dat je het beschikbaar stelt voor anderen, dan moet iemand dit hosten. Als de host dan stopt met hosten, dan zijn we allemaal toch gej(h)ost? Niet?

Of stel ik nu een domme vraag?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirk

Citaat van: Jurgen op 20 mei 2021, 15:29:31 PM
Dus, stel dat je het beschikbaar stelt voor anderen, dan moet iemand dit hosten. Als de host dan stopt met hosten, dan zijn we allemaal toch gej(h)ost? Niet?

Of stel ik nu een domme vraag?

tja, als het hostingsbedrijf waar modelspoormagazine stopt is de site ook weg, als Google stopt hebben er vele geen Email meer, Als Microsoft stopt heb je ook geen OS meer, als de koningin kloten had was het de koning.... Als je zo denkt moet je fichebakken maken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Jurgen

Citaat van: Dirk op 20 mei 2021, 16:18:00 PM
Citaat van: Jurgen op 20 mei 2021, 15:29:31 PM
Dus, stel dat je het beschikbaar stelt voor anderen, dan moet iemand dit hosten. Als de host dan stopt met hosten, dan zijn we allemaal toch gej(h)ost? Niet?

Of stel ik nu een domme vraag?

tja, als het hostingsbedrijf waar modelspoormagazine stopt is de site ook weg, als Google stopt hebben er vele geen Email meer, Als Microsoft stopt heb je ook geen OS meer, als de koningin kloten had was het de koning.... Als je zo denkt moet je fichebakken maken.

mvg

Dirk


Klopt, maar je noemt daar wel grote bedrijven op die ongetwijfeld wel een manier vinden om alles te laten voortbestaan. En wat de koning betreft, die heeft nu al geen kl...

Hier gaat het om een project van 1 persoon en als die het niet ziet zitten om zijn tijd in het verplaatsen van te steken, dan stopt het idd gewoon.

Bij een programma dat je kan downloaden, kan je wel gebruik blijven maken van dat programma. Er is dan geen ondersteuning meer, maar het programma werkt nog wel. Dat is wat ik wil bedoelen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.