Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TrainManager software

Gestart door Stieven76, 05 mei 2021, 17:33:17 PM

Stieven76

#30
Citaat van: Jurgen op 20 mei 2021, 15:29:31 PM
Dus, stel dat je het beschikbaar stelt voor anderen, dan moet iemand dit hosten. Als de host dan stopt met hosten, dan zijn we allemaal toch gej(h)ost? Niet?

Of stel ik nu een domme vraag?

Klopt wel natuurlijk.
Stel dat ik dit zou publiek zetten dan moet ik het inderdaad ergens hosten(= server ruimte huren). Hosting kost geld en dat is ineens het 'grootste' probleem.
Zolang het een paar tientjes is kan dat geen kwaad, maar hoe meer gebruikers hoe meer ruimte je gaat nodig hebben en dus ook meer discspace, en dan wordt het weer duurder.
Nu ja, daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Als het hosting bedrijf er zelf zou mee stoppen is er niks aan de hand. Database en code overzetten naar een nieuwe hosting en je bent weer vertrokken. Als gebruiker ga je hier zelfs niets van merken.
Stop ik op een gegeven moment met ontwikkelen dan is er ook niets aan de hand, dan blijft het product zoals het is en kan je het blijven gebruiken. Zolang de hosting maar blijft lopen.

Veel zal ook afhangen van de functies die beschikbaar zijn. Kunnen er bv extra afbeeldingen of documenten opgeladen worden heb je vanzelfsprekend meer ruimte nodig.
Is het zoals nu enkel één afbeelding per item dan valt dit best mee. De data zelf neemt weinig tot geen plaats in.

Dat is ook de reden waarom je hier op het forum geen afbeeldingen kan oploaden. Vraagt veel discspace en dus geld.

Laat ons voorlopig maar afwachten. Momenteel ben ik bezig met gebruikers beheer in te bouwen.
Eens dat goed werkt en de gekende bugs zijn opgelost kan ik mss wel eens kijken om het voor een aantal test gebruikers open te stellen.


just4fun

Citaat van: Stieven76 op 21 mei 2021, 15:33:45 PM
...ergens hosten(= server ruimte huren)...
Je kan die internetpagina's toch ook op je eigen harde schijf zetten?
Dat moet toch niet perse langs het wereldwijde web?
Net zoals een excel-file, maar dan via je internetapp.
Uiteraard is die applicatie niet op al je toestellen toegankelijk, enkel via het toestel waar de files en de database op gestockeerd staan.
Maar is de wereldwijde toegankelijkheid dan echt noodzakelijk?
Paul

doomslu

Voor zover ik er iets van ken zou dat waarschijnlijk moeten kunnen mits de installatie van een locale server met database, maar onze vriend Stieven zal ons dat beter kunnen vertellen. Misschien sla ik de bal mis?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Ja, sorry als ik wat te hard van stapel loop, maar dat waren bedenkingen die ineens bij me opkwamen.

Ik heb zelf mijn Excel-lijstje en dat werkt prima. Maar als iets in een ontwerpfase zit, dan moet je zeker de opmerkingen en vragen die je hebt vermelden. In een ontwerpfase kan er nog vanalles aangepast worden, indien nodig.
En als het dan uiteindelijk toch niet publiek beschikbaar wordt, dan kan Stieven er zijn voordeel maar mee doen.

Ik geef dus opmerkingen en stel vragen met goede bedoelingen.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Stieven76

#34
We zitten niet stil.
Momenteel is het al mogelijk om aan te melden en zit er ook de mogelijkheid in om je taal te kiezen (NL-EN).
Door aan te melden worden de items per gebruiker bewaard in de database en zijn er dus meerdere gebruikers mogelijk.
Heeft een pak werk geweest maar we hebben weer veel bijgeleerd.

Nog niet alle pagina's zijn vertaald en voor het gebruikersbeheer moet er ook nog vanalles gedaan worden (registratie pagina, wachtwoord vergeten, emailing,..)
Rustig aan :)



TrainManager-taal-selector

janieburton

Mooi project!

Als je het publiekelijk zou maken ga het dan eventueel kunnen worden aangekocht op een dvd zodat men het op de computer thuis kan instaleren of zou het werken via een cloud?(Woodland scenics had/heeft nog zo'n app die werkt met een cloud)
 

Stieven76

#36
Citaat van: janieburton op 28 mei 2021, 09:53:49 AM
Mooi project!

Als je het publiekelijk zou maken ga het dan eventueel kunnen worden aangekocht op een dvd zodat men het op de computer thuis kan instaleren of zou het werken via een cloud?(Woodland scenics had/heeft nog zo'n app die werkt met een cloud)

Bedankt!

Neen dit gaat niet op die manier. Dit is een webproject (zo gekozen om persoonlijke redenen) en dat is veel lastiger om lokaal aan de praat te krijgen als niet technische persoon.
Niet onmogelijk maar het is gewoon niet de bedoeling om een webproject lokaal te gaan verdelen.
Als het publiek komt zal het als website zijn.

Houdini

Citaat van: Stieven76 op 28 mei 2021, 11:11:34 AM
Citaat van: janieburton op 28 mei 2021, 09:53:49 AM
Mooi project!

Als je het publiekelijk zou maken ga het dan eventueel kunnen worden aangekocht op een dvd zodat men het op de computer thuis kan instaleren of zou het werken via een cloud?(Woodland scenics had/heeft nog zo'n app die werkt met een cloud)

Bedankt!

Neen dit gaat niet op die manier. Dit is een webproject (zo gekozen om persoonlijke redenen) en dat is veel lastiger om lokaal aan de praat te krijgen als niet technische persoon.
Niet onmogelijk maar het is gewoon niet de bedoeling om een webproject lokaal te gaan verdelen.
Als het publiek komt zal het als website zijn.

Is het dan een optie om een een downloadbaar bestand van te maken, zonder eventuele foto's?
Dus een access database of excelfile met vaste kolomstructuur, waarin de gegevens die je ingevuld hebt, worden aangevuld?
Op die manier kom je een stuk tegemoet aan de "vrees" voor het wegvallen van een online database?

Stieven76

Citaat van: Houdini op 28 mei 2021, 14:48:11 PM
Citaat van: Stieven76 op 28 mei 2021, 11:11:34 AM
Neen dit gaat niet op die manier. Dit is een webproject (zo gekozen om persoonlijke redenen) en dat is veel lastiger om lokaal aan de praat te krijgen als niet technische persoon.
Niet onmogelijk maar het is gewoon niet de bedoeling om een webproject lokaal te gaan verdelen.
Als het publiek komt zal het als website zijn.

Is het dan een optie om een een downloadbaar bestand van te maken, zonder eventuele foto's?
Dus een access database of excelfile met vaste kolomstructuur, waarin de gegevens die je ingevuld hebt, worden aangevuld?
Op die manier kom je een stuk tegemoet aan de "vrees" voor het wegvallen van een online database?

Die optie zit er reeds in. Op het overzicht rechts staat een groene knop "Exporteer naar Excel". Momenteel zitten hier nog maar enkel de basis velden in.
Mijn bedoeling is om een schermpje te maken waarin je zelf de zaken zou kunnen aanvinken die je graag zou exporteren.
Altijd handig om ook mee naar een beurs te nemen :D

Havoc

#39
Moet je al niet bij de ontwikkeling rekening houden dat je meer talen gaat gebruiken zodat je de strings gemakkelijk uit een lijst kan halen?

Citaat van: Stieven76 op 10 mei 2021, 17:20:21 PMEn om je nu helemaal over je paard te tillen, mijn Windows staat ook in het Engels, net zoals mijn Office producten en bijna alle andere software. Vind ik gewoon veel gemakkelijker.
Je vindt nu eenmaal sneller antwoorden in op het net als je een Engelse zoekterm gebruikt. Vergelijk bv maar eens een Engelstalig Word screenshot met je Nederlandstalige versie als je een probleem aan het onderzoeken bent.

Ga dat eens vertellen bij onze ministers die bepaald hebben dat de administratie nederlandse word, excel etc MOET gebruiken. Je kan de taal zelfs niet aanpassen. En moest excel dan nog zo slim zijn om eender welke taal voor een formule te aanvaarden, ik zou dagen werk en hopen kalmeermiddelen bespaard hebben. Heb het opgelost door een engelse openoffice achter de hand te houden. Gewoon onmogelijk om hulp te vinden als je meer moet doen dan +-/*.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

En waarom denk je dat de administratie dat verplicht heeft ?

Roland

Dirk

nu, ik veronderstel dat IT een internationaal gegeven is, beetje lijk de luchtvaart, de communicatie verloopt ook in het engels, hier in Belgie gaan de verschillende overheden nogal op een infantiele manier om met de taal, volgens hun moet alles wat in vlaanderen van toepassing is in het Nederlands, want dat is "onze" taal. Ook een mogelijkheid om hun onkunde van de internationale taal Engels te vergoelijken. Als ik die rare snuiter die het postje van voorzitter kreeg een toespraak hoor houden in het Europese Parlement dan krullen mijn tenen.
Met een beetje moeite kan iedereen wel met een programma werken in een andere taal. Hoeveel zijn er niet die Duitstalige software gebruiken voor hu treintjes te besturen.

mvg

Dirk
Citaat van: rgp op 04 juni 2021, 10:40:00 AM
Johan,

En waarom denk je dat de administratie dat verplicht heeft ?

Roland

Dus omdat veel leidinggevenden taal onkundig zijn. En omdat vele ambtenaren gewoon panikeren als er iets veranderd, een reden waarom er heeeel lang nog met windows 98 gewerkt werd, dat hadden ze willens nillens geleerd, maar owee als er een icoontje van plaats veranderd was, dan was het grote paniek en de helplijn van de IT werd overbelast.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

rgp

Dirk,

Ook omdat de gebruikers, als het over werken gaat, en geholpen door bepaalde strekkingen, nog altijd het niveau hebben van 100 jaar geleden.
Dat is mijn ervaring na 39 jaar

Roland

Havoc

#43
Citaat van: rgp op 04 juni 2021, 10:40:00 AM
Johan,

En waarom denk je dat de administratie dat verplicht heeft ?

Roland

Ik heb er geen flauw idee van Roland. Allesinds niet omdat efficiënt werken hoog in het vaandel staat. De uren die mijn collega's (bijna 100% ingenieurs) en ik hierdoor al verloren zijn, dat loopt op doorheen de jaren. Als je iedere keer eerst je spreadsheet in een engelse versie moet doen totdat je formules 100% zijn en die dan overzetten en terug aanpassen (want sommige functies zijn niet beschikbaar in de nederlandse versie!) dat is gewoon frustrerend.

Het ergste van allemaal is dat excel intern werkt met tokens. De formules worden weergegeven door een token en dat wordt naargelang de taal instellingen vertaald.

Nu ja, we wijken af.

Als ik iets voor mij programmeer doe ik dat ook in het engels. Zeker voor variabelen en als er meer technische termen in voorkomen laat ik die ook in het engels staan. Maar voor dat ene ding dat ik schrijf om de 5 jaar is dat nu ook niet van belang.

Zolang er geen camelcase instaat ben ik blij. Dat is pas rotzooi!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Dirk op 04 juni 2021, 15:16:31 PM
Dus omdat veel leidinggevenden taal onkundig zijn. En omdat vele ambtenaren gewoon panikeren als er iets veranderd, een reden waarom er heeeel lang nog met windows 98 gewerkt werd, dat hadden ze willens nillens geleerd, maar owee als er een icoontje van plaats veranderd was, dan was het grote paniek en de helplijn van de IT werd overbelast.

Dat weet ik nog zo niet. Nu ja, ik zit misschien op een wat eigenaardige dienst met voor ingenieurs en relatief veel buitenlandse contacten en contracten. Maar dat absoluut op het nederlands staan is soms echt contra-productief. Tenslotte zijn we verplicht om europese aanbestedingen te doen. En dan kom je soms echt in de problemen omdat nuances helemaal niet overkomen. Dit kost echt geld.
Met vakantie voor onbepaalde duur.