De staat snijdt alweer een schijfje van de salami...

Gestart door eve, 05 mei 2021, 15:56:28 PM

Havoc

Citaat van: janieburton op 09 mei 2021, 09:48:21 AMen ik begrijp dat als de Belgische invoerder een beperkt aantal stuks heeft ontvangen ze er ook geen meer kunnen bestellen

Maar hier haal je nu ook een heikel punt aan: invoerders. De grootste parasieten in de handel. Waarom hebben we een invoerder nodig voor producten die van een europese fabrikant komen? Ik begrijp dat vroeger toen dat allemaal de grens over moest en die hele afhandeling van import en btw en douane nog via papier moest dat dit een noodzakelijk kwaad was.

Maar nu?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Martin Welberg

CiteerDie belgische handelaars begrijpen het principe van handel niet: verkopen wat de klant vraagt. Ze moeten dat niet in het buitenland kopen en hier terug verkopen. Maar als het goede handelaars zouden geweest zijn, dan hadden ze dat gedaan om een klant ten dienste te zijn en te behouden. En ze hadden nog iets winst gemaakt ook (ok, gene vette want ze moeten ook nog een en ander in orde brengen etc). Nu hebben ze een klant minder.

Das dan grappig dat de Duitse en Nederlandse handelaar beter begrijpen wat de Belgische klant wil.

Kijk laten we hier eens heel eerlijk zijn, ik heb een stevige voorraad staan van mijn producten. Die zijn geproduceerd, heb mijn personeel daarvoor hun salaris moeten geven, mijn leveranciers hun waren moeten betalen. Nu heb ik een paar kleine gaatjes in mijn voorraad met producten die ik ineens erg snel verkocht, dat kost tijd om het aan te vullen, dat heet productietijd. Voor mij is het eenvoudig, ik heb producten die telkens weer komen en heb ik eens wat teveel van iets op voorraad liggen dan komt dat wel. Wat ik wel weet is dat ik de voorraad wel binnen de perken probeer te houden omdat het liggend kapitaal is waar ik niet van kan eten.
Nu gaan we effe naar treintjes kijken, daar is een gelimiteerde oplage van gemaakt, vooral als het om wat men zegt incourant Belgisch materiaal, de niche markt gaat. Veel van de handelaren naar de eindgebruiker tekenen zich vooraf in op een aantal stuks zodat men de productie kan starten. Goed, productie gedraaid, spullen uitgeleverd, de eindklant geleverd. Voor een deel dan, er zijn er altijd die later denken van hola die wil ik wel. Maar het probleem? Er is een gelimiteerde productie van 500 stuks en die zijn in Belgie al reeds uitverkocht, maar een Duitse handelaar heeft er toevallig nog een op voorraad. Zou uit zakelijk oogpunt dan eerder zeggen dat de Duitser een fout inkoopbeleid heeft als zijn spul er te lang op de plank ligt. Maar goed, voor de consument omdat hij toevallig door het inkoopbeleid nog kan leveren is het dan betere service?

Citeerheb de vraag gesteld via mail en het antwoord was kort: niet meer verkrijgbaar.

Wat moet je meer zeggen dan? Kom gezellig langs voor een bakkie dan praten we erover?

Martin Welberg

Citaat van: Havoc op 09 mei 2021, 11:39:49 AM
Citaat van: janieburton op 09 mei 2021, 09:48:21 AMen ik begrijp dat als de Belgische invoerder een beperkt aantal stuks heeft ontvangen ze er ook geen meer kunnen bestellen

Maar hier haal je nu ook een heikel punt aan: invoerders. De grootste parasieten in de handel. Waarom hebben we een invoerder nodig voor producten die van een europese fabrikant komen? Ik begrijp dat vroeger toen dat allemaal de grens over moest en die hele afhandeling van import en btw en douane nog via papier moest dat dit een noodzakelijk kwaad was.

Maar nu?

Er zijn op de Europese markt geen invoerders meer. Daar zit geen enkele papierwinkeltje meer achter. Wat je wel heb zijn distributeurs, die vaak ook vanuit andere landen hun producten halen en daarom maar vaak importeur genoemd worden.

Ben daar btw al geruime tijd mee bezig voor de Belgische, Luxemburgse en Franse markt. En Johan, ja ik zou in principe elke shop zelf kunnen gaan beleveren maar de keuze die ik hier in maak is dat ik daar kies voor een distributeur. Dat scheelt mij een lading tijd aan order picken, en afhandeling van mails en andere papieren zaken.

rgp

Martin,

Ik kan je volledig volgen, MAAR:

Als het gelimiteerde reeksen zijn, dan zou de distributeur toch minstens aan marktonderzoek moeten doen !  Nu krijg je het nieuws dat een nieuw model er is, en als je 2 weken wacht is het al uitverkocht !  Dat is opzettelijk schaarste crëeren met bijbedoelingen.

Ik ben akkoord dat stock dood kapitaal is, maar het is een teken van goed ondernemerschap om die stock zo klein mogelijk te houden en nooit stockbreuk te hebben; en daar hebben velen geen kaas van gegeten

Roland

Klaas Zondervan

Dat marktonderzoek wordt wel degelijk gedaan. De treintjesfabrikanten polsen bij de winkels hoeveel exemplaren ze van een bepaald model denken te verkopen. Dat tellen ze bij elkaar op en als het uitkomt op 1000 dan maken ze er 1000. Maar als het uitkomt op 999 dan maken ze er 999.

Het werkt niet meer zoals vroeger toen een fabrikant van een bepaald model duizenden exemplaren draaide en die in de loop van jaren verkocht. O.a. Fleischmann is daar bijna aan ten onder gegaan, die hadden in hun magazijn voorraden liggen die daar al 20 of 30 jaar lagen te wachten op een koper.

Martin Welberg

Citaat van: rgp op 09 mei 2021, 12:39:27 PM
Martin,

Ik kan je volledig volgen, MAAR:

Als het gelimiteerde reeksen zijn, dan zou de distributeur toch minstens aan marktonderzoek moeten doen !  Nu krijg je het nieuws dat een nieuw model er is, en als je 2 weken wacht is het al uitverkocht !  Dat is opzettelijk schaarste crëeren met bijbedoelingen.


Roland

Nou nee, denk dat dat bij de treintjes meer is van de angst te blijven zitten met teveel onverkoopbaar overschot. Productie gaat in aantallen. Maar goed daar is de keuze aan de fabrikant. Of het opzettelijk is daar kan ik geen antwoordt op geven maar ik verwacht dat eigenlijk niet. Ik sta ook regelmatig te kijken en denk dan van hoe kan het dat nu ineens dat product zo snel gaat.

Citaat van: rgp op 09 mei 2021, 12:39:27 PM
Ik ben akkoord dat stock dood kapitaal is, maar het is een teken van goed ondernemerschap om die stock zo klein mogelijk te houden en nooit stockbreuk te hebben; en daar hebben velen geen kaas van gegeten

Ik denk dat dat voor veel fabrikanten het probleem is. Zit zelf ook vaak te kijken van wat ik in stock heb. Zit vast aan een minimale hoeveelheid voor mezelf, maar als er nieuwe klanten/verdelers komen dan moet er toch geanticipeerd worden ook in de productie. Ik kan dat omdat de lijnen kort zijn en de productie gewoon hier in Borne NL gebeurt. Voor veel modeltreintjes is dat anders omdat de productie vaak uit kostenoverweging in China/Vietnam plaats vindt.

Martin Welberg

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 mei 2021, 12:48:44 PM
Dat marktonderzoek wordt wel degelijk gedaan. De treintjesfabrikanten polsen bij de winkels hoeveel exemplaren ze van een bepaald model denken te verkopen. Dat tellen ze bij elkaar op en als het uitkomt op 1000 dan maken ze er 1000. Maar als het uitkomt op 999 dan maken ze er 999.

Het werkt niet meer zoals vroeger toen een fabrikant van een bepaald model duizenden exemplaren draaide en die in de loop van jaren verkocht. O.a. Fleischmann is daar bijna aan ten onder gegaan, die hadden in hun magazijn voorraden liggen die daar al 20 of 30 jaar lagen te wachten op een koper.

Idd Klaas zo werkt het.

svvander

Citaat van: Martin Welberg op 09 mei 2021, 12:21:30 PM
Das dan grappig dat de Duitse en Nederlandse handelaar beter begrijpen wat de Belgische klant wil.

Mijn inziens doen deze wel veer moeite (en ok, ze hebben wel meer afzet en daardoor stock... wat ook wel helpt). Maar ne Belg blijkbaar weinig doen en snel veel verdienen. De echte "handelaars" (in alle sectoren), zijn hier in de buurt niet meer te vinden. Helaas.

Om het ff over een andere sector te hebben: ik had vroeger een fietswinkel in de buurt. Als jonge gast regelmatig lekke band... je kent dat wel. Ik die binnen. Die bekeek mij: "Zijt ge hier nu terug? Uw mama en papa betalen een fortuin aan uw bandjes... Weet ge wat? Ik herstel deze gratis... maar geen reclame over maken he!". Nu zouden ze zelf durven zeggen: ik begin er niet aan, brengt niet op! Dat is het verschil. Maar goed: genoeg geklaagd. We zijn blij Martin, dat er nog gepassioneerde verkopers bestaan; alleen moeten we hiervoor soms dan over de grens.  ;)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Klaas,

Als ze er 999 tellen, maken ze er 999.  Hun marktonderzoek is dus zonder afwijking ?  Dacht het niet.  Als je er 1000 telt, fabriceer er dan 1050.  Die 50 extra verkoop je ook.  Je moet er dan natuurlijk geen 5000 laten fabriceren, he.

Er is een fabrikant die modellen die een klein aantal laat bouwen, en daardoor zeer hoog prijst, want "er is geen markt voor meer." De waarheid is dat er wel een markt is als dat model aan een marktconforme prijs wordt verkocht, maar dan moet er zoveel maal meer moeite gedaan worden, he.

Als alles volgens plan verloopt, zal ik in het najaar met meer duidelijke cijfers en foto's komen.

En idd, gelukkig zijn er nog mensen zoals Martin.

Roland

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 09 mei 2021, 15:03:36 PM
Als ze er 999 tellen, maken ze er 999.  Hun marktonderzoek is dus zonder afwijking ?  Dacht het niet.  Als je er 1000 telt, fabriceer er dan 1050.  Die 50 extra verkoop je ook.  Je moet er dan natuurlijk geen 5000 laten fabriceren, he.
Ik weet van Roco dat ze werken zoals ik schreef. Dus 999 geteld, dan 999 geproduceerd. Maar misschien zijn ze intussen van gedachten veranderd.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 mei 2021, 15:11:41 PM
Citaat van: rgp op 09 mei 2021, 15:03:36 PM
Als ze er 999 tellen, maken ze er 999.  Hun marktonderzoek is dus zonder afwijking ?  Dacht het niet.  Als je er 1000 telt, fabriceer er dan 1050.  Die 50 extra verkoop je ook.  Je moet er dan natuurlijk geen 5000 laten fabriceren, he.
Ik weet van Roco dat ze werken zoals ik schreef. Dus 999 geteld, dan 999 geproduceerd. Maar misschien zijn ze intussen van gedachten veranderd.

Niet alleen dat, er is ook nog uitval tijdens productie. Als je 999 stuks moet maken, dan maak je zeker 1100 stuks uit je machines. Tijdens montage sneuvelen er nog en dan heb je nog wat reserve onderdelen. Dus het zullen er eerder 1200 zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

Voor de mensen die me kennen, ik heb ooit de Belgische importeur gecontacteerd om Peco te verdelen via mijn online-winkel maar hij weigerde te leveren aan mij, enkel fysieke winkels want dat is de Peco-politiek en volgens hem was Peco ruim voldoende beschikbaar in de fysieke winkels ::) In de fysieke winkel kan de klant het product in het echt zien ??? Mijn bedoeling was om het volledig assortiment H0 en N in te slaan en te leveren en later uit te breiden naar de andere railschalen zodat er in België en omstreken vrij snel Peco-Materiaal kon gekocht en geleverd worden, namelijk om rails en wissels te kopen is de fysieke aanwezigheid van dit product vrijwel onbelangrijk, wie dit wil koopt dit! desnoods ook online, zoals ik! Waarom wilde ik dat? Omdat menige modelspoorder vaak op zoek is naar Peco-Materiaal. Maar jammer voor de Belgische importeur gaan onze Belgische Peco-liefhebbers sedert jaar en dag de grens over, ikzelf als praktiserende modelspoorliefhebber en gebruiker van Peco-rails kocht dan ook steeds mijn rails zoals velen rechtstreeks bij HATTONS of Rails of Sheffield, dus voor onze Belgische importeur minder invoer en heeft hij meer tijd voor trainspotting. ??? Ondertussen woon ik sedert 2 jaar in Zwitserland (gezondheidsredenen) en hier redeneert men " liever online verkopen via een Zwitserse online-shop dan via een buitenlandse!!!