De staat snijdt alweer een schijfje van de salami...

Gestart door eve, 05 mei 2021, 15:56:28 PM

eve


Martin Welberg

Terecht, die Chinezen sjoemelen al jaren met de invoer..

bellejt

de reden dat Ali al depots heeft in vele landen zoals belgie en duitsland.Zullen dan vanaf daar versturen en loopt europa nog meer mis dan nu.Van sukkels in dat parlement gesproken.Trouwens BTW en invoer op iets van 1 euro zal stukken duurder kosten aan manschappen dan het ooit zal opbrengen.

Martin Welberg

Citaat van: bellejt op 05 mei 2021, 16:09:34 PM
de reden dat Ali al depots heeft in vele landen zoals belgie en duitsland.Zullen dan vanaf daar versturen en loopt europa nog meer mis dan nu.Van sukkels in dat parlement gesproken.

Dat is een misvatting. Op de waren in het depot zijn invoerrechten betaald en bij verkoop aan de consument zal Ali btw af moeten dragen. Identiek aan een zaak in Belgie, NL, DE of waar dan ook in de EU

Daarnaast zal de consument zich wel bedenken om iets van 1 euro ergens aan te schaffen waar 13 aan inklaringskosten overheen komt..

svvander

Ik dacht eerst dat het scam was. De manier waarop het geschreven was etc. (ook geen officiële communicatie: bij sommige zat het in de bus, bij mij en mijn ouders dus niet... Maar het staat ondertussen wel op de website).
Nu denk ik eerlijk gezegd wel niet dat het veel gaat uitmaken. Want laat ons eerlijk zijn: als je 10% extra moet betalen op een 3D-printer van €200 verzending inbegrepen, dan betaal je nog maar €220. Diezelfde printer (van hetzelfde merk!), wordt in een Duitse shop aangeboden voor €245. Dus... ja
Ik vind het persoonlijk spijtig: zaken zoals Ali waren vooral interessant om elektronica voor de modelbouw aan te schaffen. (Arduino onderdelen bijvoorbeeld). En laat het nu net die zaken zijn die je voor enkele euro's ginder kon kopen en hier een 10-voud voor moest betalen.

Ach ja, koop lokaal zeggen ze... maar bij ons in de buurt is het al heel moeilijk om nog iets modelbouw gerelateerd te vinden of ik moet naar Haasrode, maar dan ben ik toch ook al makkelijk meer dan een uur onderweg (heen en terug en dit zonder verkeer).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Karel A.J.

#5
@Martin: als er al btw en eventuele invoerrechten zijn betaald, dan is de inklaring reeds gebeurd. Dus dan zullen er ook geen inklaringskosten meer (kunnen) worden aangerekend. Maar het zal misschien wel wat meer kosten dan 1 euroon, dat wel. Misschien wel 1,15!!

En voor de opmerking van @bellejt
CiteerTrouwens BTW en invoer op iets van 1 euro zal stukken duurder kosten aan manschappen dan het ooit zal opbrengen
: dan zullen ze wel vrouwschappen inzetten!

bellejt

#6
als het van in europa verzonden wordt dan komen er geen inklaringskosten bij.Gebeurt nu al van ali want op dingen kan je al kiezen van waar het verzonden wordt.Zelfs vanuit rusland.
Ik heb al electronika onderdelen ontvangen gekocht via ali en geleverd vanuit frankrijk. Denk dat europa er ook wel iets zal op vinden want ze zijn een akkoord aangegaan met Ali voor tewerkstelling en daar waren ook invoerrechten al inbegrepen.Als we plots 59 cent ipv 49 cent moeten betalen voor 100 R dan zal het ons een zorg wezen.Laat het wel verstaan dat vele electronika winkels ook rechtstreeks van ginder betrekken en dus alles in europa wel eens een ferme dure boost zou kunnen krijgen.
Maar zoals reeds meerdere malen gezegd : politici die onbekwaam zijn op nationaal niveau worden naar het europees parlement versast.De burger is daar het slachtoffer van om die miljarden corruptie te betalen.

Havoc

Citaat van: bellejt op 05 mei 2021, 19:03:06 PMMaar zoals reeds meerdere malen gezegd : politie die onbekwaam zijn op nationaal niveau worden naar het europees parlement versast.

Denk dat je politici bedoelt. Die andere worden overvallers of zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

DE gekende verhalen van boswachters en stropers, of iets met apen kuren leren en vossen streken...  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

De in's en out's van het verhaal.
https://tipsvoorjou.com/aliexpress-2021-duurder-btw-inklaringskosten-dropshipping/
En ook rekenen ze tegenwoordig een kleine vergoeding voor de transportkosten.

Ik vind het trouwens niet meer dan normaal, hoor.
Want de EU economie heeft erg last van het in China bestellen.
Ook wordt nu door deze regeling het dropshippen minder aantrekkelijk gemaakt.
Er zullen dus veel dropship zakkenvullers afhaken.

janieburton

#10
Citaat van: Martin Welberg op 05 mei 2021, 16:07:58 PM
Terecht, die Chinezen sjoemelen al jaren met de invoer..

Als het rechtstreeks uit China komt dan sjoemelen de Chinezen niet, ze sjoemelen enkel me "de aard" van de zending, de kleine pakjes met electronicaonderdelen die ik ontvang daar vermelden ze steeds "gift" (geschenk) en ook de echte waarde vermelden ze niet en meestal is het nog minder dan wat je heb betaald .(als ik iets dat ik heb verkocht op Ebay( wat het ook is) en ik verzend buiten Europa dan vermeld ik  als waarde ook nooit meer dan 20€ op de CN23 verklaring. Is dat sjoemelen? In mijn ogen niet ik bespaar de ontvanger eventueel hoge invoerrechten en VAT ofwel BTW)

Citaat van: Martin Welberg op 05 mei 2021, 16:17:34 PM

Daarnaast zal de consument zich wel bedenken om iets van 1 euro ergens aan te schaffen waar 13 aan inklaringskosten overheen komt..

Nu als ik een 10 relaisschakeling compleet gemonteerd op print koop voor 1€/stuk en als ik 21% BTW en 20€ inklaringskosten moet betalen dan betaal ik nog maar 32,1€. Dan kosten mij deze relaisschakelingen mij 3,21€/stuk, een relais op print bij Conrad kost 3,99€ per stuk (zonder BTW) en inclusief BTW 4,83€.

https://www.conrad.be/p/relaisprintplaat-gevuld-1-stuks-tru-components-rel-pcb4-3-1x-wisselcontact-24-vdc-1566301

Citaat van: svvander op 05 mei 2021, 18:56:08 PM

Ach ja, koop lokaal zeggen ze...

1. Als ze het hier niet hebben en ze hebben het in het buitenland(vb.: Nederland of Duitsland) dan moet men het dan daar te kopen.
2. Als ze het hier niet meer hebben of het niet meer kunnen of willen bestellen en het is nog verkrijgbaar in Duitsland dan zal ik het daar kopen.
3. Als het hier duurder is en het is in Duitsland inclusief verzendkosten goedkoper dan zal ik het daar kopen.
 

SuSke

Citaat van: janieburton op 05 mei 2021, 23:58:04 PM
...als ik iets dat ik heb verkocht op Ebay( wat het ook is) en ik verzend buiten Europa dan vermeld ik  als waarde ook nooit meer dan 20€ op de CN23 verklaring. Is dat sjoemelen? In mijn ogen niet ik bespaar de ontvanger eventueel hoge invoerrechten en VAT ofwel BTW)
...

Stricto sensu ben je aan het "sjoemelen".

Erger zelfs want als men daar met een lukrake controle toevallig op uit komt en de FOD Financiën wil het kwaad, dan krijg je zelfs schriftvervalsing, belastingontduiking en nog een hele resem economische misdrijven aan je broek.
En zeg nooit dat het je niet zal gebeuren. De FOD heeft geld nodig, véééél geld en die zullen ze vinden met of tegen onze zin.

Het is maar van welke kant je het bekijkt, zo zijn 6 en 9 ook hetzelfde maar toch verschillend.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

voor een weerstand bij conrad betaal ik 0,11 cent
voor 100 stuks vanuit frankrijk  3,46 euro
dan kosten die bij conrad nog steeds 11 euro plus transport

dus waar koop ik die weerstanden

juist

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: Martin Welberg op 05 mei 2021, 16:17:34 PM
Citaat van: bellejt op 05 mei 2021, 16:09:34 PM
de reden dat Ali al depots heeft in vele landen zoals belgie en duitsland.Zullen dan vanaf daar versturen en loopt europa nog meer mis dan nu.Van sukkels in dat parlement gesproken.

Dat is een misvatting. Op de waren in het depot zijn invoerrechten betaald en bij verkoop aan de consument zal Ali btw af moeten dragen. Identiek aan een zaak in Belgie, NL, DE of waar dan ook in de EU

Daarnaast zal de consument zich wel bedenken om iets van 1 euro ergens aan te schaffen waar 13 aan inklaringskosten overheen komt..

dat zal niet hoor. er zit ergens een regel dat die douane/inklaring hier maar helft mag zijn van aankoopbedrag+verzending, en deze is tot op heden nog niet aangepast (ik wist het nieuws al maand of 2 terug van iemand die erin thuis is dat in juli de regel veranderd. Net ook die brief uit de bus gehaald). Dusja, koop je iets voor 1euro, gratis verzending... zal de kans klein zijn dat ze het gaan controleren. Want dat zal ze meer kosten naar afhandelen dan prijs zelf.

Citaat van: svvander op 05 mei 2021, 18:56:08 PM
Ach ja, koop lokaal zeggen ze...

lokaal? Helft van de zaken zijn hier niet te vinden. En als het er is, dan kom je 9/10 op een NL-site stukken goedkoper uit. Laatst kooltjes nodig voor boormachine, iets a la koolborstels.nl, zat ik op originele Bosch kooltjes onder de prijs incl verzenden dan hier bij een officiële Bosch dealer (waar ik nog naartoe moet)
lokaal zijn boodschappen, kledij,... maar vanaf ik km's moet rijden voor iets goedkoops => internet
Greetz

Thommy

Havoc

Citaat van: Thommy op 06 mei 2021, 12:49:20 PM
Citaat van: svvander op 05 mei 2021, 18:56:08 PM
Ach ja, koop lokaal zeggen ze...

lokaal? Helft van de zaken zijn hier niet te vinden. En als het er is, dan kom je 9/10 op een NL-site stukken goedkoper uit. Laatst kooltjes nodig voor boormachine, iets a la koolborstels.nl, zat ik op originele Bosch kooltjes onder de prijs incl verzenden dan hier bij een officiële Bosch dealer (waar ik nog naartoe moet)
lokaal zijn boodschappen, kledij,... maar vanaf ik km's moet rijden voor iets goedkoops => internet

Inderdaad, vlaanderen is een derde wereld land wat aanbod van producten betreft. Ik bestelde ook bijna al mijn metaal (brons vooral) en technische kunststoffen in het UK want hier dat aankopen als hobby... Ofwel willen ze je niet als klant want je moet een btw nummer hebben of je moet absurde hoeveelheden kopen. Modelbouw net hetzelfde. Elektronica... man toch ze weten in die winkels niet eens wat ze verkopen. Vraag maar eens als je weerstanden gaat kopen of je thick film, thin film of carbon film krijgt. Bijna allemaal dozenschuivers die enkel maar een héél beperkt gamma hebben en dan nog niets in stock en je moet héél véél geluk hebben als ze iets willen bestellen.

We zijn een land met een diensten economie maar service is iets dat al lang uit het woordenboek geschrapt is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.