Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Soldeer probleem

Gestart door bumper, 29 april 2021, 13:09:30 PM

bumper

Voorheen gebruikte ik soldeer van het merk Stannol, 0,5 mm, type S-Sn60Pb32Cu1 nu blijken die er niet meer te zijn of toch zeker niet in stock bij Conrad. Ik heb dan een ander type gekocht van hetzelfde merk nl. S-Sn99cu1.
Met het eerste soldeer had ik steeds mooie kegeltjes, maar met het nieuwe type lukt dat niet meer. Het soldeer rolt steeds op tot een bolletje aan de soldeerpunt. Niet goed dus.
Is er iemand die mij kan helpen dit probleem op te lossen.

Ludo.
 

raf

oplossen niet maar kijk eens naar de nummer en dan eigenlijk naar de letters PB32

dit was lood houdend soldeer tin en wat je nu hebt is die moderne zooi (zonder lood dus)

je moet met een hogere temperatuur solderen en je krijgt niet echt mooie soldeer lassen

dus gewoon in china een rol loodhoudende bestellen en wachten tot hij toekomt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

#2
Staat er geen "ALU1" op je rol? Wat je gekocht hebt is een "zuiver" tin soldeer speciaal bedoeld voor aluminium te solderen. Niet gebruiken voor elektronica componenten, die flux is zeer corrosief.

Je hebt een Stannol 2630 TSC Ecoloy nodig als je normaal loodvrij wil solderen. Dit vloeit nog redelijk maar gedraagt zich inderdaad wat meer papperig. Het is een soldeer met tin, zilver en koper. De Sn95.5Ag3.8Cu0.7 is wat ik gebruik. Wel hogere temperatuur nodig van je bout.

Je oude soldeer is nog te vinden, oa in elektronicawinkels. Je moet daarvoor niet tot in China gaan :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.


bumper

Er staat geen "ALU1" op, maar stond wel onder de rubriek van soldeer voor elektronica componenten.
Mag loodhoudend soldeer niet meer verkocht worden?
Groeten.
Ludo.
 

efl045

Het mag nog wel verkocht worden maar professioneel niet meer gebruikt worden, is dus een hobby product geworden en daarom nog te koop in elektronica winkels.

Klaas Zondervan

Loodhoudend soldeer mag nog steeds verkocht worden. Het mag nog gebuikt worden voor o.a. militaire apparatuur, medische apparatuur, voor reparaties en door hobbyisten.
Er zijn dus ook nog leveranciers die het verkopen. Ik werk ook nog met loodhoudend want dat loodvrije spul is een crime om te verwerken.

Het is op zich een goede zaak dat het gebruik van lood wordt ontmoedigd, maar daarmee krijgen we lood niet meer weg. Vroeger werd er lood aan benzine toegevoegd en daardoor is de hele wereld vergeven van het spul. Lood wordt overal in aangetroffen.

bumper

Ok. Ik zal mij dan maar een spoel van dat loodhoudend soldeer aanschaffen.
Bedankt voor de raad en info.
Groeten.

Ludo.
 

raf

bij gotron bijna 29 euro voor 500 gr

12,96 bij den ali alleen wel 0,8 mm inplaats van 0,7
en gratis thuis geleverd
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Ok Raf het zal wel van den Ali komen, net zoals die relais printjes.
Bedankt en groeten.

Ludo.
 

raf

Ludo je moet van mij  niet bij ali kopen hé
Maar ik wil gewoon aantonen wat het prijs verschil is
voor het zelfde product hé want die je hier in de winkel koopt komen ook van daar.
en een kat een kat noemen deze komen uit een fabriek waar het lood op de stoppen word gerold
dat wordt niet door kinderhandjes gedaan hé maar door een machine
En dat deze bedrijven door de staat subsidies krijgen ???? de staat kan niet alle bedrijven subsidiëren hoor.
hier vragen ze reeds 18 euro om iets op te sturen mijn gedacht
ik gebruik die dus ook en nooit problemen mee gehad wat solderen aan gaat

gr raf en succes met je werkjes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

bestel die dingen bijna altijd via ali want wat je hier koopt komt ook van ginder.Zelfs in dezelfde verpakking.Soldeer heb ik gelukkig genoeg in kilo rollen van de kliko. Enige wat telt is mijn portemonnee in zulke gevallen en wat fijn is : koop ginds voor 25 euro weerstanden ,leds enzovoort en je krijgt ze je hele leven niet gebruikt.
Soldeer heb ik (Datel)  Sn60Pb40. dia 0.8 flux CA2. Kost ginder niks en hier een fortuin.
PS: heb ook de 1.6 mm versie voor zwaarder werk

Dirky

Ik blijf hier kopen. Zo blijft er nog een beetje geld plakken bij mensen van bij ons... Stel je nekeer voor dat iedereen enkel nog rechtstreeks in China koopt!
Heb ik geld teveel? nee, helemaal niet. Maar net zoals ik zelf hier iets wil verdienen, zijn er winkeliers die ook iets willen grabbelen.

bellejt

grabbelen oke maar 400 % winst ? Maar dit is een discussie zonder einde en off topic.

rgp

bellejt,

Inkomen en winst is niet hetzelfde (Cursus geldbeheer is dus zeer noodzakelijk om in de scholen te geven).

Het zou best kunnen dat de winkelier hier er minder aan over houdt dan den Ali.

Roland