La Plaine Saint-Denis [H0]

Gestart door Whis, 28 april 2021, 21:50:13 PM

Whis

Dag waarde lezers,

Al enige tijd ben ik bezig met een minibaantje en het leek me wel aardig om daar wat van te laten zien.

Inleidende beschietingen
Het begon allemaal met kameraad Rik die ergens een statisch model van een Berliet rangeertractor in schaal 0 vandaan trok en die driftig begon te verbouwen. Daarop vond Floris dat dat ding wel een eigen minibaantje verdiende. Hij leverde dan ook gelijk een suggestie voor wat dat zou kunnen zijn: een talud met doorgaand spoor en op maaiveld een industrieaansluiting.



En passant wekte dit ook het nodige enthousiasme bij ondergetekende en andere kameraad Ernst-Jan. Lang verhaal kort: er ontstond een idee voor een generiek baanplaan waar een ieder dan verder zijn eigen invulling aan kon geven. In schaal H0 resulteerde dit in een bakje van 60x30cm, met aan beide zijden een schaduwstation van gelijke grootte. Het e.e.a. is zo compact mogelijk gehouden, zodat het in opgeborgen toestand niet meer ruimte inneemt dan pakweg het volume van twee verhuisdozen. Van het gebeuren is een 3D Sketch-up model en zaag- en ijzerwarenlijst beschikbaar. Bij interesse: stuur even een PB met je emailadres.

De bouw
Goed. Over naar het echte werk. Voor mijn bakje had ik zin om een uitsnede van een Parijse Banlieue te gaan maken. Nu wil het feit dat er een heerschap is die al die fijne hoekjes in Parijs en omstreken afstruint en op de gevoelige plaat vastlegt. Epische toestanden! Het baantje is een soort distillaat van die foto's. 

Ik ben niet secuur in het vastleggen van de bouwstappen, maar hieronder wat willekeurige beelden (waarvan een aantal in prachtige aardappelkwaliteit). Te beginnen met het bakje en de schaduwstations, nog zonder taludspoor. Achter de frieslijst hangt (inmiddels) t.b.v. de verlichting een LED-batten die voor een fikse bak 'gezellig' 4000 graden Kelvin licht zorgt.



Dan het uit styreen hakken van de gebouwen, aangevuld met giethars onderdelen en details en aparte kleurtransities.



Landschapstudie.



Talud maken, keerwand uit styreen en muurplaat/brughoofden en brug van Auhagen. Rails leggen, weg plamuren, de boel een beetje op kleur brengen.



Smørstudie.



Met smør.



Verder kliederen en pulken en dan is dit de stand van zaken op het moment.











Dat was 't voor nu.

Alan On Track

Dat ziet er alvast zeer mooi uit! Ik blijf dit volgen  :)
Modelbouw is een kunst

mark7758

leuk gedaan. Ben benieuwd naar het eind plaatje.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

DFS

Vind wel iets hebben, ben zelf ook bezig aan een micro baantje van 30 op 60 ongeveer...

Geert

Zeer mooi, zelfs aan zoiets ben ik nog niet aan toe. Dit is zeer inspirerend voor mij.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Val-Rikard

Nu al een leuke sfeer, dit zal mooi worden.  :)

Metpetergaathetbeter

#6
klein in afmetingen, groots in sfeer  ;) Bijna een mini-Floriske  8) ;D

SuSke

Beloftevol bakje. Ik blijf je volgen.

En die link naar de Parijse Banlieue is ook zeer inspirerend, maar gelijk ook deprimerend als je ziet hoe alles er daar bij ligt, staat of hangt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Tof, vooral dat doorgesneden 'kot'  ;)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Jappy

Schitterend idee, en de uitvoering is ook prachtig. Ik volg!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

RUNE

Dat ziet er veelbelovend uit, KNAP !!, kijk uit naar het eindresultaat ?  :D

steamdriven

Less is more.
Boeiend, mooi gemaakt en reeds zeer sfeervol. Petje af voor uw werk. Ik blijf zeker volgen (en leren)!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

rgp


Tothebeach

Erg fraai weer Wieger!
Zeker de Smørstudie en de Smør inspireert.

Groet,
michel

mahtoska1

Je baantje is zeer mooi uitgewerkt. Klein maar fijn.