Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

zinkpest Klein Modellbahn

Gestart door ronny-vdv, 28 april 2021, 18:32:15 PM

ronny-vdv

Beste forumgenoten,

Een aantal wagons van Klein Modellbahn krijgen de zinkpest.


Kunnen jullie mij tips geven over het verwijderen van de inlegplaat van deze wagen zonder dat de wagen beschadigd wordt?

Alvast bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

Rangeerduivel

Normaal komt die inlegplaat bol te staan door het zwellen van het materiaal, dus als je die verder doorduwt (met de zwelling mee) breekt die uiteindelijk,
Doch als je lang genoeg wacht breekt die wel vanzelf in meerdere stukken en dan trek je die er zo uit zonder schade.
De zijkanten kunnen dan wel wat bol komen te staan maar die komen terug recht als je er een gepaste (nieuwe plaat) in drukt.

;)

Murphy

Wagon omdraaien, zie je op de 4 hoeken een pinnetje zink dat er doorsteekt.
Dat uitboren en de bodem valt er uit, gewoon vervangen door één in plasticard.
;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

guy holbrecht

Ik heb bij mijn wagens eerst de wielstellen verwijderd, de vier bevestigingspinnetjes uitgeboord en daarna met een lichte druk kan je de zamac  bodemplaat in stukken breken. Als je te lang wacht, komt de bodem zodanig bol te staan zodat hij vanzelf wel breekt, maar dan kan het zijn dat de kopwanden gescheurd zijn. Dan is het moeilijk de wagen te herstellen. Als je er tijdig bij bent, is reparatie (vervangen van de bodem) best haalbaar. Sommige van mijn zijwanden stonden al heel bol. Die krijg je min of meer terug recht door ze tussen twee metalen of aluminium L-profielen te plaatsen en dan de boel wat te verwarmen met een haardroger. Na afkoelen bleek de zijwand min of meer recht.

Metpetergaathetbeter

#4
dat is al jaren aan de gang, dus tot dusver heb je geluk gehad. Niet iedere wagon heeft het voor maar helaas teveel ! Die containerwagons waren de eerste....toen volgde de rest enkel 2 assige wagons ontsprongen de dans !

Thommy

Citaat van: Murphy op 28 april 2021, 18:43:31 PM
Wagon omdraaien, zie je op de 4 hoeken een pinnetje zink dat er doorsteekt.
Dat uitboren en de bodem valt er uit, gewoon vervangen door één in plasticard.
;)

Heb ik helaas ook moeten doen met zo'n bakwagen met containers is. Stond ook wat bol, maar wat afstand ertussen gemeten, lijmklem erop en paar dagen op de verwarming en was terug 'recht'
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

zijn allemaal wagons volgens hetzelfde concept,werkwijze, onderdelen en grondstoffen gemaakt en als je pech hebt(de kans is groot) gebeurt dit inderdaad ! Hoewel niet bij allen,toch vreemd ?

Thommy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 april 2021, 10:39:43 AM
zijn allemaal wagons volgens hetzelfde concept,werkwijze, onderdelen en grondstoffen gemaakt en als je pech hebt(de kans is groot) gebeurt dit inderdaad ! Hoewel niet bij allen,toch vreemd ?

ze hebben het allemaal hoor. Maar soms duurt het gewoon langer. Ik gok dat temperatuur, manier van opbergen,... een grote rol speelt. enkel de 2 assertjes niet, die hebben volgens mij ook een gewoon stalen plaat zitten (toch de glastrasportjes)
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

mijn wagons hebben steeds in dezelfde condities opgeslagen geweest en de ene heeft het en de andere niet......ligt er gewoon aan dat men soms wel eens de juiste legering (al dan niet bewust) heeft gebruikt  ;) En dat er al eens iemand daar doorhad dat alles niet in zijne haak zat

Metpetergaathetbeter

Later heeft men andere bodempplaten gaan gebruiken net iets kleiner...je kunt het waarnemen

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Metpetergaathetbeter

#11
bij elk merk is dat al eens voorgekomen, enkel bij KB zo extreem......eigenlijk wel jammer want ik vond ze op het ogenblik ze uitkwamen in veel gevallen fraaider dan laat ons zegeen een Roco, Marklin.  Teken aan de wand is  dat Roco die gietmallen en modellen van KB nog steeds onveranderd gebruik om fraaie wagons aan de man brengen....oh ja behalve die zinkpest dan!

doomslu

Op het TMM-forum was er een paar jaar geleden een interessante bijdrage over het herstellen: https://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,9482.msg1026036.html#msg1026036
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

De zamac bodem zorgde ervoor dat de wagen een bepaalde massa had. Als je deze vervangt door een plasticard model, dan haal je de massa naar beneden. Ik heb daarom in de  bodem een stuk bladlood ingepast, er wel voor zorgend dat dit stukje lood nog wat beweegruimte had in lengte en breedte. Daardoor had de wagen terug voldoende massa en rijdt die nu terug vlot mee in de sleep. Een te lichte wagen kan voor ontsporingen zorgen, vooral in boogstralen en op wissels.

ronny-vdv

Bedankt voor jullie talrijke tips.

Ondertussen is de inlegplaat eruit, zonder boren, want ook de pintjes zijn heel broos en breken vanaf je er op duwt.

Nu nog ergens vervangplaatjes vinden van 43 gram.
Mvg,

ronny-vdv