uitboren en afdraaien wielen Märklin voor Hamo

Gestart door stoomlokje, 25 april 2021, 11:16:24 AM

stoomlokje

Beste medespoorders,
Ik bezit al +/- 24jaar 2 Märklin Re460 - SBB- Agfa  locs. vroeger aangeschaft via mijn werk.
Daar ik echter een 2-rail systeem bezit , ( DC-DCC ) wil ik deze locs gaan ombouwen naar 2-rail.
Ik heb echter een probleem: er zouden 8 assen moeten aangepast worden en 8 wielen uitgeboord voor isolatiebusjes ( in mijn bezit ) te plaatsen.
Ook zou ik graag de wielflenzen op NEM hoogte hebben ( géén RP25 )
Ik bezit echter géén draaibankje waarmee ik dit werk kan doen.
Is er iemand die dit voor mij zou willen verwezenlijken , uiteraard tegen vergoeding.
Saskia

Peter

Saskia,
Er zijn bij een paar Duitse handelaars vervangassen verkrijgbaar om de meeste Märklin loks en wagens om te bouwen naar 2-rail versies.
Op het Duitse Stummi forum en andere kom je zo'n ombouwen regelmatig tegen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

of je koopt een reeds ongebouwde/Trix en je wisselt de bovenbouw   Maar dan heb je er wel een 3rail te koop

Klaas Zondervan

Citaat van: stoomlokje op 25 april 2021, 11:16:24 AM
Ook zou ik graag de wielflenzen op NEM hoogte hebben ( géén RP25 )
Dat moet je dan concreter aangeven. Volgens NEM mag de flenshoogte alles zijn tussen 0,6 en 1,2 mm. RP-25 voldoet daaraan (0,635 mm).
Als je naar de NEM norm voor 2-rail wil moet ook de flensdikte worden verkleind.
Mochten de hierboven genoemde suggesties geen oplossing bieden dan wil ik ze wel afdraaien. Heb dat vorig jaar voor meer mensen gedaan.

stoomlokje

Klaas,
de flensdikte vindt ik niet zo belangrijk, maar mag ook aangepast, het gaat mij meer om de omtrek  , dat deze ongeveer zoals de Roco wielen is ( d+2mm).
Het allerbelangrijkste is het uitboren ( met +/- 3,6 mm? ) voor de isolatiebussen ( Mä-220340 ) en de uiteinden van de asjes afdraaien , zodat de isolatiebussen erop geperst kunnen worden( dacht iets van +/- 2,3 mm ? )
Ik hoop  hiermee voldoende info verstrekt te hebben ?
grtjs,
Saskia

stoomlokje

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 april 2021, 11:54:02 AM
of je koopt een reeds ongebouwde/Trix en je wisselt de bovenbouw   Maar dan heb je er wel een 3rail te koop
Peter, deze loc's staan al 10 jaar te koop , maar de vraagprijs ( minder dan de helft van de aankoopprijs ) wil men niet geven , vandaar mijn besluit om er 2-rail loc's van te maken.

Klaas Zondervan

Als je wilt voldoen aan de NEM voor 2-rail, dan moeten de flenzen dunner worden.
Afdraaien van de assen lijkt me niet logisch. Märklin levert zelf die isolatiebussen, die passen dan toch zonder meer op de assen?
Maar als dat toch nodig is dan is dat geen probleem.

stoomlokje

Klaas,
Ik heb jou een PM gestuurd,
Grtjs,
Saskia

Klaas Zondervan


Andress24

Ik kan modellbahn-radsatz.de aanbevelen - daar heb ik alle assen gehaald voor Märklinrijtuigen en oudere wagons.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

755philippe

Doet modellbahn-radsatz.de terug verzendingen naar belgië want dit was opgeheven wegens Corona.
Mvg


755philippe

Andress24

Euh, geen idee, ik zit in Duitsland, vorige week nog een bestelling ontvangen. Misschien eens bij hun direct navragen, bij interesse? Indien niet kan ik altijd wel te hulp schieten.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Klaas Zondervan

voor een Märklin loc heb je niet veel aan wielstellen voor wagens.
De juiste wieldiameter hebben ze niet bij modellbahnradsatz en de asdiameter is verschillend.

755philippe

Heb mail gestuurd naar radsatzt en als antwoord ontvangen dat ze geen verzending doen naar België. Ik wacht nu nog op een antwoord of dit tijdelijk is door Corona of definitief geen verzending naar het buitenland. Binnen duitsland is dit geen probleem dus pech als ik iets wil bestellen want was wel interessant als je assen nodig hebt voor 3D geprinte wagons.
Mvg


755philippe

SirGresley

Neem eens contact op met Hünerbein in Aken.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama