Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Alan's Achtergrondgekladder

Gestart door Alan On Track, 22 april 2021, 22:48:17 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,

Gisteren vond ik op weg naar kot een mooi dik wit stuk karton, en ik besloot het mee te nemen voor wat schilderpret. In mijn hoofd had ik voor de verschillende projecten waar ik aan werk (Afond, Sehr-Am-Üzant,...) steeds een zelfgemaakte achtergrond in gedachte, maar ik heb nog nooit iets dergelijk gemaakt. Hoewel ik buiten mijn studies de kost verdien als zelfstandig illustrator (ziedaar de verklaring voor mijn beperkte modelbouwbudget  :P) ben ik eigenlijk niet heel veel met schilderijen bezig, vandaar dat ik liefst wat repeteer voor ik achtergronden van enkele meters ga maken.

Tot nu toe was de enige achtergrond die ik geschilderd heb een aquarel voor bij mijn minidiorama 'Grand-Thermal Hotel'. Aangezien de achtergrond hier zo klein was kon ik gemakkelijk een eenvoudig tafereeltje schilderen, maar om een aantal schalen groter ge gaan was zwaarder geschud van doen...

Overzichtsfoto by Alan Jockmans, on Flickr

Het basis idee van deze achtergrond is om een basisachtergrond te maken waarin ik al mijn projectjes kan plaatsen en fotograferen. De vorm is vooral bepaald door mijn eenvoudige stationsdiorama Vive-Legeux. Om wat vakantiegevoel op te wekken hier in de betonjungle heb ik voor een bosrijk, bergachtig tafereel gekozen. Aangezien het vooral om een eerste test gaat heb ik gewoon goedkope Action-verf gebruikt. De basis is dik wit karton dat een lokale kaderwinkel voor de vuilkar had buiten gezet.

IMG_20210422_092018198 by Alan Jockmans, on Flickr

Dat lucht op:
De wolken zijn gemaakt door op de volledig blauwe achtergrond (die naar onderen toe lichter wordt) in verschillende lagen witte verf te stempelen met een dik penseel. Met een fijner penseel later enkele donkerdere highlights toegevoegd.

IMG_20210422_104239673 by Alan Jockmans, on Flickr

De miserie met die Action-verven is vooral dat ze nooit echt mengen tot de kleur dat ik ze wil hebben. Het lukte me maar niet om de kleur groen te bereiken die ik wilde, dus heb ik het maar bij benadering genomen. Ik heb het bos een beetje 'abstract' gehouden om de illusie van afstand te wekken.

IMG_20210422_113004578 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een mooie voormiddag kliederen is dit het resultaat. Het kerktorentje is trouwens geboren als donkergrijze verfspetter die ik gemaskeerd heb door er een torentje over te schilderen.

IMG_20210422_190259233 by Alan Jockmans, on Flickr

Zoals jullie kunnen zien past het stations diorama hier als een handschoen.

IMG_20210422_190359692 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185147072 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185157686 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185308581 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185502350 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar ook het muurstraatje misstaat hier ook niet:

IMG_20210422_185615708 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185657938 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185708498 by Alan Jockmans, on Flickr

En het station van Sehr-Am-Üzant niet te vergeten:

IMG_20210422_185905055 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210422_185926699 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot slot brengt de biertrein wat lekkers na de dagtaak:

IMG_20210422_191023599 by Alan Jockmans, on Flickr

Dat was mijn eerste achtergrondpoging. Ik ben er al vast blij mee, al ga ik de volgende keer denk ik met betere verf werken, want ik heb gevloekt op de action-verf. Misschien dat ik aan de slag ga met aquarel op grotere schaal, maar ik moet nog zien hoe ik dat praktisch kan regelen, aangezien die verf niet op alle achtergronden even goed pakt.

Groet,
Alan

Modelbouw is een kunst

Gerolf

Mooi gedaan  :)
Naar mijn smaak zijn de tinten iets te levendig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Alan een mooi resultaat, wat mij betreft het groen wat minder geslaagd, vooral het deel waar dat kerkje staat, maar je schreef zelf al dat het groen moeilijk op kleur was te brengen, je hebt wel het talent.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Alan On Track

Inderdaad, ik denk dat ik op vlak van kleuren gewoon ook nog het meest te leren heb. Daarop zal ik voortoefenen naar het volgende projectje toe  ;)
Modelbouw is een kunst

SuSke

Meer hoeft dat voor velen niet te zijn.

Inderdaad naar de horizon toe, lichtere en blauwgrijzere tinten gebruiken in je bossen.
Niet dat we het beter doen, maar ook wij "oefenen" verder.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 23 april 2021, 09:49:26 AM
Meer hoeft dat voor velen niet te zijn.

Inderdaad naar de horizon toe, lichtere en blauwgrijzere tinten gebruiken in je bossen.
Niet dat we het beter doen, maar ook wij "oefenen" verder.
en in levende lijve ziet het er misschien net iets beter uit ('t zag er al heel goed uit). En net als bij vrouwen, mannen, ..... daar hebben we elk een ideaal beeld, idee, voorkeur over.

Op onze club baan hadden we ook lucht en wolken aan het schilderen geweest totdat ér één echt nodig vond (voor hem geslaagde) donderwolken te moeten gaan op schilderen  ;D (btw niet ik, zie je het al denken) ;)

nmbssncb

Mooi.
Ja, kleuren iets te fel, maar misschien is dat deels veroorzaakt door de digitale versterking van de kleuren (hoe natuurgetrouw is de digitale wereld)?!

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Decapod

Wat kan jij toch mooie dingen maken!  :) :)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

E49memling


raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.