Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

Rangeerduivel

Voor de aandrijving van de A-wissel van Piko is het niet nodig een gat te maken, ze worden gewoon bovenop de wissel geschroefd. Esthetisch iets minder maar ze werken tenminste als je 't van  hen verlangt...

;)

De absolute beginner

Ik wist dat de Piko-wisselaandrijvingen bovengronds waren, maar ik dacht dat dergelijke aandrijvingen niet zo betrouwbaar waren. Aangezien er één in een tunnel zal komen (indien ik mijn loc ompool om tegenrichting te kunnen rijden), moet die zeker betrouwbaar zijn.
Wellicht komt er ook een andere aan een kant van een Engelse wissel, maar die zal onder een een perron of een klein heuveltje verborgen worden. Dat is minder een probleem.

Cyriel

De absolute beginner

Misschien is het toch beter als ik mijn loc niet ompool. Het wordt dan véél te complex om te rangeren en te ambetant met de andere, normaal gepoolde loc... Mijn baanplan leent er zich niet voor.
Of zou het in de praktijk beter meevallen?

Cyriel

Klaas Zondervan

De tunnel bij Louise-Marie is gebouwd volgens de cut-and-cover methode. Ze hebben een sleuf door de heuvel gegraven, daarin de tunnel gebouwd en toen weer dichtgegooid. De sporen daarvan in het landschap zijn op de luchtfoto's van google maps nog steeds te zien: klik
Daar is ook te zien dat er recht boven de tunnel geen gebouwen staan.

De absolute beginner

Interessant, maar heel veel kan ik er niet mee: het idee is een beetje dat de trein door de ene tunnel naar een station rijdt (richting Zottegem bijvoorbeeld, of Ronse, of misschien wel in Brakel; die lijn sloot denk ik in 1960, of Geraardsbergen, of Oudenaarde,...) en door de andere zogezegd terugkomt.

Dat kon u natuurlijk niet weten  ;).

Cyriel

De absolute beginner

Meer dan een maand geleden dat ik nog eens iets heb uitgestoken! Ik ben herbegonnen met de bediening van de stopsecties. Er moest een schakelaar vervangen worden, al redelijk lang, maar ik was er nog niet aan begonnen. Correctie, toch wel, maar ik geraakte mijn baan kwijt tussen al die draden die nog 't meest op lintwormen trokken. Ik ben dan maar begonnen met vijzen en alles op papier te zetten. Niks fotogenieks, maar 't is wel belangrijk.



Dit was het dus...

Wordt vervolgd...

Cyriel

De absolute beginner

Gisteren heb ik sinds lang weer volledig kunnen rondrijden. De sporen vroegen om wat kuiswerk, maar na enkele mankementen ging alles goed. Natuurlijk, een wisselaandrijving moet steeds in het oog gehouden worden omdat het mechanisme terugveert, waardoor de wisseltongen niet goed meer tegen de sporen komen. Dat leidde wel tot een niet onaanzienlijk aantal ontsporingen.
Vooral de tender van mijn eerste locomotief, de open bakwagen en de passagierswagons zijn er nogal gevoelig aan. Ook de wissel die aan de andere kant van de baan opengereden moet worden, zorgt af en toe voor ontsporingen.
Daar moet ik zeker eens naar zien, want die gaat midden in een tunnel liggen.

Ook de stopsecties werken goed, al moet ik er wel mijn hoofd bijhouden, ook al omdat de wisselbedieningen anderhalve meter verder liggen. Ik kan er niet altijd tegelijk aan met mijn kleine gestalte...
Ik ben ook begonnen met een dienstregeling uit te schrijven. Om mijn weinig rollend materieel eens gestructureerd lichaamsbeweging te gunnen.(kijk, kijk, kijk, ik begin al die schoolmentaliteit tot op mijn sporen door te voeren ;D!).

Mijn tweede locomotief, de omgeverfde, ga ik toch eens moeten vervangen. Dat is geen rijgedrag meer, dat is een doorgedreven vorm van 'zich heupwiegend en schokkerig voort te bewegen'. Eens zien voor mijn verjaardag over een paar maand. Een mooie trein in een lelijk landschap is vreselijk, een lelijke trein in een mooi landschap trekt uiteindelijk ook op niet veel ("Spijtig van die trein. Die moogt ge ook weglaten zulle!") en een lelijke trein in een (hopelijk) net iets minder lelijk landschap is bijna afgrijselijk te noemen, ook al ben ik niet echt een rijder.

Ik doe ook voort aan het vernieuwde reliëf. Omdat ik veel karton voorhanden heb, maak ik het daarmee. Al zou ik het misschien best wat vloeiender maken met Schulptamold. Tips gevraagd :)!

Cyriel

De absolute beginner

Ik heb ook eens proberen ballasten, met houtlijm. Maar bij gebrek aan houtlijm heb gewoon maar witte knutsellijm gebruikt. En iets te veel verdund...
Om te beginnen heb ik het eens uitgeprobeerd op een kort stukje spoor dat ik niet veel gebruik. Het ligt nu te drogen. Al vrees ik dat het niks gaat worden: te veel water en te weinig lijm. Daarnaast komt er ook nog bij dat we volgende week op vakantie zijn...
Ik denk er nu aan dat ik straks eens mijn camera moet gaan halen, dat dat hier een beetje duidelijker wordt.

Cyriel

Rangeerduivel

#158
Citaat van: De absolute beginner op 25 december 2021, 17:57:51 PM
Ik heb ook eens proberen ballasten, met houtlijm. Maar bij gebrek aan houtlijm heb gewoon maar witte knutsellijm gebruikt. En iets te veel verdund...
Om te beginnen heb ik het eens uitgeprobeerd op een kort stukje spoor dat ik niet veel gebruik. Het ligt nu te drogen. Al vrees ik dat het niks gaat worden: te veel water en te weinig lijm. Daarnaast komt er ook nog bij dat we volgende week op vakantie zijn...
Ik denk er nu aan dat ik straks eens mijn camera moet gaan halen, dat dat hier een beetje duidelijker wordt.

Cyriel

Cyriel,
Houtlijm is niet zo duur en je gebruikt hem best half om half verdund met water om je sporen te ballasten.
Goede capillariteit kan je bekomen door ofwel Agepon (als fotoliefhebber zal je dat wellicht kennen) oid om de oppervlaktespanning te verdrijven.
Alternatief voor houtlijm, boekbinderslijm,al zie ik meer heil in het eerste!
alternatief voor Agepon, Dreft, al zie ik opnieuw meer heil in het eerste!
Succes

;)


De absolute beginner

Ja, houtlijm, ik weet het. Maar ik had geen in huis en ik had eens goesting om aan een stuk scenery te beginnen. Ik ga straks na een week afwezigheid er eens mijn oog op werpen.
Voor de oppervlaktespanning heb ik inderdaad Dreft gebruikt. Al ga ik in het vervolg mijn flesje Agepon ervoor aanspreken.

Haja, de foto's.

Bij deze:





Een prille ballastpoging.



Rails worden vastgeplakt.

Morgen meer.

Cyriel

SuSke

#160
Wou net zeggen: "dat is een brutale hamer om de rails mee vast te spijkeren" ...  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

karton onder de sporen, als je dat gaat ballasteren ga je dan geen problemen krijgen met het vocht uit de lijm?
Het lijkt me een recept voor kromtrekken en loskomen.

Ik heb ook geen sculpamold ofzo, maar met overschot kantoorpapier, behanglijm en wat voegmiddel maak ik papier mache.  Lukt ook redelijk goed, niet als de pro's maar aanvaardbaar.   

De absolute beginner

Citaat van: perk op 01 januari 2022, 22:03:23 PM
karton onder de sporen, als je dat gaat ballasteren ga je dan geen problemen krijgen met het vocht uit de lijm?

Dat is voor verkanting in de bochten te krijgen. Vooral voor mijn R1's een goede zaak... Maar die stukjes karton zijn in het zicht eerder tijdelijk. In de tunnel blijven ze wel liggen.

Ik heb er ook al vaak aan gedacht voor gewoon papier-maché te gebruiken. Ik ga deze namiddag eens bij mijn nonkel en die heeft wellicht nog wat houtlijm en behanglijm liggen. Tot ik zelf eens kans zie voor gerief in te slaan...

Cyriel

Michiel

#163
Goe bezig! Gewoon doen en zien waar je uitkomt, dan leer je nog het meeste.

- In plaats van de rails vast te hameren, zou ik schroefjes gebruiken (kleine 10 of 12mm van de Brico of Hubo), en die tussen de dwarliggers schroeven. Die gaan er weer uit wanneer de
ballast gelegd en helemaal droog is.

- De volgende keer misschien je sporen op een laag kurk leggen (4mm). Rollen kurk vind je bij de Brico. Kurk is een geluiddemper, en je hebt een hoger grindbed wat echter overkomt.

- Als lijm is boekbinderslijm echt wel goed omdat het wat flexibel blijft en dus ook weer geluidsdempend blijft. Houtlijm werk ook prima om te ballasten, maar wordt keihard. Beide in ongeveer een verhouding 50/50 aanlengen met water, en rijkelijk indruppelen.

-Vooraf je ballastbed benevelen met verdunde ruitenschoonmaakmiddel (of ontspannen water, Agepon is het best, afwasmiddel gaat ook maar schuimt) met een klein vernevelaar (vb van ontsmettingmiddel uit de medicijnkast, plantenspuit is te grof en brutaal)

- De ondergrond moet echt wel stevig zijn, en waterbestendig. Multiplex, kurk, ... is goed. Spaanplaat, MDF en karton weer minder. vb Wanneer het ballastbed is ingedruppeld, is het vele uren kletsnat. Karton weekt dan weg, MDF zwelt op en trekt krom,...

Maar nogmaals, dit zijn tips die ik onthouden heb door allerlei technieken te proberen. Je bent goed bezig, ga zo door. Have fun!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: De absolute beginner op 02 januari 2022, 10:26:56 AM
Dat is voor verkanting in de bochten te krijgen. Vooral voor mijn R1's een goede zaak.
Verkanting op de modelspoorbaan is alleen cosmetisch, technisch gezien is het onnodig en kan soms zelfs tegen je werken.
Je verkanting is zo te zien ook vrij groot. Dat karton is zo'n 3 mm dik, dat geeft een verkanting van ongeveer 2 mm waar NEM 114 adviseert om niet verder te gaan dan 1 mm.