Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

Karel A.J.

Dat zijn heel terechte punten, Johan, maar vergeet niet dat onze jonge vriend op een erg beperkt budget werkt. Die meetsnoeren en -pennen zijn hun geld meer dan waard - maar als dat geld er niet is dan wordt het noppes. Zelfs dan is hij veel beter af met een simpel meterke met goedkope plastieken meetsnoertjes dan met nix.

Ter illustratie: bij mijn dure "zondagse" multimeter kocht ik een uitvoerig stel meetsnoeren bij, en dat was even duur als de meter zelf, grosso modo. Het was een likwidatiekoopke want anders had ik me dat niet gepermitteerd.

Havoc

Karel, een beperkte set van Hirschmann (snoer, punten en klemmen) vind je vanaf een 30-40 euro. (je hebt geen nood aan de high voltage set) Dat lijkt veel voor een multimeter die misschien maar 15 euro kost, dat klopt. Maar die heb je voor héél lang. En zelfs als je later een betere multimeter koopt, dan blijven die snoeren bruikbaar. En die oude multimeter ook! Altijd handig om 2-3 meters te hebben. Kan je stroom EN spanning meten, of 2 spanningen etc. Je moet ergens beginnen.

Dus ja, een simpele multimeter (ik heb zelfs eentje van 10 euro uit de brico) en dan de snoeren en zo voort. Niets frustrerender dan klemmen die losschieten of de draad niet kunnen klemmen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Ik heb de laatste papieren Velleman-catalogus (2017-2018) bij mijn bezoek aan de elektriekwinkel meegekregen daarin heb ik enkele goedkope in zien staan. Als ik van de zomer tijd heb zal ik mijn vader overhalen mij efkens te voeren om om zo'n spel te gaan.

Cyriel

Rangeerduivel

#93
Citaat van: De absolute beginner op 06 juni 2021, 19:22:15 PM
...mijn vader overhalen mij efkens te voeren om om zo'n spel te gaan.

Tip; Investeer eerst eens in een bagagemandje vooraan op je fiets... ;D ;D ;D

;)

De absolute beginner

Frans, ik heb een koersvelooke van bijna 50 jaar oud. Daar ga ik niet aan zitten prutsen.
En daarbij, ik mag zover niet  ;D.

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 06 juni 2021, 20:23:52 PM
Frans, ik heb een koersvelooke van bijna 50 jaar oud. Daar ga ik niet aan zitten prutsen.

En gelijk heb je! Dat is antiek en geld waard. Ik ben blij dat je dat weet te appreciëren.

eerst een langere leiband vragen ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter


Havoc

Och ja, we zijn hier wat aan het dollen. Maar laat ons nu even serieus zijn. (ok, ik ga afwijken, lullen gelijk een oude zak etc)

Er is altijd de verleiding om het groots aan te pakken en meer hooi op je vork te nemen dan je aankan. Vermits Cyriel latijn kent: "mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa". Maar je reactie moet dan niet zijn om het nog grootser aan te pakken, maar om even een stap terug te zetten naar iets dat je wel aan kan. (gemakkelijker gezegd dan gedaan)

En ja, vaak zijn er zo van die eisen die we ons zelf opleggen. "Dit moet af zijn voor de examens" of "dit moet dit jaar af zijn" of "dit moet af voor ik 50 ben"... en hoe groter de druk hoe minder er van in huis komt.

En ja, je moet een basis kennis en materiaal hebben. En soms betekent dat keuzes maken. "Een multimeter of nog een wagon?" Een wagon is "wauw...", een multimeter is "och, heb ik dat wel echt nodig?". Voor elk project moet je een basis kennis en materiaal hebben. Het heeft geen zin om met treinen te beginnen als je geen ovaal en 1 loc hebt. Maar je moet ook een minimum elektriciteit kennen. En een aantal basis gereedschappen. Een boormachine, boren, koperdraad, schroevendraaiers, tangen etc. En je moet je tijd nemen om het allemaal te beheersen. Ja, de goeie schroevendraaier kiezen voor de schroef die je moet losmaken is iets belangrijk.

Weet je wat ik altijd zo eng vind als ik hier een elektrische/elektronische schakeling zie veschijnen op het forum? Geen enkele heeft een beveiliging, absoluut niets! Niet tegen verkeerd aansluiten, niet tegen teveel spanning, niet tegen teveel stroom. En dan hebben we het nog niet over EMC. En weet je wat me dan nog het meeste angst aanjaagt? Dat ik zelfs na al die jaren studie, jaren ervaring nog altijd koude angst krijg als ik een zekering moet selecteren. Dat is zo'n specifieke kennis, dat hou je niet voor mogelijk. Ik denk dat 90% van de zekeringen in commerciële toestellen met de natte vinger geselecteerd zijn.

Maar het is ook zoals Karel al schreef: je moet het allemaal weten te gebruiken. Ik zie dit op het werk ook: "een oscilloscoop die gaat al onze problemen oplossen". Awel... neen. Het is niet omdat je een oscilloscoop aansluit dat die je plots gaat vertellen wat de oplossing is. Eerst ga jij moeten weten of wat je nu ziet op dat scherm is wat er echt gebeurt. En is het dan nog relevant voor jouw probleem? En dan ga je moeten begrijpen waarom het dat is dat je daar ziet. En dan ga je moeten zoeken naar de oplossing. En dat is even goed van toepassing op een soldeerbout. Het is niet genoeg die te hebben, ze goed kunnen gebruiken is even belangrijk. Het verschil kennen tussen soldeer met en zonder lood, wanneer flux gebruiken etc. Draad correct strippen? Ja, ik heb in een firma gewerkt waar ze van Japan kwamen kijken of de striptangen correct gecalibreerd en gebruikt werden. (dus die oscilloscoop eindigt in de kast onder het stof)

Weet je wat ik vandaag gedaan heb? Ik heb een stukje gaatjesprint gesneden, daar 3 weerstanden en ledjes op gezet en 1 diode. Dan aangesloten met draadjes aan 1 batterij. Dit om te zien of ik hiermee een wagon kon verlichten. Dan met de voltmeter gemeten hoeveel spanning over die weerstanden stond om de stroom te bepalen. En het licht uit gedaan om te kijken of ik dat een goede verlichting vond. (neen, ik heb meer dan 89 µA per led nodig) Het is niet omdat ik diploma's heb die je zouden doen denken dat ik dat allemaal zomaar weet dat het ook zo is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Murphy

Citaat van: Havoc op 06 juni 2021, 16:06:21 PM
Ik wist niet dat je bij de Spar kon sparen voor treintjes. Meot ik een(s) vragen als ik daar nog eens kom. ;)

Wat "meoten" we ons daar bij voorstellen?

Tip....
Voor je begint te lachen met anderen,
eerst eens je hand op het hoofdje leggen om te zien wat er onder zit.
;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Havoc

"Lachen met een ander" is veel gezegd. Moet niet altijd zo serieus zijn ook niet, of toch? Voor wie de Spar niet kent, die hebben altijd wel een of andere spaarkaart actie kopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Alle gekheid op een stokje, nu het bij mijn baan warm genoeg is om een Pygmee dood te doen vallen van de hitte, zal ik de komende weken er niet al te veel kunnen uitrichten. Daarom wil ik aan mijn seinen (tweestanden armseinstelsel) beginnen, die zelfbouw zullen worden.
Alleen vraag ik mij af welke hoogte ik moet nemen. Vergelijken met een loc is een gemakkelijke (en misschien niet zo slechte) oplossing, maar ik wil iets zekerder zijn. Op "Cooltrain" of op de "Spoorse Zolder" vind ik niet direct de afmetingen.
Zou er iemand mij aan de hoogte van zo'n seinpaal kunnen helpen?

Cyriel


De absolute beginner

Hartelijk bedankt, Dirky, maar er staan zo te zien alleen lichtseinen op.
Ik zal -als het op zolder ietwat menselijker is- eens de cursussen van mijn nonkel (hij werkt immers bij Infrabel) napluizen, maar een kat vindt er haar jongen niet in. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik het eerst hier vroeg. Natuurlijk zijn afmetingen even gewenst als zo'n prachtige type 12 (al dan niet met bijpassende rijtuigen) :D.

Cyriel

De absolute beginner

Ik weet het, ik ben nu met 75 dingen tegelijk bezig (seinen, bedrading, wisselmechaniek en nog enkele dingen), maar verandering van spijs doet eten.
Ofwel: om niet te vervelen wil ik eens tussendoor aan iets anders beginnen. Aangesproken door de ombouwprojecten van rollend materieel door o.a. Pierre, wil ik één van mijn locs in een andere livrei zetten. Ik heb hem eigenlijk dubbel, 't kostte maar 15 euro, er zit een groot, zichtbaar wit tandwiel en nog erger, hij waggelt als een eend met geen pint, maar een bak bier te veel op. Lijkt me dus het ideale proefkonijn.


De achterste dus.

Welke groene verf zou ik het best gebruiken? Liefst Revell, want dat hebben ze toch in de plaatselijke speelgoedwinkel. Ik heb zelf nr. 360 en nr. 361.

Cyriel

Rangeerduivel

Hallo Cyriel,
Goe bezig man,
Mijn persoonlijke mening is dat de Revell 361 meest het 'flessengroen' van de NMBS benadert.
De 360 lijkt mij net iets te licht van kleur.
Ideaal was destijds het NMBS groen van Jocadis of het flessengroen van Dacker, maar beiden zijn zo goed als onvindbaar tegenwoordig...

Grtz