Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

De absolute beginner

Jong geleerd, oud gedaan, Havoc!
Natuurlijk krijgt een groot stuk van mijn familie er grijs haar van (ik begin het soms te zien bij mijn moeder en vader, al kan dat ook al een beetje van ouderdom zijn), maar goed, ze moeten er maar mee leren leven  ;D!

De absolute beginner

Ik heb ook een systeem uitgedacht voor de bediening van de seinen.



Waarschijnlijk had weet-ik-veel-wie dat ook al zo uitgedokterd en toegepast, maar daar heb ik geen idee van.
Waarom? 20 euro per sein, die ik dan ook nog eens moet ombouwen naar Belgische. Dus maak ik ze direct zelf (ik heb er dan wellicht nog meer plezier aan) Oké, de lichten branden dan wel niet, maar daar ik geen dag en nacht ken op mijn baan, ziet men dat ook niet. Misschien als ge zéér goed kijkt...
Het systeem is ook gebaseerd op hetgeen hier is gebruikt voor wissels: http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html .
Ik zal ook ongeveer 't zelfde systeem voor de wissels gebruiken. Alleen zal de schakelaar hier dienen voor een lampje te doen branden op een controlepaneeltje.

Cyriel

Havoc

Cyriel, ik ben van de oude stempel. En bij een tekening met nummers heb ik graag een legende van wat elk nummertje voorstelt. En als je kan vertellen wat je van plan bent... dan kunnen wij (de ouwe zakken) volgen en misschien door jouw gedachtengang eens uit te schrijven dat je zelf ook betere/kortere/ goedkopere/... manieren vindt om hetzelfde te doen.

Serieuser nu: als je iets traag uitlegt aan iemand, dan krijg je vaak een beter inzicht in wat je zelf wil doen. Allé, zo werkt het toch bij mij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

Cyriel, dit is een zeer creatief draadje. Ik volg het met plezier.

Ik veronderstel dat je een stop sectie wilt maken bij het armsein. Hoe het nu staat getekend, denk ik dat je kortsluiting zult maken tussen de 2 rails.
(of ik begrijp de tekening niet)

De absolute beginner

Pardon, ik ben 't een en 't ander vergeten uitleggen.
Mahtoska1, dit is vooral ter illustratie van de werking van 't systeem. Er zal natuurlijk maar 1 draad onderbroken worden van de rijstroom. Met het lampje van 't zelfde. Ik wil inderdaad een stopsectie maken, dit is eigenlijk het plan van de uitrijseinen die ik bij mijn stations wil plaatsen.
De nummertjes:
1=stevig ijzerdraad
2=seinarm
3=seinpaal
4=plank
5=dubbelpolige schakelaar
6=gloeilampje (aan geknoei met weerstanden  voor ledjes ben ik nog niet toe).

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
Verontschuldiging voor het ongemak  :).

De absolute beginner

Dit zou misschien meer iets mogen zijn voor in de rubriek "Dedju toch...", maar goed.

Toen gisteren alles was bedraad -juist bedraad, bij meer dan de helft van de wissels zaten mijn kleurkens omgekeerd- deed mijn locomotief niks.
Kortsluiting dus; ik had het direct door omdat ik ooit een startset van Marklin had die niet meer marcheerde (jaren 1970, ik heb hem nog niet zo lang geleden aan een vriend met een Marklin-baan geschonken)en de wagonnetjes eens op mijn huidige baan had gezet.
Na alles 75 keer getest te hebben, deed de lokomotief ook deze keer niks. Aan de trafo mankeert niks, ik heb zojuist het motortje van de kapotte elektrische mattenklopper, elektrische borstel,... hoe noemt zoiets nu? Er staat "balai electrique" op, maar goed, getest.

Ik hoop dat mijn nonkel morgen nog eens bij mijn grootouders komt dat ik hem voor efkes 'ne multimeter kan afschooien.

Cyriel


Havoc

"divide et impera" De romeinen wisten het al.

Vrij vertaald: verdeel het in stukjes en los elk klein probleem afzonderlijk op. Maak zoveel mogelijk netjes los, test todad je iets hebt dat werkt. Sluit dan elk stukje terug aan en als het werkt ok. Als het niet meer werkt, dan moet je enkel zoeken op dat laatste stukje dat je erbij aangesloten hebt.

Een multimeter kan voor sommige dingen hebben, maar als je een groot probleem hebt dan helpt dat ook niet. Eerst er iets van maken dat je met simpele logica en testen kan oplossen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Inderdaad, verdeel en heers.
Na bijna een jaar Latijn versta ik dat ook wel min of meer  :D.

Ik heb inderdaad al eens overwogen om gans 't spel opnieuw aan te leggen.
Misschien gaat dat werken.
Het is wel ambetant dat het niet gereed gaat zijn voor de examens, want als ik er vandaag aan begin gaat dat daar een paar weken liggen bestoffen, als ik dan terugkom is dat dan uit mijn gedachten, begin ik aan iets anders en blijft dat liggen.
Eigen ervaring.

Maar nu is er geen ontkomen aan...
Alleegoed, vanavond eens een poging wagen.

Cyriel

SuSke

Als je het niet rond krijgt voor je examens, een groot blad papier op je baan leggen met de melding wat je moet doen.
En dat liefst vastkleven op een plek die je direct in het oog spring.

Wedden dat je er terug aan denkt   :D :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

De absolute beginner

Frans, ik zet er mijn volledige sparrekening op in!

Havoc

Ik wist niet dat je bij de Spar kon sparen voor treintjes. Meot ik een vragen als ik daar nog eens kom. ;)

Tja, moeilijk natuurlijk. Langs de andere kant, die treinen en kortsluitingen lopen niet weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Oesje, een 'a' vergeten.

Neen, ze lopen niet weg.
Zien dat ik erop peis. 't Is te hopen dat mijn weinige verstand tegen dan niet eruit is geperst op mijn schoolbank.

Cyriel

Johnnytrein

Op de schoolbanken wordt je verstand er niet uit geperst maar aangescherpt  :D
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Karel A.J.

#88
[[ nevenaf en een beetje plagerig ]]
CiteerOp de schoolbanken wordt je verstand er niet uit geperst maar aangescherpt
Dat is de bedoeling en het is ooit ook zo geweest, maar het lijkt me minder en minder te worden. Hoewel Cyriel z'n leerkracht NL het heel erg goed doet, blijkbaar :)

[[ nu ten gronde ]]
@Cyriel, een multimeter is echt nodig, en dan moet men er ook nog leren mee omgaan - het is niet moeilijk vanalles te meten en dan uit die meetgetallen verkeerde conclusies te trekken. Ze komen af en toe voorbij in de promoties van de Aldi en Lidl en tutti quanti - besteed uw spaarpot daar maar liever aan dan aan onnozele weddenschappen!
En denk maar niet "zo'n goedkope brol, zou ik dat wel betrouwen?": zelf heb ik er twee. Een semi-professionele die ooit meer dan 100 euronen gekost heeft, en een goedkoopke van bij nonkel Ali uit de tijd dat ik nog in China kocht. Raad eens welk ik het meeste gebruik?


Havoc

Citaat van: Karel A.J. op 06 juni 2021, 17:22:31 PM@Cyriel, een multimeter is echt nodig, en dan moet men er ook nog leren mee omgaan - het is niet moeilijk vanalles te meten en dan uit die meetgetallen verkeerde conclusies te trekken.

Meten is weten. Maar je moet wel verdorie goed weten wat je aan het meten bent.

Die goedkope multimeters zijn best ok voor treintjes. Koop dan daarna 2 goeie siliconen meetsnoeren en meetpennen (Hirschmann) want dat is meestal het zwak punt van die goedkope multimeters. (dat en je laat ze best niet teveel vallen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.