Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

Decapod

Fijn om je enthousiasme te zien, Cyriel. Het werkt aanstekelijk. Ik kan ook genieten van je taalbeheersing: die is vrij virtuoos. Daar doe je een mens als ik veel plezier mee. Goed bezig, man, doe zo maar voort! We gaan ongetwijfeld nog veel mooie dingen van je zien/lezen.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 08 mei 2021, 16:00:27 PM
Gisteren nog enkele foto's genomen van mijn schrijnwerk op hoog niveau  ;D

Goed gezien om dan een tafel met 3 poten te maken! Die staat steeds stevig en wiebelt nooit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Neen, Havoc, er moet nog een 4de poot onder komen. Dedeze valt ver om als g'er naar kijkt.

Ludwigdc

Hoe noemen ze zoiets ..... "schrijnwerkerij van de bovenste plank."  ;D
Met een vierde poot zal t'wel zijne tijd meegaan.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

De absolute beginner

Eindelijk de foto's! 't Tafeltje is af en met dat ik dan toch bezig was, ook nog een stoeleke ineengeflanst. Dit alles ineen soort van Guust-Flaterstijl.





Ook nog de langverwachte foto's van de wisselbedrading:



Ik heb een manier gevonden om te bedraden zonder solderen:

1) 2 knipjes geven met een ontmanteltang:





2) daartussen een stukje uitsnijden met bv. een cuttermes:







3) de rest ervan rond trekken:



4) suikertje erover, draadjes ertussen en klaar!



Mijn suikertjes zijn nogal uit de kluiten gewassen, maar ik heb geen kleinere op enkele na die ik nog overhad van een techniekprojectje op school, en daar ben ik dan ook zéér spaarzaam op. Ik zal eens voor kleinere kijken als ik mijn vader weer eens kan overhalen mij naar de elektriekwinkel te voeren.

Voor mij is dit een redelijk gemakkelijke oplossing, daar ik hier niet mag solderen omwille van het vele hout.
En de volledige 'kabelboom' efkens meepakken naar beneden voor 'ne keer te solderen... Nogal ambetant, nietwaar?

Maar goed, dit was het voor vandaag.

Cyriel



De absolute beginner

Ik weet het, bedrading is niet zo spannend  ;D, maar ik doe het wel graag.
Het tafeltje is nu volledig af (viltjes onder de poten,...) en staat op zijn plaats:



Ja, dit zal 't wel houden:



Ik ben begonnen aan iets van een bedieningspaneel op basis van een oud bakje:



Zo ordentelijk mogelijk:



Om het verschil in hoogte tussen mijn 2 trafo's op te lossen, heb ik het volgende gevonden: onder de trafo zitten er rubberen pootjes met een gaatje in, dat een gelijkaardige doorsnede heeft als de kop van een koploze nagel. Dus klopte ik 4 van die nagels in het plankje en zette de trafo erop. Voor mij is dit stevig genoeg, maar ik laat mijn broer niet bedienen.



Verder ben ik ook al eens aan het kijken voor een manier om mijn wissels en toekomstige (zelfgemaakte) Belgische armseinen op een mechanische manier te bedienen. Daarvan volgen er nog foto's en een schets als het gemaakt is. Alleen heb ik daar een schakelaar en een lampje voor nodig en de komende weken zal ik niet in de elektriekwinkel geraken omwille van de examens die op de deur staan te kloppen.

Cyriel

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

De absolute beginner

Neen, het zwaarste en tevens dichtstbijzijnde schrijfmachine van mijn verzameling dat ik eens een beetje opgekuist heb. Het is uit de secretaressetijd van mijn grootmoeder, denk ik. Allee, ik ben het redelijk zeker. Ik vraag mij af hoe ik het erop heb gekregen zonder door mijn rug te gaan.

doomslu

Sommigen onder ons hebben dat nog gebruikt hoor!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Euh ja en sommige zijn zo oud nog niet: ik heb leren typen op de elektronische variant van deze, maar thuis hadden we nog eentje met een lint. Ik ben van het jaar 78 trouwens.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

ooit nog leren typen op school op een van deze machientjes, ik ben dan ook van het jaar '68; (en zelfs nog met gigantische floppy-diks op school leren programmeren)
als je dat op die tafel kunt zetten is ze wel stevig genoeg  ;);
ik zou die Piko op een blokje hout (of piepschuim) zetten;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Rangeerduivel


De absolute beginner

Ik heb intussen een stuk of 4 typemachines bijeengesprokkeld. Ik ben nu eenmaal zo'n brolverzamelaar (zo fotografeer ik ook zeer graag analoog). Ik gebruikt ze liever dan de computer of mijn vulpen.  Maar ik denk dat e wat afdwalen. 't Is hier immers geen schrijfmachineforum  ;D.

Cyriel

De absolute beginner

Rudy de Rangeerduivel, ik bedoel zo'n nagel met een kop die amper breder is dan de punt. Je zult wel kennen.

Ramdani, ik heb niet direct een passend blokje. En met piepschuim snijden met een patattemes of met een cuttermes heb ik niet zo goede ervaringen: al die kleine bollekes, om dat allemaal op te kuisen is het een beetje te veel werk. Mijn nogal 'Cyriellerige' methode is voor mij goed genoeg. Daarbij, ik kan er ook nog wat draden onder kwijt, dus is het ook een beetje een ruimtewinst. Er komt ook nog een soort van optisch controlebord naast en daar ik gloeilampen ga gebruiken, zal de extra luchtafvoer onder de trafo ook goeddoen, moesten er geen kabels onder komen. Ik wil gloeilampen bezigen omdat dat met alles werkt; geen gepruts met weerstanden en dergelijke 'onnozelheid'. Voor mij véél eenvoudiger. En ik moet niet per sé solderen, hetgeen een voordeel is want het bakje hangt vast en alles meesleuren naar boven is véél te ambetant.

Cyriel

Havoc

Ik ben nu eenmaal zo'n brolverzamelaar (zo fotografeer ik ook zeer graag analoog).[/quote]

Ai, nog ene van dat soort bij op het forum  ;D :-X Ik denk dat dat een beetje voor alle modelbouwers/knutselaars het geval is. Er is geen rommel, enkel projectjes die nog niet af zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.