Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

gardevil

In de Brico en/of Gamma hebben ze van die "rommelbakken" waar je voor een paar € (5 a 10€) een set sleutelvijltjes kan kopen, of een setje kleine tangen (kniptang, platte tang enz) uitermate geschikt voor onze hobby.

Valt iets meer in jouw budget denk ik.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Havoc

Voor die vijlen zou ik dat niet doen... eigen ervaring.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Karel A.J.

CiteerOf je moet een echte goeie ijzerwinkel nog in de buurt hebben
Die worden inderdaad schaars. Ik ben heel blij dat ik bij Trentels terecht kan, in Mechelen. En op de grens van Deurne en Wommelgem (of is het Borsbeek?) is er Crollet, op de hoek van de Herentalsebaan en de Militaire Baan.

Havoc

Trentels inderdaad, die hebben nog deftige kleine vijlen in hun bakken achter de toog. In Machelen heb je nog Rampelberg-Somers, in Leuven Metaleuven, in Brussel Clabots (geen idee hoe die de laatste tijd is), in Halle heb je De Smedt. Eventueel in Nederland HBM (Herman Buitelaar Machines) maar die is toch niet meer wat het 10 jaar geleden was.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gardevil

Citaat van: Havoc op 06 mei 2021, 10:20:18 AM
Voor die vijlen zou ik dat niet doen... eigen ervaring.
Wanneer je deze vijltjes gebruikt waarvoor ze dienen gaan ze best lang mee. Ik gebruik ze om plasticard, resin  ed. te vijlen gaat perfect.

Een stalen plaat van een paar mm gaat niet lukken.   ;D ;D
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Stedahult

Citaat van: gardevil op 06 mei 2021, 11:34:50 AM
Wanneer je deze vijltjes gebruikt waarvoor ze dienen gaan ze best
lang mee. Ik gebruik ze om plasticard, resin  ed. te vijlen gaat perfect.

Schaf dan ook een klein messing borsteltje aan.
Zoiets als een staalborstel, hiermee reinig je de vijl
zonder dat deze bot wordt. Met een volle vijl styreen
vijlt het door het vloeken heen ook wel... maar minder.
Mvh. Steef

gardevil

Citaat van: Stedahult op 06 mei 2021, 16:02:08 PM
Citaat van: gardevil op 06 mei 2021, 11:34:50 AM
Wanneer je deze vijltjes gebruikt waarvoor ze dienen gaan ze best
lang mee. Ik gebruik ze om plasticard, resin  ed. te vijlen gaat perfect.

Schaf dan ook een klein messing borsteltje aan.
Zoiets als een staalborstel, hiermee reinig je de vijl
zonder dat deze bot wordt. Met een volle vijl styreen
vijlt het door het vloeken heen ook wel... maar minder.
Uiteraard en die kan je ook nog gebruiken bij het bewerken van architecten karton.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Verdorie, ik heb dus al een heel stuk gemist. Ik ben zeer onder den indruk van dit jong en opkomend wild... euh opkomend talent  ::). Hoed af! Cyriel, vooral blijven proberen en zeker de moed niet verliezen als het eens niet direct wilt lukken. Ik durf gerust toe te geven, dat wat mij betreft althans, je vermoedelijk al verder staat qua bouw dan menig van de lezers hier op het forum.

Ne "Stock Americain" is ne legerstock. Het Amerikaantje is er de veredelde versie van (bestaat da nog?). Een maand geleden zou ik aangeraden hebben om eens te kijken bij Ali-expres voor materiaal, maar dit is nu geen goed idee meer (heel snel verteld, door de invoertaxen ga je meer betalen dan voor materiaal in den Brico of de Gamma). Neem de raad van ervaren mannen hier op het forum zeker mee. En vooral, lees veel boeken en magazines, daar staan de voorbeelden genoeg in.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

De absolute beginner

Svvander, ik zit ook nog maar aan de bedrading en een beetje reliëf.
Voor zo'n redelijk kleine baan is dat nu niet zó snel hoor, volgens mij.

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 06 mei 2021, 20:38:49 PM
Svvander, ik zit ook nog maar aan de bedrading en een beetje reliëf.
Voor zo'n redelijk kleine baan is dat nu niet zó snel hoor, volgens mij.
LOL. Ik ben meer dan 40 jaar in het stadium van plannen blijven hangen en ben nu 3 jaar bezig aan een kleine baan (vergeleken met de plannen) en ben nog belange zo ver niet. Er liggen nog geen sporen en er is nog geen enkel relief. Dus je gaat echt wel behoorlijk vooruit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Gisteren nog enkele foto's genomen van mijn schrijnwerk op hoog niveau  ;D
Een tafeltje voor vuiler werk als verven of soortgelijke activiteiten waarmee ik liever geen kwade voorzaten voor op mijn kap krijg (een gevallen penseel... gelukkig zijn er op de vloer in mijn 'territorium' al wel een aantal vlekken dus daar kan het minder kwaad).
Ik gebruik het deksel van een kist voor glazen, taloren en andere brol in te transporteren als blad, voor de poten gebruik ik restjes panlatten.
De schrijnwerkerij-van-dienst is de zolder, mijn favoriete plaats in het huis, waar de oude brol welig tiert ende woekert (zoals daar zij: (zeer) oude plooituinstoeltjes, een oud naaimachine, een schrijfmachine, ja, zelfs klompenmakersalaam!).







Cyriel

stoomlokje

Citaat van: Karel A.J. op 06 mei 2021, 11:11:10 AM
CiteerOf je moet een echte goeie ijzerwinkel nog in de buurt hebben
Die worden inderdaad schaars. Ik ben heel blij dat ik bij Trentels terecht kan, in Mechelen. En op de grens van Deurne en Wommelgem (of is het Borsbeek?) is er Crollet, op de hoek van de Herentalsebaan en de Militaire Baan.
Crollet is al een hele tijd verhuisd naar Herentalsebaan 455 ( richting Ranst ) en heet nu Crollet Mapeco

De absolute beginner

Nog bezig geweest met bedrading en wissels leggen.
Nog een sjans dat mijn fiets op onderhoud is (hij remde niet of amper, 't is dan ook een koersvelooke van een jaar of 50) of ik was quasi verplicht door verschillende familieleden om buiten te gaan en zodoende had ik een zéér goed excuus om boven te kruipen.
De foto's zullen volgen daar ik zo stom was mijn camera te laten liggen.

Cyriel

Karel A.J.

CiteerCrollet is al een hele tijd verhuisd naar Herentalsebaan 455 ( richting Ranst ) en heet nu Crollet Mapeco
Dat is nuttige info, @saskia, dankewel!

@Cyriel: geen excuses zoeken, jongen, doe gewoon uw ding, en laat ze maar zagen, zagen doen ze toch!