Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

Alan On Track

Citaat van: De absolute beginner op 01 mei 2021, 20:46:48 PM

Duidelijke communicatie en vlekkeloos taalgebruik is dankzij mevrouw De Jaeger (voor Nederlands).
Cyriel

Je bent gezegend met een dergelijke lerares, mijn leerkrachten waren enthousiast maar hebben me helaas weinig taalvaardigheid bijgebracht. Ik zit intussen in mijn laatste jaar op de universiteit en men betrapt mij nog steeds op dezelfde spelfouten als in het eerste middelbaar  ;D  :P
Modelbouw is een kunst

59erke

Citaat van: De absolute beginner op 03 mei 2021, 16:55:44 PM
al moet ik gaten maken door een nagel erin te kloppen en er hem dan weer uittrekken

???? Lijkt me een zeer primitieve werkwijze om gaten te maken  ????  Tegenwoordig bestaan er zo van die handige machientjes op accu waar je met gemak een gaatje kan boren, goedkoop alternatief is een handboor https://www.reichelt.com/be/nl/handboor-ringboor-4-delig-donau-m54-p214258.html?PROVID=2812&gclid=EAIaIQobChMI8efMrOit8AIVEAWiAx1F0As-EAQYAiABEgLhmvD_BwE
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

De absolute beginner

Ik weet het, Koen, maar eerst moet ik voldoende zakgeld bijeengespaard hebben (ik heb een kleine precisieboor van Velleman op het oog).
Mijn vader heeft wel een boormachine maar die werkt even goed als een die een jaar of 30 zonder enige bescherming in de grond heeft gezeten. De kop draait wel (als ik "sjans" heb) maar daarmee is alles wel gezegd.


Cyriel

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 03 mei 2021, 16:55:44 PMal moet ik gaten maken door een nagel erin te kloppen en er hem dan weer uittrekken.

Je moet niet alleen treinen kopen. Af en toe een stuk gereedschap is ook een goede investering! Een kleine accu schroef/boormachine kost tegenwoordig niet zoveel meer en voor wat jij daarmee van plan bent hoef je geen klop-boor machine die gaten van 20mm in gewapend beton kan maken. Simpel ding en een setje boren (durf ik het zeggen....van "den Aldi" of "den Action") zijn een prima start tot je goed weet wat je nodig hebt. En de nodige financiën.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Ik zal er zeer binnenkort zeker eens voor kijken, dat was ik al even van zin maar 't is er nog niet van gekomen (ik wil zeggen: beginnen zagen van: "Bestelt dat eens, ik zal 't u wel terugbetalen").

Cyriel

De absolute beginner

Nog enkele foto's:








Sfeerbeelden van mijn "territorium".


Bedieningspaneel voor 2 opstelsporen stroomloos te zetten
FSP is de telegrafische code (F= staatsspoorwegen, S= "Sint", P= "Pieter"
Die '1' staat voor bundel 1.
Het is gemaakt van een stuk kapotte classeur (het karton) met een papiertje opgeplakt en gaten ingemaakt voor de schakelaars.




Wissels bedraad.

Ziezo, dat was het dan voor even.
Cyriel

Karel A.J.

CiteerHet is gemaakt van een stuk kapotte classeur (het karton) met een papiertje opgeplakt en gaten ingemaakt voor de schakelaars.
Heel vindingrijk! Tip: de bakskes waarin de supermarkt mandarijnen en clementijnen en dergelijke verkoopt. Mijn kleinzoons (nauwelijks jonger dan T/S) hebben al netjes geleerd om die te reduceren tot individuele plankskes, en in die plankskes hebben ze dan leren figuurzagen. Dat werkt fraai! Helaas is het seizoen juist voorbij voor die citrustoestanden.

De absolute beginner

Ik moet wel een beetje mijn vindingrijkheid bezigen daar ik voornamelijk grove schroevendraaiers en tangen, een fijne hamer, patattemessen en cuttermessen tot mijn alaam mag rekenen.

Karel A.J.

:) Het werd al eerder gezegd: hoe kleiner het budget, hoe moeilijker het te besteden. Laat me u dan twee bescheiden investeringen aanbevelen: een setje sleutelvijltjes, en een beugelfiguurzaag met flink wat zaagskes erbij. Geen van beide duur, en eigenlijk onmisbaar.

De absolute beginner

Nagelvijltjes heb ik genoeg en ik zal eens gaan zien voor een figuurzaagje.

Karel A.J.

Er is wel een verschil tussen nagelvijltjes (eigenlijk maar veredeld schuurpapier) en sleutelvijltjes (hard metaal, in diverse vormen: driehoek, cirkel, vierkant, plat/rond, &c).
Bv. dat plankske met die twee schakelaars, dat zou bij mij worden: eerst uitgezaagd, dan vier gaatjes geboord, met de figuurzaag de gaatjes verbonden tot twee sleuven, dan met sleutelvijltjes de sleuven "pas" gemaakt.
De "echten" lachen daar natuurlijk mee, en starten hun cad/cam toestanden op...

doomslu

Ik heb de grootste bewondering voor Cyriel. Zo zijn de meesten van ons ook begonnen. Doe zo voort, zou de juf zeggen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: Karel A.J. op 05 mei 2021, 21:00:12 PM
Er is wel een verschil tussen nagelvijltjes (eigenlijk maar veredeld schuurpapier) en sleutelvijltjes (hard metaal, in diverse vormen: driehoek, cirkel, vierkant, plat/rond, &c).
Bv. dat plankske met die twee schakelaars, dat zou bij mij worden: eerst uitgezaagd, dan vier gaatjes geboord, met de figuurzaag de gaatjes verbonden tot twee sleuven, dan met sleutelvijltjes de sleuven "pas" gemaakt.
De "echten" lachen daar natuurlijk mee, en starten hun cad/cam toestanden op...

Neen, ik lach daar niet mee. Afhankelijk van welk materiaal en waar het moet voor dienen doe ik dat soms ook zo. En soms zijn het 4 gaatjes, de dremel met een slijpschijfje en dan vijltjes. Of zelfs allemaal boorgaatjes en vijlen. Maar ook de freesmachine.

Maar altijd: eerst rekenen en tekenen.

Vijlen kan je niet genoeg van hebben. Ik heb ze van sleutelvijlen tot de bastaardvijl van 45cm. En ze hebben allemaal hun nut. Voor vijlen was (is?) de "stock americain" een goeie bron. Of je moet een echte goeie ijzerwinkel nog in de buurt hebben. Dit is een van de weinige gereedschappen waar de prijs nog vaak kwaliteit geeft. Een setje Nicholson kleine vijltjes gaat lang mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

De "stock americain"? Is dat de "stock Vanderlinden" in Geraardsbergen, Vloerzegem of nog ergens?
Zo staan ze hier toch in de volksmond bekend.

Cyriel

Havoc

Niet echt dat, dit lijkt me een gewone doe-het-zelf zaak. Lastig om uit te leggen, maar vraag het eens aan iemand van de vorige generatie. Dat zijn plaatsen waar ze overschotten legermateriaal verkopen. Vroeger was dat overgebleven amerikaans legermateriaal, vandaar de naam. Meestal nogal (héél) rommelig. Je vidt er bvb oude munitie opbergdozen, jerrycans, uniformen, kookpotten maat XXL maar ook gereedschap. Het is altijd een beetje zoeken en sommige zijn door de jaren heen andere zaken gaan verkopen of een doe-het-zelf geworden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.