Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

De absolute beginner

Op vlak van solderen heb ik nog 't een en 't ander te leren (hé, dat rijmt!)

Cyriel

Dirky

Citaat van: De absolute beginner op 02 november 2021, 09:02:53 AM
Op vlak van solderen heb ik nog 't een en 't ander te leren (hé, dat rijmt!)

Cyriel

> goeie soldeerbout
> soldeer lipjes moeten proper zijn, schuurpapier of staalborsteltje kunnen dat goed oplossen
> draad vertinnen. Zelfs wanneer je vertinde draad gebruikt zet je een laagje tin bij. Warmen tot het soldeertin "vloeit" op de oppervlakte van de draad
> soldeerlip idem, vertinnen tot je vloei ziet.
> beide samenvoegen en als 't een met 't ander in elkaar vloeit, bout wegtrekken, efkes in positie houden en klaar is kees.

De absolute beginner

Bedankt voor de tips, Dirk.
Een goede soldeerbout... Mmm, misschien kan het gedeeltelijk ook daar aan liggen... 't Is een startsetje van de Conrad.

Cyriel

adrievans

Citaat van: De absolute beginner op 02 november 2021, 10:45:06 AM
Bedankt voor de tips, Dirk.
Een goede soldeerbout... Mmm, misschien kan het gedeeltelijk ook daar aan liggen... 't Is een startsetje van de Conrad.

Cyriel

Hangt van het wattage af, electronica en dunne draadjes +- 15 tot 25 watt ,voor de groter klussen +- 25 tot40 watt
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

De absolute beginner


adrievans

Citaat van: De absolute beginner op 02 november 2021, 16:41:55 PM
Het is een van 30 watt, niet regelbaar.

Cyriel

Een mooie all- rounder.
En merk zegt niet alles.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

De absolute beginner

Goed, nog een beetje verder gewerkt aan de contouren van 't landschap.
Ik zit nu te twijfelen tussen een een grote tunnel, voor zowat de helft van de baan, of een tunnel ongeveer zoals op het sporenplan op de eerste 'pagina'. Bij die eerste kan er meer scenery op, blijft hij iets langer weg... Maar dat lijkt me dan niet zo realistisch meer omdat zoiets bij ons-in de Vlaamse Ardennen, waar het zich allemaal afspeelt- niet bestaat (Dirky, gij gaat dat wel weten, verbeter mij indien nodig).
Ook kan ik er dan moeilijker aan bij problemen.
De 2de mogelijkheid biedt me een station extra, maar dan zit ik een beetje in met mijn sporenverloop.
Lange slepen zal ik nooit hebben, hoogstens 6 2-assers (op een zijlijn in die tijd volgens mij niet eens zó onrealistisch) en een echte rijder ben ik niet, al is rangeren wel eens plezant.

Wat doe ik het best?

Cyriel

Dirky

Doe gewoon wat je zelf wilt Cyriel!

Als je een scene uit de Vlaamse Ardennen realistisch wilt nabouwen, ga dan op zoek naar een ruimte van 10 á 20m lengte... :-)

Je weet zo goed als ik dat dit niet de baan zal zijn die je binnen 10 jaar zult hebben. Dus DOE je zin, experimenteer, bouw, breek af,... En zorg eventueel dat er wel steeds een treintje kan rijden zodat je er ook die "fun" aan beleefd!

De absolute beginner

Citaat van: Dirky op 06 november 2021, 09:57:01 AM
Doe gewoon wat je zelf wilt Cyriel!

Daar zit het 'm nu juist, ik weet niet wàt ik wil :)!

Cyriel


Dirky

Wel, kies dan voor de oplossing waarvan je denk "dat kan ik waarschijnlijk niet", of "het zal te moeilijk zijn"...

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 06 november 2021, 10:05:15 AM
Citaat van: Dirky op 06 november 2021, 09:57:01 AM
Doe gewoon wat je zelf wilt Cyriel!

Daar zit het 'm nu juist, ik weet niet wàt ik wil :)!

Cyriel
Tja, daar kunnen we ook niet mee helpen. De suggestie van Dirky om iets te kiezen dat wat moeilijker is is niet slecht. Dan blijf je naar oplossingen zoeken, proberen en leer je bij. Je kan ook eens wat afstand nemen en wat meer opzoeken, lezen en plannen. Kwestie van beter te weten wat je wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Cyriel, een jaar of 15 geleden wist ik ook niet wat ik wou. Iets Belgische, maar voor de rest...? Ik bouwde maar wat. Inderdaad, ik bouwde vrij kleine baantjes: een plank met een spoordijk, een pizzabaan, een heuvelbaan met provinciaal station... De twee eerste heb ik volledig afgewerkt om technieken te leren. De laatste heb ik in ruwbouw verkocht want mijn Belgische baan had vorm gekregen on mijn hoofd. Ik had zitten plannen, en onderzoeken naar historie, het grote voorbeeld bestudeerd... En ik was klaar om het plan in mijn hoofd te realiseren. Daarna ben ik wel nog eens op mijn bek gegaan omdat ik te hoog had gegrepen, maar dat hoort bij het leerprocess.  ;D

Om te zeggen dat die ultieme modelbaan niet meteen hoeft, vooral wanneer je nog niet weet wat je precies wilt. Laat je projekt bezinken, en laat het voor een paar jaar sudderen en rijpen in je hoofd. En gooi je op het bouwen van kleine functioneerende dioramabaantjes om technieken aan te leren. Werk ze VOLLEDIG af, om met alle disciplines in aanraking te komen. Dat is tenminste wat ik je zou aanraden.

Maar, Cyriel, uiteindelijk doe je wat je het leukst vind. Het gaat om de fun dat je hebt met bezig zijn, wat je ook doet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Wat de tunnel betreft zit je met de Vlaamse Ardennen op zich goed. Bij mijn weten ligt iets buiten Ronse een van de weinige spoorwegtunnels onder een heuvel in Vlaanderen ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Tunnel_van_Louise-Marie) dus ik zou me geen zorgen maken om iets dergelijks uit te beelden  ;). Voor twee station's lijkt de baan me misschien een beetje te klein, maar dat is hoe je het zelf wenst. 
Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Een tunnel op zich lukt hier wel, dat weet ik. Iets buiten Geraardsbergen (Over-of Nederboelare) is er ook ene,... Dat is het probleem niet.
Een grote tunnel met veel scenery op, een beetje volgens het Evan-principe van veel natuur, of een kleinere met ruimte voor een kleine station (zeer klein, een licht veredelde halte). Daarvoor had ik reeds stopsecties voorbereid. Misschien moet ik die dan overbruggen, of kan ik ze nog altijd gebruiken omdat de ene trein trager rijdt dan de andere en dan blijven ze ook langer weg in de tunnel. Mja, misschien toch voor de grote tunnel gaan...
Ik zit nu eigenlijk te schrijven wat ik denk om wat meer inzicht te geven.

Cyriel

De absolute beginner

Goed, de kogel is door de kerk: het wordt de grote ;).

Nu zit ik voor iets anders te twijfelen: één van mijn locomotieven (de zatte NMBS-waggeleend) ompolen. Zo kunnen ze zonder veel problemen in de omgekeerde richting rijden. Maar inderdaad... Veel problemen zijn er niet. Maar toch wel een paar: zo moet er nu, helemaal vanachter op de baan een wissel opengereden worden om van dubbel- naar enkelspoor te gaan. Met de 'normaalgepoolde' loc's. Als de loc in de tegengestelde richting rijdt moet die dus niet opengereden worden, maar gewoon verzet worden. Dat word wel vervelend gezien de afstand. Wisselaandrijvingen zijn het probleem: de wissel ligt in een tunnel (of beter: zal liggen) en ik heb gelezen dat maar weinig aandrijvingen betrouwbaar zijn. Welke zijn voor een beginnende beginneling gelijk ik aan te raden? Ik heb de Piko A-rails. Een gat onder de stelbalk wordt quasi onmogelijk, tenzij ik bijna alle net vastgeplakte sporen lostrek en alles ervan tussen haal. Geen optie dus.
Daarnaast betekent het ook meer werk voor seinen, maar dat is niet het ergste.

Zou ik het doen of niet?

Cyriel