Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

De absolute beginner


Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 01 juli 2021, 16:51:45 PM
Ondertussen heb ik niet stilgezeten, maar een andere hobby, nl. analoge fotografie (en dan vooral de tweedehansmarkt afspeuren voor een betaalbare donkere kamer) heeft ook wat tijd ingenomen.

Als je denkt dat treintjes veel plaats in nemen, wacht als je daarmee begint! Maar zoals je ziet, treintjes en fotografie met film gaan vaak samen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Havoc, dat weet ik! Ik zal nog een tweede kamer bij mijn grootouders moeten inpikken, nl. een badkamer dat reeds 20 jaar maar sporadisch wordt gebruikt, en dan voornamelijk de lavabo gemiddeld 10 keer op een jaar. Maar als ge fotootjes van 10 op 15 cm afdrukt, gaan de schalen al niet veel plaats inpikken, om maar iets te zeggen.
Dat samengaan kan nog leuk worden! Als ik negatieven kan ontwikkelen (eerst alleen maar afdrukken: als er iets mislukt kan ik herbeginnen en zijn mijn negatieven niet naar de knoppen) en kan inscannen is dat misschien wel een leuk extraatje, tenminste, als mijn baan op iets gaat trekken.

Genoeg gezeverd! Aan het werk (om vergissingen te voorkomen, dit is tegen mezelf bedoeld)!

Cyriel

De absolute beginner

De laatste tijd heb ik niet al te veel gedaan op modelspoorvlak.
Ik ben immers de laatste weken vooral bezig met andere bezigheden.

Maar wellicht komt er over enkele weken opnieuw leven in en zal ik weer meer aan modelspoor beginnen doen.
Ik heb ook nog wat foto's die ik nog schuldig ben.

Cyriel


DFS

Dag Cyril,

Het is zomervakantie, dan draait de modelbouw bij iedereen op een lager pitje...

De absolute beginner

Ondertussen nog aan wisselaandrijvingen gewerkt.









Alles bijna volledig in ijzerdraad.
Voor een stuk van mijn Engelse wissel moet ik toch eens kijken voor een gewone aandrijving. Niks anders lukt; ge wilt niet weten wat ik allemaal al geprobeerd heb...

Ook nog een bedieningspaneel voor stopsecties.
Spijtig genoeg heb ik een schakelaar niet goed gesoldeerd, waardoor die niet meer werkt...
Ik zal eens voor een andere moeten zien.





Oei, ik zie nu dat mijn lijnen niet al te recht zijn. Niks aan te doen.



Nooit gedacht dat ik zoveel draad zo nodig hebben.
Ze zijn allemaal wit omdat ik van een ander kleur niet genoeg heb van die dikte; ik heb onlangs een ganse bobijn van dat wit gevonden.

Cyriel


De absolute beginner

Nu ik klaar ben met de rijstroom, wil ik beginnen aan de accessoires. Eén daarvan is de bel die moet luiden als er een trein passeert.
Ik zou dit graag willen oplossen met een reedcontact of zoiets. De bel is afkomstig uit een oude telefoon die eigenlijk toch al in brokken lag.
Hoe zou ik dit het best aan boord leggen?

Cyriel

Kautenbach

Je gaat lekker Cyriel,

Leuk dat je ook geluiden aanlegt, lukt mij niet, weet niet eens wat n Reed contact is ;D

Heb je de rails tijdelijk met punaises vastgezet, en al beetje nagedacht hoe strakjes landschap gaat aanleggen (en toch je bedrading bereikbaar blijft)

Groetjes Wim

De absolute beginner

Vóór het bedieningspaneel een soort afneembare berm, was ik van plan en dat lijkt me wel redelijk haalbaar. Iets van papier-maché of zoiets dacht ik.
Een reedcontact is een soort schakelaar die geactiveerd wordt door een magneet (maar het fijne weet ik er ook niet van: hier zijn er een hele hoop mensen die 't 100 keer beter weten dan ik).

Cyriel

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 31 augustus 2021, 18:01:29 PMDe bel is afkomstig uit een oude telefoon die eigenlijk toch al in brokken lag.
Een echte telefoonbel werkt op wisselspanning. Maar verschiet je niet van de spanning die je gaat nodig hebben! Toen ik nog elektronica voor zo'n zaken ontwierp, toen was de belspanning met een voeding van +/- 72V. En dat is niets vergeleken met wat zo'n ouderwetse draaitelefoon kan opwekken.

Ik zou zeggen, probeer eens met 16V wisselspanning. Als dat niet lukt, ga maar hoger.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

De 14v ~ is genoeg, allee, ik heb de bel op een plankje moeten monteren omdat het "hamertje" niet genoeg uitsloeg. Als er goed contact wordt gemaakt, lukt het wel. Alleen, ik betwijfel of dat er uit die oude Fleischmann-trafo wel 14 v komt. Volgens mijn multimeter ongeveer 26 v, maar dat moet ik nog eens nakijken.

Cyriel

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 31 augustus 2021, 21:17:33 PMAlleen, ik betwijfel of dat er uit die oude Fleischmann-trafo wel 14 v komt. Volgens mijn multimeter ongeveer 26 v, maar dat moet ik nog eens nakijken.
Er is een verschil tussen wat een transfo geeft zonder en met belasting. Zonder belasting is de spanning op de uitgang altijd hoger. Hoeveel hangt af van de constructie teen ringkern is anders dan een E-kern).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner


De absolute beginner

Lang geleden dat er nog iets gebeurd is. Maar nu wel  :)!

Het reliëf was niet veel soeps, nietwaar? Het begon me tegen te steken, dus ik heb gans het ding eraf gesmeten en nu ga ik eraan herbeginnen.
Foto's volgen nog.

Verder ook nog die schakelaar proberen vervangen. Maar hij is nu de tweede keer op rij slecht gesoldeerd. Ik kan nu weeral herbeginnen. Straks voor de derde keer solderen.

Cyriel

Rangeerduivel

Citaat van: De absolute beginner op 01 november 2021, 18:13:22 PM
Verder ook nog die schakelaar proberen vervangen. Maar hij is nu de tweede keer op rij slecht gesoldeerd. Ik kan nu weeral herbeginnen. Straks voor de derde keer solderen.

De oplossing; van de eerste keer goed solderen, spaart 2 keer extra werk uit!  ;D ;D
Maar allée, jij wil nog werken, terwijl de meesten van uw leeftijd enkel lanterfanten... 8) 8)

;)