Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

De absolute beginner

Bedankt Rudy. Daarmee en met mijn zwart ga ik morgen aan de slag!
De kortsluiting is zojuist ook opgelost.

Cyriel

Metpetergaathetbeter

cc rails had lang die verf ...weet niet of hij die nu nog heeft ? ;)

De absolute beginner

Ik denk het niet, Peter. Zo te zien verkopen ze alleen maar tweedehands modeltreinen (kan zeker nog eens van pas komen...). Verf heb ik niet gezien.
Maar ik kan me vergissen.

Cyriel

Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 juni 2021, 11:34:07 AM
voor Corona had hij er dozen staan ....
Het enige wat hij nu nog heeft zijn de minder gezochte kleuren, het o.a. NMBS flessengroen is er reeds lang uit.

;)


De absolute beginner

Straks leg ik de laatste hand aan de bedrading, daarna begin ik eraan.
Voor de typenummers en zo van die dingen heb ik een decalsetje gezien bij 'Het Spoor' gezien. Ik zal eens gaan zagen bij mijn ouders.
Alleen weet ik niet exact hoe je zo'n dingen erop krijgt.

Cyriel

De absolute beginner

Ik vraag me af of ik er ook de goudkleurige biesjes op aan zou moeten brengen.
Ook is de kleur volgens mij nog voor verbetering vatbaar. Ik ga straks nog eens kijken hoe het is uitgedraaid; nu zal hij wel helemaal droog zijn.
Enkele foto's:



De wielen.



De voormalige NS 92 002 afgeplakt. Dit wordt HLV 55 04 : die heeft nooit bestaan als stoomloc, maar wel als diesel en aangezien ik bezig ben met een fantasiemodel, 'moet' het nummer nooit bestaan hebben.



In de nog natte verf.



Het onderstel. Linksonder het ooit zo storende witte tandwiel.



Een totaalbeeld van het slagveld (Jawel, dit is de zelfgemaakte tafel. Bij elke penseelstreek dreigt ze om te kiepen, evenals mijn wankel stoeltje :)).
Straks zwoeg ik nog verder aan het ding.

Cyriel

Alan On Track

Interessant klusje  :). Het groen valt best wel mee hoor, fabrikanten hebben dat ook niet altijd juist. Ik zou het dak van het lokje eventueel ook zwart maken, de meeste Belgische stomers hadden (bij mijn weten) een zwart dak.
Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Ik pas het straks zeker nog aan, Alan! Daarbij, voor 't onderstel van mijn tender moet ik mijn potje zwart toch nog opentrekken :D.

Cyriel

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 24 juni 2021, 11:12:41 AM
Het groen valt best wel mee hoor, fabrikanten hebben dat ook niet altijd juist.

Inderdaad, en wie heeft het recht het af te keuren...alles is evenredig, fictieve loc, fictief nr en fictief kleur.
't Is de genoegdoening van Cyriel die het hem doet!
Dat van die fabrikanten is zeer juist, als je de kleur van bvb de type 64 van Os.Car vergelijkt met het groen van Roco of Marklin of zelfs Liliput, dan kan de creatie van Cyriel er best door vind ik!  8)
Citaat van: De absolute beginner op 23 juni 2021, 12:03:30 PM
Voor de typenummers en zo van die dingen heb ik een decalsetje gezien bij 'Het Spoor' gezien.
Alleen weet ik niet exact hoe je zo'n dingen erop krijgt.
Cyriel

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhpZiknrDxAhWl5eAKHVQwC9wQwqsBMAN6BAgKEAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DwWrCt9DFe4k&usg=AOvVaw0XOY-R_-qUDz8B2mSfTypj



;)

Alan On Track

Citaat van: De absolute beginner op 23 juni 2021, 12:03:30 PM
Voor de typenummers en zo van die dingen heb ik een decalsetje gezien bij 'Het Spoor' gezien.
Cyriel

Ah, hebben ze er toch nog? Op hun webshop waren ze niet meer op voorraad de laatste keer dat ik keek, maar het kan goed zijn dat er nog in de winkel zijn. In dat geval ga ik ook eens langs gaan. Ik wil zelf graag een BR50 in een type 25 veranderen.

Citaat van: Rangeerduivel op 24 juni 2021, 14:14:08 PM

Dat van die fabrikanten is zeer juist, als je de kleur van bvb de type 64 van Os.Car vergelijkt met het groen van Roco of Marklin of zelfs Liliput, dan kan de creatie van Cyriel er best door vind ik!  8)


Zelfs bij roco en Liliput is de kleur verschillend afhankelijk van wanneer deze geproduceerd werden. Het belangrijkste is inderdaad dat je zelf tevreden bent met de kleur.
Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Citaat van: Alan On Track op 24 juni 2021, 14:48:51 PM
Citaat van: De absolute beginner op 23 juni 2021, 12:03:30 PM
Voor de typenummers en zo van die dingen heb ik een decalsetje gezien bij 'Het Spoor' gezien.
Cyriel

Ah, hebben ze er toch nog? Op hun webshop waren ze niet meer op voorraad de laatste keer dat ik keek, maar het kan goed zijn dat er nog in de winkel zijn. In dat geval ga ik ook eens langs gaan.



Ha nee, 't spijt me, ik heb er over gekeken. Maar ze zijn wel op voorraad bij AMF 87.
De loc is nu, buiten de belettering natuurlijk, klaar.



Onderstel.



Mja, voor een eerste keer vind ik het niet zo slecht, al zeg ik het zelf. Met dat ik toch aan het schilderen was, ook eens de de lampen aanvaardbaarder gemaakt en het belletje in iets zilverkleurigs gezet.



Van de achterkant gezien.



Een zijkant.
Ik ben er redelijk over te spreken, moet ik zeggen.
Vuur maar zoveel mogelijk commentaar af! Hoe meer hoe liever!

Cyriel

De absolute beginner

Ondertussen heb ik niet stilgezeten, maar een andere hobby, nl. analoge fotografie (en dan vooral de tweedehansmarkt afspeuren voor een betaalbare donkere kamer) heeft ook wat tijd ingenomen. Al mijn stopsecties zijn klaar. Ik had vorig jaar niet durven denken dat er zoveel in zou kruipen...
Foto's volgen nog wel eens.
Hoewel ik eerst van plan was om het hendeltje van mijn schakelaars voor het al dan niet onderbreken van de stroom, te verlengen en dat dan te gebruiken als hendel voor mijn seinen (ongeveer zoals hier, maar dan met armseinen i.p.v. wissels), maar dat was niet mogelijk. Daarbij, de seinen zijn nog bijlange niet gemaakt en ik wil graag eens een proefritje maken: sinds ze er staat is er quasi nog niet gereden.
Hiermee is de bedrading volledig klaar (wat de rijstroom betreft).

Ook hebben er 3 wissels (waaronder 1 3-wegenwissel, dus eigenlijk 4) een bediening gekregen, bijna allemaal een verschillend mechanisme, 't ene al betrouwbaarder dan 't andere.

Ik kijk straks wel eens voor foto's te maken.

Cyriel


gardevil

Citaat van: De absolute beginner op 01 juli 2021, 16:51:45 PM
Ondertussen heb ik niet stilgezeten, maar een andere hobby, nl. analoge fotografie (en dan vooral de tweedehansmarkt afspeuren voor een betaalbare donkere kamer) heeft ook wat tijd ingenomen.

Cyriel
Ik heb nog alles voor de doka liggen. OA twee vergroters (24*36 en 6*6) ontwikkeltanks ed. Als je iteresse hebt laat dan maar wat weten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Kautenbach