Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

De absolute beginner

Beste medemodelspoorders,

Toen Sinterklaas in 2019 bij dit toen 10-jarig ventje kwam, bracht hij een startset van Piko mee: een Poolse reizigerstrein. Ik pikte een lege slaapkamer bij mijn grootouders in (ze wonen gelukkig naast ons). Die zomer kwam er ook een plank op het tweepersoonsbed te liggen (dat is dan ook ongeveer de grootte van de baan). Wel maakten ik en mijn grootmoeder de fout de matras eronder te laten liggen... Daardoor ligt de bekabeling óp de baan
Eind februari werd mijn baan opgedeeld in 2 kringen. Daardoor kon ik ook een extra locomotief aanschaffen. Het is dus volledig analoog.

Ik heb wel niet zoveel tijd om eraan te werken. Op school geven ze er ook lappen op wat betreft werk geven (Het Kasteel (SFO) te Sint Maria Oudenhove is er in de streek nogal bekend voor). Maar ik ga er wel graag. Ook moet ik tijd geven aan andere hobby's zoals lezen, viool spelen en zolders overhoop halen op zoek naar "ouden brol".

Het plan was oorspronkelijk een Duitse baan. Maar daar ben ik van afgestapt en de beslissing was snel genomen: Vlaamse Ardennen, eerste helft jaren 1950 (hou van stoomloc's en toen tuften ze, zeker op zo'n zijlijn, nog vrolijk rond). Het dorpje noemde ik Sint-Pieter, omdat de kerk hier in Idegem Sint-Pietersbanden is. Het station is een zeer klein rangeerstation, voor het naastgelegen stadje. Later komt er langs de andere kant van de baan nog een station bij.
Ook wil ik zo'n buurttram erbij. Ik ben van plan om de ruiten op de kop van zo'n 'Donderbus' iets te vergroten, de ashouders en de buffers eraf te snijden en het overblijfsel op zo'n los N-schaal Kato-onderstel te plaatsen. Als rails wil ik dan gewone, oude N-rails gebruiken, aangezien een groot stuk onder de de kasseien verdwijnt en de rest van de bielzen onder een laagje ballast. Zou dit kunnen lukken of zou dit er dan nog veel te "donderbusachtig" uitzien?

Nu probeer ik de rolbareel, die aan mijn station zal komen, te automatiseren. Allee, de bel dan. Daarvoor vees ik de bel uit een oude telefoon omdat de 14 v. wisselstroom van mijn 2de trafo iets te weinig is, waardoor het 'hamertje' minder ver bewoog, en bevestigde het op een plankje.
Als schakelaar wil ik vlak voor de bareel tussen de sporen een dubbelpolige draad bevestigen, die langs de bovenkant ontmanteld is. Aan elke wagon en locomotief wil ik dan een soort sleepcontact bevestigen, waardoor er contact gemaakt wordt. De beide polen staan immers in verbinding met een voedingsdraad van de bel. Zou dit kans van slagen hebben en zo ja, hoe zou ik dan die slepers maken?

Foto's volgen later.

(Misschien is dit ietwat chaotisch opgesteld. Dat komt ervan als men over meerdere dagen zoiets schrijft. Maar de foto's zullen wel helpen.)

Havoc

Citaat van: De absolute beginner op 18 april 2021, 10:43:39 AMOok moet ik tijd geven aan andere hobby's zoals lezen, viool spelen en zolders overhoop halen op zoek naar "ouden brol".

Yep, alle goede eigenschappen van een modelbouwer! ;)

Dat idee met die slepers en draad voor je bel is problematisch. Je gaat elke keer als er een sleper passeert even je bel horen. Niet continu zolang het nodig is. Als je analoog wil blijven werken, dan ga je eens moeten kijken in "oude" boekjes over hoe je zoiets stuurt met contactrails en relais. Je idee van draad en slepers kan je gebruiken voor de contactrails te vervangen. Dit is een UOVT (uitstekende oefening voor thuis).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Ja, ik begrijp het, maar ik zou dan zoiets op het einde van elke wagon en locomotief doen. Volgens mijn grootmoeder rinkelde de bel de hele tijd en ging de bareel slechts open als er iemand over moest. Dus die kan toeblijven. Het is wel zo dat de draad ongeveer zo lang is als een 231 mm-spoor (Piko), dus een lang genoeg om continu de bel te horen, zeker omdat ik alleen maar 2-assers heb. Daar komt nog bij dat de straat en bijgevolg de bareel niet breed is en bij zo'n telefoonbel er nog even een nagalm is. Ik zal eens zien voor foto's te plaatsen.

Dirky

Welkom Cyriel!

Cyriel en ik hebben al regelmatig gemaild. Er staat hier ook een doos Modelspoormagazines klaar die helaas maar niet in Idegem geraakt... Soit, dat komt wel in orde!

Cyriel zit met vragen. Veel vragen... Ik heb helaas niet altijd de tijd om te antwoorden en soms geraakt een vraag in de vergeethoek. Dat heeft dan weer met mijn leeftijd te maken. Dus Cyriel, hier op 't forum zitten er mensen met ervaringen. De ene zijn ervaring mag dan wel verschillen van de andere, een antwoord zal niet uitblijven als je iets wilt weten. Er zijn er hier ook die er het handje van weg hebben om alles direct kei-ingewikkeld te maken. Anderen gaan dan weer voor eenvoudige oplossingen. Mettertijd zal je wel merken dat je van beide oplossingen kan leren.

Ik zou zeggen, lanceer je vragen. Plak er best een fotootje bij als het toepasselijk is en hulp komt wel!
(Voor zover ik het begrijp kan Cyriel rekenen op een Nonkel als het gaat om iets "elektrisch").

Veel succes met "Sint-Pieter"!

De absolute beginner

Bedankt!
Hier heb ik enkele foto's:

Ik heb ondertussen al wat opgeruimd hoor. Het was echt een stort.

Eens van de andere kant.

Vorige week heb ik voor het eerst een huisje geverfd: mijn station. Op het dak heb ik mij eens uitgeleefd met matte aluminiumfolie en een zwart vetkrijtje. Ik kon niet onder de luifel komen, dus daar zet ik ooit nog wel een schilder.
Let maar niet op die papiertjes tussen de sporen: dat is dubbelplakkende 'pasta' die ik ergens vond. Daarop komt de draad van de bareelbel.

Mijn (voorlopige) wisselaandrijving: een ijzerdraadje, onder een rechte hoek gebogen, steek ik door het gat voor de servostang.

Mijn twee locomotiefjes. De achterste is een soort van voorlopige/ test locomotief; ik zit op vinkeslag om een iets grotere en mooiere tweedehandsloc te verschalken.

Met vriendelijke groeten,
Cyriel

De absolute beginner

#5
Derde keer, goede keer. Steeds in dezelfde volgorde

Baan
[/url]IMG_2071 by Cyriel Bouckaert, on Flickr[/img]
Andere kant
[/url]IMG_2065 by Cyriel Bouckaert, on Flickr[/img]
Station
[/url]IMG_2510 by Cyriel Bouckaert, on Flickr[/img]
Wisselaandrijving
[/url]IMG_2064 by Cyriel Bouckaert, on Flickr[/img]
Locomotieven.

Met vriendelijke groeten,
Cyriel


Decapod

Hey Cyriel,

Je zit vol ideeën, hebt veel vragen en zoekt overal een oplossing voor ... alle ingrediënten om veel plezier te beleven aan modelbouw, zeker als het om treintjes gaat! Sjiek!

Voor de foto's: lees dit draadje eens even door. Maak een Flickr-account aan en volg stap voor stap wat er in dat draadje staat. Dan zal het zeker wel lukken. Succes!

En voor de rest ... vraag maar raak. We zijn allemaal zoals jij begonnen!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

De absolute beginner

Het account is aangemaakt. Nu zou je ze moeten zien bij reactie 5 (heb bericht aangepast). Allee, de linken toch.

Rangeerduivel

Zal mijn goed hart, en ook de foto's eens tonen... ;D ;D







;)


Alan On Track

Welkom op het forum, Cyriel. Je plannen klinken alvast erg creatief.

Citaat van: De absolute beginner op 18 april 2021, 10:43:39 AM

Ook wil ik zo'n buurttram erbij. Ik ben van plan om de ruiten op de kop van zo'n 'Donderbus' iets te vergroten, de ashouders en de buffers eraf te snijden en het overblijfsel op zo'n los N-schaal Kato-onderstel te plaatsen. Als rails wil ik dan gewone, oude N-rails gebruiken, aangezien een groot stuk onder de de kasseien verdwijnt en de rest van de bielzen onder een laagje ballast. Zou dit kunnen lukken of zou dit er dan nog veel te "donderbusachtig" uitzien?


Wat dat trammetje betreft zou ik er niet te erg mee inzitten of het er nog te donderbusachtig zal zijn. Het belangrijkste is dat je iets maakt waar jij zelf tevreden mee bent en plezier aan beleeft  ;).
Het enige waar je volgens mij voor gaat moeten opletten is dat zelfs kleinere rijtuigen zoals donderbussen over het algemeen breder en hoger zijn dan een tram. Zeker als je wil werken met een N-spoor onderstel riskeer je daardoor dat je boerentram nogal instabiel zal zijn en snel kantelt in bochten of aan stukken waar het spoor niet helemaal vlak is.
De meeste boerentrams reden hier in België overigens op meterspoor, wat in H0-schaal neerkomt op een spoorwijdte van 12mm (dat noemen we H0m), dat is breder dan N-sporen (9mm). De keuze van je spoorwijdte is vooral belangrijk moest je later al dan niet beslissen om bijkomend trammaterieel te kopen, wat dan wel op je sporen moet kunnen passen. Daar beslis je helemaal zelf over, maar denk er eens over na.
Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Ik begrijp het, maar ik denk dat het wel zal meevallen. Tja, 't onderstel is inderdaad ongeveer 5,5 cm. De wagon 15 cm. Als ik hem genoeg verzwaar en een beetje oplet met mijn bochten, zal het denk ik wel gaan. Er zal er ook maar één rondrijden; maximum met twee kleine goederenwagons. Zéker niet meer; anders wordt het te druk.

[/url]sporenplan 1 met tram by Cyriel Bouckaert, on Flickr[/img]

Een grove schets van hoe ik het ongeveer wil doen (rap een oud plannetje beklad).
Zoveel mogelijk kritiek en tips graag!
Cyriel

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

De absolute beginner

Bedankt. Ik denk dat ik het 'stappenplan' voor foto's wel juist volg, maar alleen de link komt. Die werkt wel voor zover ik weet.