KMB HLD60 met of zonder zinkpest.

Gestart door eve, 14 april 2021, 14:48:21 PM

eve

Het vervang-chassis zou bestaan uit een kunststof-metaal constructie met een gewicht dat gelijk is of groter dan het originele.
De twee motoren zouden behouden blijven.

Mvg, Erik

erik de noorman

Ik heb vooral interesse in het chassis en verlichting. Sound is een optie hangt inderdaad allemaal een beetje van de kostprijs.

Erik.

Herwig

#17
aan Erik-Eve,

Het door u voorgestelde   vervang-onderstel   wordt dan zoiets ongeveer  ?        Maar dan met een metalen onderdeel ?
Ooit, in 2016,  gemaakt door Modul Sign  en  getoond op een standje op één van de MSM-beurzen :

  >    https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=3500&controller=product      (met dank aan Cooltrain )

[  chassis = onderstel    /   draaistel = bogie ]

Wat geven die diverse H0  reeks 60-igers ( of type 210) toch voortdurend verwarring:    Oskar Klein Modellbahn (KMB),  Van Biervliet (VBV),    Roco ....

Zoals te zien op de foto in MSM 211,  in het artikel over Oskar Klein Modellbahn, was het   onderstel (chassis)   van mijn persoonlijke KMB type 210
compleet gezwollen  en ,  bij het verwijderen onderuit de loc-kast,  in brokken uit elkaar gevallen .   Zoals zo veel andere ...

eve

Herwig,

Bedankt voor de verwijzingen.
Over de uiteindelijke bouwwijze heb ik nog niets definitiefs.

Kun je nog een foto posten van uw KMB HLD60 die vernield was ?
Of opsturen : erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen)

Mvg, Erik.

eve

Oproep aan iedereen : graag foto's van schade aan hun KMB HLD60.

Mag ook opgezonden worden aan  erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen)

Mvg, Erik.

Herwig

#20
aan Erik-Eve,
Oskar  Klein  Modellbahn   ~  KMB
H0   NMBS   type 210     RIP   
foto's per g-mail aan u verzonden

FREMO e.V. - afd België

Dit ter info i.v.m. KMB serie 210 / reeks 60,

Ik heb samen met andere personen, des tijds, een pak van deze locomotieven verzameld en deze, na afspraak met de verantwoordelijke van KMB Oostenrijk, de ongeveer 150 loco's verstuurd naar hun adres.

Deze locomotieven zijn na een bepaalde tijd terug gekomen, in zogenaamde " 'herstelde toestand' ", en deze werden terug aan de rechtvaardige eigenaars overhandigd.

Echter, na een paar jaar hebben bepaalde mensen van toen, mij terug gecontacteerd, met de vraag indien er nog een oplossing was, want deze " ' herstelde ' " reeks had weer dezelfde problemen. Ondertussen was het vervangchassis in messing op de markt.

Wat een tijdelijke oplossing kan zijn, maar dan kan je niet meer gebruik maken van je modellocomotief, is ALLE METALEN VIJZEN uit het zinkwerk materieel halen. Want blijkbaar is er ook een reactie tussen deze twee.  Heb hierover berichten mogen ontvangen, en dit zou het probleem mogelijk oplossen. Ken personen die dit gedaan hebben, en voorlopig is er geen verder schade.

Het zou het zelfde effect zijn als een koperen leiding direct aan een metalen (gegalvaniseerde) leiding direct te koppelen.

Hoop van dienst te kunnen zijn geweest.
M.v.g.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Metpetergaathetbeter

voor de meesten is die vijzen uit dat chasis halen is ook niet een oplossing en ondertss veel velen veel te laat

eve

Ja, als ge alles op voorhand zou kunnen weten.
Dit terzijde : zinkpest en galvanische corrosie hebben geen bal met mekaar te maken.

Mvg, Erik

Herwig

#24
 
  Citaat uit reactie  # 21,  Herman :
" ...  150 loco's verstuurd naar hun adres.... "   

  1 5 0 stuks , werkelijk ?      Retour naar Wenen, via het Belgische KMB-agentuur Dupuis  ?
  Heeft u nog enig idee wanneer dit was, ongeveer.
  En dan was mijn hoogsteigen exemplaar, type 210 , er nog niet bij .....had 'k dat geweten toentertijd .
  Die locs zijn dus destijds door Oskar Klein jr. allemaal gedemonteerd en voorzien van een nieuw, maar eveneens slecht zinkal-onderstel  ?
  Heeft vervolgens  KMB  heel die verzameling terug verstuurd naar België ?
  Dit verhaal zal dan wel partieel bijgedragen hebben aan het uiteindelijk bankroet van Oskar Klein Modellbahn ...

-----------

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 april 2021, 09:45:27 AM
Voor de meesten is die vijzen uit dat chassis halen ook niet een oplossing en ondertss veel velen veel te laat

Schroefjes onderaan vallen er bijna spontaan uit,  als het wat  'meezit'    ...
Het zinkal-onderstel zit vol barstjes en valt na een tikje met een (klein) hamertje gewoon uit elkaar ...
 
 

Metpetergaathetbeter


FREMO e.V. - afd België

#26
Hej @ Herwig,

N E E , NIET via DEPUIS, hebben daar destijds veel tijd ingestoken, maar die vertegenwoordiging 'TOEN' kon of wilde niet de verantwoording opnemen/aanvaarden.

Als werknemer in de Luchtvaart, was ik op een bepaald moment in WIEN  WEIN gestationeerd en heb dan van de gelegenheid gebruikgemaakt om KMB te gaan opzoeken.

Na het doorgestuurd krijgen van een defecte HLD 60/210, onderhandeld over een eventuele herstelling + EU.-wetgeving, en tot een finale afspraak gekomen voor de herstelling.

Nu achteraf gekeken/gebleken was dat echt GEEN oplossing, want vele van die "zogezegd HERSTELDE goederen" hebben soms meer of minder dezelfde problemen terug gekregen, daaruit volgde het PB Messing vervangchassis.

Dat is de werkelijkheid tot op dit ogenblik.

@ Erik / Eve,

Ik ken verschillende personen die deze werkwijze, HET UITHALEN van de VIJZEN,  hebben gevolgd, inclusief mijzelf, tot op heden met succes. LEES GEEN Broosheid of inwerking.

M.v.g.
     
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

eve

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 17 april 2021, 08:36:41 AM
Hej @ Herwig,

N E E , NIET via DEPUIS, hebben daar destijds veel tijd ingestoken, maar die vertegenwoordiging 'TOEN' kon of wilde niet de verantwoording opnemen/aanvaarden.

@ Erik / Eve,

Ik ken verschillende personen die deze werkwijze, HET UITHALEN van de VIJZEN,  hebben gevolgd, inclusief mijzelf, tot op heden met succes. LEES GEEN Broosheid of inwerking.

M.v.g.
     


Maar ook geen rijdende loc...

Het zal plezant geweest zijn in WEIN.

Mvg, Erik

doomslu

Citaat van: eve op 17 april 2021, 11:16:26 AM
Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 17 april 2021, 08:36:41 AM
Hej @ Herwig,

N E E , NIET via DEPUIS, hebben daar destijds veel tijd ingestoken, maar die vertegenwoordiging 'TOEN' kon of wilde niet de verantwoording opnemen/aanvaarden.

@ Erik / Eve,

Ik ken verschillende personen die deze werkwijze, HET UITHALEN van de VIJZEN,  hebben gevolgd, inclusief mijzelf, tot op heden met succes. LEES GEEN Broosheid of inwerking.

M.v.g.
     


Maar ook geen rijdende loc...

Het zal plezant geweest zijn in WEIN.

Mvg, Erik

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

FREMO e.V. - afd België

Bonjour, Hello, Gute Tag, Hallo, Bom dia, Hej, Saida,

Intl. Arpt Code  = VIE {WIEN}
Excuseer mij, dat ik een mens ben en dus een fout heb gemaakt en deze niet heb gezien. Gelukkig ben ik geen computer.

@ Erik,
Ik ben zo'n 18 à 19 jaar geleden overgestapt van H0 naar 0 schaal.
Reden;
H0 werd duurder in aankoop dan de 0-schaal modellen. Plus een veel betere afwerking en detaillering. Plus het grote voordeel dat veel in zelfbouw kan gebeuren.

In mijn verzameling zijn er 4 (vier) HLD 60 van KMB die uitgerust zijn met mijn messing chassis. Twee {2} met beide motoren en {Twee} 2 met een enkele motor.
Omdat alle KMB kassen op het zeflde chassis passen, wissel ik de kast met één van de andere exemplaren, vb. om tijdperk correct te rijden. Maar ja daar had je ook niet aan gedacht aan deze oplossing!

Zoals ik onlangs aan mijn dakwerker medegedeeld heb, omdat volgens hem er geen oplossing was voor een venster probleem, alles eens goed traag lezen en dan een uitspraak doen, finaal had ik over de gehele lengte gelijk. Ik ben ook zo 'n persoon die één maal in de maand het Belgisch staatsblad lees, misschien een nerd of een zonderling?

Mvg.
   
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.