Het begin van van de AM75 ( new look ) ombouw van lima

Gestart door Danny HST (NMBS), 14 april 2021, 12:11:57 PM

Danny HST (NMBS)

Hier zijn we weer....


de bovenbouw. De airco en ventilatie kappen.



ik heb verschillende dingen geprobeerd en dit was mijn eerste .( de bovenste )Maar vond het niet echt okè
Dus heb ik eens een ander gemaakt ( hier onder ).En die was toch veel beter ! Maar nog iets te groot
Dus heb ik hem kleiner gemaakt. En die zie je op de bovenste foto.



Als heb ik gemaakt met polystyreen platen van 1.5mm en 0.5mm . De roosters is van een ontkalker filter van een koffiemachine. Die ik heb open gesneden.

Daarna het andere
Het verluchting systeem



Ook volledig in polystyreen plaatjes gemaakt.. Deze wijkt ook nog af van welke ik volledig heb gemaakt.
De die dat ik uit eindelijk heb gemaakt vertel ik later nog. Want ze is nog gewijzigd . ;)

Alberke

Dit zat in de bus vandaag; jammer dat de post niet al te voorzichtig is geweest! :(
varkentje nr3 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Danny HST (NMBS)

Ja niet alles zit er in wat ik er opgestoken heb . ;)
Die verluchting en airco kappen zit er niet in . En nog veel andere dingen die ik gemaakt heb ook niet .
Die luchtventilatie die er bij zitten heb ik ook niet gebruikt. Maar je kan ze denk ik wel gebruiken voor de bordeaux variant .
Ik heb ook nog zo een setje liggen voor mijn andere die ik wil doen!

Danny HST (NMBS)

Nu het volgende.



Deze stukken heb ik dan wel weer gebruikt van messing.

Dit zijn de originele die ik er op geplaatst heb




zoals je kan zien is die luchtventilatie kap nog licht gewijzigd (ze is afgerond )
Je kan ook zien dat de verluchtingschouw  is gemaakt met een vijs met half bolle kop .Ik heb juist de bovenkant opgevuld.
( en schuren maar ) voor alles glad te maken.



Een vijsje van 3mm op 10 met een stukje polystyreenbuisje van diameter 3 en 2mm br (recht afgesneden) en dan een rondel van 3 en terug een polystyreen stukje maar licht schuin afgesneden .



Dit zijn dan de andere die ik geprobeerd heb. De kleinste heb ik nog gebruikt op mijn een rijtuig.( een klinknagel van 2mm met rondelen en terug die buisjes .



Word vervolgd

Danny HST (NMBS)

Hugo

Hou wel rekening met de draaistellen. Maar ik ga je later nog vertellen hoe ik het opgelost heb.
Want anders zal je geen korte bochten kunnen nemen.

Danny HST (NMBS)

Nu nog even verder vertellen van mijn ontwerp.



Voor dit rijtuig heb ik de leidingen die er niet op horen weg gesneden en opgeschuurd.
Aan een kant de pantograaf stukken op gevuld ,en de andere kant een leiding bij gelegd .Die ik gemaakt heb met wat ijzerdraad .



Daarna heb ik gekeken voor de pantograaf ( Sommerfeldt 811 )



Maar omdat de plaats niet direct overeen stemt, heb ik hem een paar mm verplaatst.

Alan On Track

Leuk projectje. Heb dit stel ook al vaak tegen gekomen aan mooie prijzen, maar nooit de moed gehad om het te kopen en een ombouwproject te beginnen. Het is wel leuk om te volgen. 
Modelbouw is een kunst

Danny HST (NMBS)

Ja ik vond het ook leuk om eens uit te proberen.
Maar als je tegenwoordig een stelletje vind ben je al vlug 100 a 150€ kwijt. En dan moet je nog alle andere aankopen bij tellen die je moet doen voor de ombouw.
Dus ook zoveel mogelijk zelf maken. Maar als je alles optelt zal je toch al gauw aan 300€ zonder de werk uren. Ik kijk nu niet naar de prijs maar zal al zeker aan 500€ zitten zonder werk uren.

Danny HST (NMBS)

Dus nu nog eens verder doen.

Zo is de aanpassing met de pantograaf nu. Een paar mm naar voor geschoven . Omdat het dus een pantograaf is van Sommerfeld .



Ik heb dan alles eens in de witte primer gezet. En bekeken waar er nog wat fouten in zaten .



De foutjes aan duiden en bij werken. ( opvullen en weer schuren met 400 en daarna 600 ).
Daarna heb ik een grijze primer gebruik omdat je de fouten beter zag .



en terug schuren met een 600 tot het resultant okè is.
zoals u hier ziet was er dus nog schuurwerk aan . Ik denk dat ik wel 6 keer geprimert heb voor ik het goed vond .



O ja de voorste trapjes hangen aan een rekker zo kunnen ze mee bewegen in de bochten  ;D ;)

Danny HST (NMBS)

Het volgende waar ik dan mee begonnen was . De aanpassing van het eerste klasse interieur.



 

 

Ik heb ieder deel dan een nr gegeven voor de positie te bepalen.

 

En zo is de opstelling               



Havoc

Citaat van: Danny HST (NMBS) op 22 april 2021, 22:00:52 PM
De foutjes aan duiden en bij werken. ( opvullen en weer schuren met 400 en daarna 600 ).
Daarna heb ik een grijze primer gebruik omdat je de fouten beter zag .
......
en terug schuren met een 600 tot het resultant okè is.
zoals u hier ziet was er dus nog schuurwerk aan . Ik denk dat ik wel 6 keer geprimert heb voor ik het goed vond .

En daarna een paar blutsen er in duwen om te verweren  :-X

Alle gekheid op een stikje, daar zit serieus wat werk in. Maar het mag gezien worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Danny HST (NMBS)

 Ja mijn bedoeling is ! Hem zo goed mogelijk op de new look te laten gelijken..
Het uiterlijke van het stel vind ik belangrijk ...
Tot nu toe ben ik al blij met het resultaat wat ik heb.  ;)

Metpetergaathetbeter


Danny HST (NMBS)

Nu de interieurs nog in kleuren .





Hier is nog wat werk aan . Ik heb de kleuren genomen van de oudere variant om dat het contrast dan iets beter is.
ik heb gezien dat ze normaal blauwe stof in de 2de klas hebben ,en grijze stof in de eerste klas.
Of ben ik mis ...



Daarna gaan we naar de onderstellen.

Danny HST (NMBS)

Ja de onderstellen .
Het was niet de bedoeling om kortkoppelingen op te voor zien... Want dan word het erg moeilijk voor dat te verwezenlijken .
Ik heb gewoon voor de Fleischmann koppelingen gekozen . Je kan ze dan wel wat korter maken als je dat wil , maar dan moet je ze wat verder plaatsen op het onderstel .maar het motorrijtuig heeft dan terug de gewone afstand .
Maar ik ga dat wel nog bekijken met mijn andere die ik in de planning heb.



zo is het met de koppeling



Met het weg halen van de achterkant rand .En heb dan de Fleischmann koppeling gelijk gezet met de rand. Dat vond ik het mooist .
Misschien als er kadee's voor bestaan ( maar vind er nog geen ) dat ze dan wat korter kunnen zijn ook...
Zo als je ziet is er nog plaats voor ze naar achter te zetten .



Maar bij het motorstel niet .



Ik weet niet als ik de koppeling open doe of er ruimte voor is om die in te korten.
Ik had er gekocht maar heb er geen op voorraad .( ze waren uit verkocht ) Voor eentje open te maken en het te bekijken .

Daarna de assen met de wijziging voor de 1ste klas.