Het begin van van de AM75 ( new look ) ombouw van lima

Gestart door Danny HST (NMBS), 14 april 2021, 12:11:57 PM

Danny HST (NMBS)

Beste forum leden .Bij deze mijn ervaring en werk wijze bij de start van mijn ombouw van de Lima AM75.

Wat is de bedoeling...
Ik had ooit zo een Lima AM75 aangekocht ,om dat de prijs wel interessant was voor een Belgisch stelletje ik dacht 60€ over een paar jaar.
Maar toen ik dit forum ontdekte .Leek het me wel tof om zo eentje om te bouwen naar een new look versie . Ik heb dus wat opzoek werk gedaan
hoe ik eventueel aan wat stukken en onderdeeltje kon geraken heb ben dan op zoek gegaan hoe ik bepaalde dingen ook zelf kon maken
Want niet alles is te verkrijgen natuurlijk . En een 3D technicus ben ik ook niet. En voor elektriciteit heb ik ook niet geleerd . Maar ik vind er meestal
wel een oplossing voor. Dus zal ik hier mijn ervaring met het model trachten over te brengen op jullie forum.
Omdat ik jullie ook wil bedanken voor de talrijke foto's die jullie hebben gepost ,voor het model zo goed mogelijk na te maken

Oke

Eerst te werk was dus de kappen los maken...
Ik heb dan een set besteld van PB messing . En daarna de delen uitgesneden .

.


Danny HST (NMBS)

Af en toe zal ik iets posten van de foto's en hoe ik bepaalde stukken gemaakt heb.
zal er dan nog foto's bij plaatsen met welk materiaal....
En hoe ik ze gemaakt heb. :D

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Driesel

Mooi hoor Danny, zo'n projecten zie ik graag. En die van jou heeft de correcte ramen in eerste klasse!
Het moeilijkste heb je al achter de rug: de moed om er het mes in te zetten ;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Danny HST (NMBS)

Het volgende was dan de messing zijwanden inlijmen .En de dikte van de zijwanden van messing waren natuurlijk veel dunner en vond ik nogal slap..
Heb dan nagedacht hoe kan ik dat verstevigen .Had er dan wat polystyrene plaatjes achter gekleefd voor de stevigheid .Maar had toen ontdekt dat
ik ze wat moest plooien....En ja zo waren zo waren ze wel stevig genoeg. Dus weer de polystyrene plaatjes verwijderd..
En de wantje in gekleefd met epoxylijm .


ik heb intussen ook het venstertje van de stuurkop veranderd naar 1 groter venstertje en de koplampen verwijderd om ze aan te passen naar de vernieuwde
koplampen . Dat ging niet zo gemakkelijk de oude koplampen zaten zo vast ,dat ik bij het eene stel ze heb moeten doorboren .
Voor de koplampen heb ik polystyrene buisjes besteld van 3mm en 2mm. Daar kan ik dan een led van 2 of 3 mm insteken.
Heb dan eens gekeken welke het beste paste. En de 2 mm was het best. En heb zo inmiddels ook het 3de koplampje maar bij geplaatst.
En alles van het dak wat er niet op moest weg gescheurd en weg gesneden. En een grondlaagje gegeven voor de oneffenheden te zien! en weg te werken .

krispy

Mooi zo , maar toch effen mee geven
Na de ombouw met de PB set ga je wel moeilijkheden hebben in de iets krappere bochten , de achterste bougie komt tegen de verlaging van de trappen , weet het uit ervaring , heb mijn stel enkele jaren geleden ( als eerste naar new look dacht ik ) omgebouwd en tegen dit euvel aan gelopen

Ik heb al ergens een uitvoering gezien waar dit stukje van de kap werd gehaald en op de bougie gelijmd , dan kan het vrij meedraaien , misschien iets om even over na te denken of genoegen nemen met grote bochten , voor een vitrine is het natuurlijk geen probleem

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Danny HST (NMBS)

Ja collega Krispy ... Dat heb ik ook gezien op de forum.
Maar heb daar een oplossing voor gevonden . En het was nog een eenvoudige ook  ;D Maar zal het op een later tijd stip ook meedelen. ;)
Want ik heb er de trapjes aan de voor kant ook op gezet. En die zitten ook wat in de weg. Maar op de manier dat ik geprobeerd heb is er weinig hinder.
Alles zal nog aanbod komen in mijn topic.( de hinder nissen ook )

Nu eerst nog was foto's van de voorbereidende werken van de bovenbouw.



Ja ik zit al verder dan mijn topic hier. En heb al wat onaangename dingen tegen gekomen. En ze zijn ook al wat opgelost . (Zo als de koppelingen ook ).
Maar ik zal mijn ervaring wel meegeven (en oplossingen)
De bovenkanten waren dus ook veel schuren en plamuren voor de oneffenheden weg te werken.


755philippe

Ik volg jou projekt op de voet want ik heb ook een aanpassingsetje (niet PB-messing) maar iemand van het forum die dat heeft gefreesd in kunstof.
Ben wel benieuwd hoe je de koppelingen gaat aanpassen. Dit projekt staat al even op mijn bucketlist maar ben momenteel al mijn lopende projekten een voor een aan het afwerken die zich op zolder bevinden in half-afgewerkte toestand.
Ik zou zeggen goe bezig en doe maar verder want ben benieuwd.
Mvg


755philippe

Peter

Blijf dit ook op de voet volgen, want dat is toch uitstekende modelbouw. Wat ik me wel als sinds de eerste artikelenreeks van die ombouw (verbetering) een paar jaar geleden heb afgevraagd is waarom er niemand een kap maakt (of heeft gemaakt in bv. 3D) behalve iemand in (ik dacht in de buurt van Charleroi die die ook beperkt verkocht)
Met vriendelijke groeten
Peter

Danny HST (NMBS)

Dus veel werk aan de bovenbouw . De leidingen die er niet op horen bij de new look weg snijden en vlakschuren .
En desnoods met wat putty weg werken en opvullen .

Nog wat fotokes  ;)


Zoals je ziet ,bij alle rijtuigen bijna alles moet er af...Op een paar dingen na.



En een van de pantograaf elementen moeten worden opgevuld.



Morgen vertel ik welke materialen ik gebruikt heb voor de luchtventilatie en andere bovenbouw onderdelen.