Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

rekenmachine

Gestart door Dirky, 12 april 2021, 13:31:35 PM

Dirky

Ergens in de jaren '70 van de vorige eeuw, was dit mijn moderne rekenmachine... Wat een mens zoal niet vindt op zolder  :)

IMG_20210412_132033_resized_20210412_012106969 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Havoc

Werkt zonder batterijen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stoomlokje

heb dit ook nog in mijn bezit. ;D

Alberke

Zoiets heb ik ook nog liggen. Hoe langer ze was, hoe rijker de leerling.  :D
Ik herinner me ook dat we nooit  =  mochten gebruiken in het resultaat maar "ongeveer".
Dat gaf wel eens hilarische toestanden als iemand schreef dat 3x4 ongeveer twaalf is.
Maar het geschuif maakte wel indruk!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Wij noemden het de gok-stok.
Omdat hij ongeveer de 'juiste' waarde gaf.

raf

#5
ik heb er ook zo nog een paar liggen
laat het ons maar nostalgie  noemen daarom heb ik ze ook nooit weg gedaan
als je dan bedenkt dat daar vroeger slagschepen ,vliegtuigen en auto's mee ontworpen zijn geworden als ook bruggen en raketten .onvoorstelbaar voor de jeugd tegenwoordig
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

En boeken met logaritmetafels...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

Heb er onlangs nog twee opgedoken, ergens achteraan in een oude lade verscholen, bij het herinrichten van het bureau thuis.

Alberke

Citaat van: raf op 12 april 2021, 15:39:03 PM
ik heb er ook zo nog een paar liggen
laat het ons maar nostalgie  noemen daarom heb ik ze ook nooit weg gedaan
als je dan bedenkt dat daar vroeger slagschepen ,vliegtuigen en auto's mee ontworpen zijn geworden als ook bruggen en raketten .onvoorstelbaar voor de jeugd tegenwoordig
Maar toen namen ze de marges ruimer  :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Heb er ook nog een liggen. Heel handig als je schaalmaten moet omrekenen. Je zet 87 boven de 1 en je hebt een complete omrekentabel voor je neus.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 april 2021, 16:47:07 PM
Heb er ook nog een liggen. Heel handig als je schaalmaten moet omrekenen. Je zet 87 boven de 1 en je hebt een complete omrekentabel voor je neus.

Inderdaad. Maar daarvoor is de mijne (beter gezegd: van mijn vader zaliger) niet nauwkeurig genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pabe

Heb er ook nog zo twee liggen...  een kleine Faber Castell in een leren hoesje ( impressionant als je dat in je hemdszakje kon steken) en een grote ( 30 cm)  voor het "juistere werk" ...  pure nostalgie !!
sweet memories...  Paul

Herwig

#12
Die zoldervondst van Dirk(y) lijkt me een kruising tussen een schuifmaat en een rekenlatje.

'k Heb deze blikken 'calculator' , ongeveer, met zulk pennetje   ( van mijn bomma & bompa toentertijd, winkeliers )
https://www.canstockphoto.com/vintage-manual-calculator-from-1930s-48030583.html
( gewoon ter illustratie met dank aan canstockphoto )

Dit platte ding neemt in elk geval minder plaats in dan andere nostalgische spullen op 't zolder.

Havoc

Een rekenlineaal werkt op een vergelijkbare manier van een schuifmaat. De meest indrukwekkende zijn de cilindervormige https://www.hpmuseum.org/srcyl.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Hugo niet echt zo veel afwijking als je zou denken

een type XXI duikboot bestond uit segmenten die in verschillende bedrijven werden voor gemonteerd en daarna op pontons naar de helling werden vervoerd.
het enige deel wat op de helling zelf werd gebouwd was de motoren sectie daar deze toen te zwaar was voor transport
de bedoeling was per dag een duikboot van de helling te laten lopen (ze hadden 7 hellingen)
nu de juistheid waarmee deze delen werden gebouwd was 0,5 cm afwijking max .
wat toen voor 1944 redelijk juist was .
een goede lasser kon deze opening gemakkelijk dicht lassen want de secties werden tegen elkaar gelast op de helling .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.