Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hoe Roco en Tillig rails koppelen

Gestart door den T, 07 april 2021, 12:50:32 PM

den T

Beste allemaal
heeft er iemand een oplossing of een idee hoe ik, contact zeker, Roco en Tillig railmateriaal( code 83 )aan elkaar kan koppelen. De railverbindingstukjes van de beide merken zijn niet compatibel.
Niet tegenstaande ze beide code 83 zijn, zit er toch een minuscuul verschil in. Bij komend  is er ook een verschil in de dwarsliggers van Roco en Tillig flex rails, namelijk , de dwarsliggers zijn bij de Tillig flex rails iets dikker dan bv Roco en zo is de tussen afstand ook iets kleiner. Bij de Tillig wissels zijn de dwarsliggers van de zelfde maat als bij Roco. Rara keuze van Tillig om een verschillende breedte maat van dwarsligger te gebruiken bij hun railmateriaal.
groeten
Julien

Klaas Zondervan

Er zijn verschillende oplossingen. Dat de railverbinders niet passen komt waarschijnlijk doordat de railvoeten niet even breed zijn. Bij de smallere voet zal het niet goed vastzitten, je kunt daar de railverbinder aan de spoorstaaf vastsolderen.
Een andere oplossing is om de railverbinders helemaal weg te laten. Leg de spoorstukken goed recht voor elkaar en geef ze een eigen aansluiting aan de voedingsleiding.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 april 2021, 12:57:00 PM
Een andere oplossing is om de railverbinders helemaal weg te laten. Leg de spoorstukken goed recht voor elkaar en geef ze een eigen aansluiting aan de voedingsleiding.

Dat is nog steeds de beste oplossing en wordt een 'ringleiding' genoemd.
2 draden (+ en -) die met de rails mee lopen, al dan niet onder de bodemplaat en met de rails verbonden bij pakweg ieder stukje rail
Een hele boel werk, maar het werk is een deel van de hobby en geeft zo goed als 100% zekerheid, tenminste als je soldeerwerk van goede kwaliteit is :-\

;)

Herwig

#3
En losse, niet door raillasjes verbonden, wissels kunnen we dan voorlopig (duurtijd onbepaald ...) zo positioneren en reeds gebruiken
en  'later'   (ooit als we eens 6 minuten tijd hebben )   terug tussenuit halen en van aandrijving en wisselpuntstuk-schakeling voorzien.  ( de ervaring van uitstel leert ...).

Metpetergaathetbeter

er bestaan/bestonden)railverbindingstukjes om de 2 codes   te verbinden van Roco (code 100 en 83)

Metpetergaathetbeter

maar niet 2 verschillende merken met dezelfde code of je moet beginnen bricoleren. (Roco verdekt/rangeerrails uit zicht) Tiilg zichtbaar)

den T

al bedankt voor jullie tips. Die ringleiding heb ik onder de baan liggen.
groeten
julien

Andress24

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 april 2021, 17:31:42 PM
er bestaan/bestonden)railverbindingstukjes om de 2 codes   te verbinden van Roco (code 100 en 83)

Ik vermoed dat je Roco 42612 bedoelt?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Metpetergaathetbeter

inderdaad eens de vraag stellen of iemand je met een aantal helpen kan en eens bekijken of het niet lukt, wie weet ?

Metpetergaathetbeter

ik voorzie ook de combinatie te maken maar ga sommigen andere rails voor opstelsporen gebruiken

Rangeerduivel

Citaat van: den T op 08 april 2021, 09:14:28 AM
al bedankt voor jullie tips. Die ringleiding heb ik onder de baan liggen.
groeten
julien

Dan zou ik niet twijfelen, solderen dan maar...da's plezant!  8)

;)

Rochevalien

Spoorstaven wat bijslijpen/vijlen van de grootste  van de  2 en een opvulstukje maken in plasticcard . Het leven kan soms verassend simpel zijn. :)

Metpetergaathetbeter

in het crematorium verassen (met 1 r)ze vrij simpel  ;D

Rochevalien

van die pseudo humoristen op het forum  heb alweer mijn buik vol ,daaaaaaaaaaaaaaaaag alweer  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

den T

toch even melden dat mijn roco en Tillig spoorstaven beiden code 83 hebben en toch kan ik ze niet goed koppelen met de  bijhorende railverbindingen . bij de Roco verbinder zit de Tillig Rail te los en de  Tillig verbinder schuift niet over de Roco spoorstaaf. Toch wens ik beide merken te kunnen koppelen. Misschien helpt het bijslijpen.
groeten
Julien