Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bouw kit AR46 PB Modelbouw N schaal

Gestart door 59erke, 04 april 2021, 14:57:24 PM

59erke

Belofte maakt schuld dus start ik vandaag met een draadje over de bouw van een kitje voor een dieselmotorwagen type 46 aangeboden door PB Modelbouw in N schaal.

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28541.msg460329.html#msg460329

De start



Allereerst wordt het model geleverd in een mooi doosje, compleet met duidelijke handleiding, motorchassis van Tomytec ,3D geprinte kap en onderdelen en decals.



Eerste werk, decoder inbouwen. Ik heb hier gekozen voor een Kuehn N025. Inbouwen is enorm simpel. In de handleiding staat vermeld om het chassis korter te maken maar naar mijn mening is dit voor de 46 niet nodig, in tegenstelling tot de 553 waar dit wel aangewezen is.



De kap heeft zijn definitief kleurtje gekregen. Voor de kleuren heb ik Humbrol 19 (Rood), Dacker P07/0722 (Geel) en Revell Aqua 76 (grijs) gebruikt. Voor de kleurstelling staat er in de handleiding enkele foto's ter inspiratie, echter staat er nergens een verwijzing naar RAL kleuren of modelbouwverf.



De witte lijn is een smal strookje witte decal (niet bijgeleverd), normaal is er bij het echte stel nog een zwarte lijn maar dit lukt mij niet om ook te plaatsen. De bovenbouw van het dak is eveneens een geprint onderdeel dat na het verven eenvoudig gemonteerd kan worden met een drupje secondenlijm.



Eenmaal gemonteerd ziet dit er zo uit


Volgende stap is de frontverlichting inbouwen en hier had ik graag misschien wat tips ontvangen. De AR46 heeft aparte rode/witte lichten en dit had ik ook graag in model nagebouwd. Echter loop ik een beetje tegen de nadelen van N schaal op. Hele kleine smd ledjes monteren zou eventueel kunnen maar ik heb gewoon de plaats niet om al de draadjes en weerstanden weg te werken in de kap zonder dat deze hier of daar breken.

Ik was aan het denken om achter de front een klein printje te plaatsen met daarop gesoldeerde weerstanden en ledjes, kan iemand dit maken of weet waar ik dit kan bestellen ?




Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Hé Koen, leuk om te volgen! Ik was een tijdje terug ook aan deze kit begonnen. Alleen heb ik volgens mij een recentere versie, want ik heb een ander onderstel. En er zit bij mij een extra stukje uitleg bij ivm de verschillende versies.



Daarnaast zit er bij mij wel een decal bij om die witte band met zwarte rand te voorzien (al ga ik waarschijnlijk voor een versie zonder  ::))

Voorlopig zat alles even weer in een doosje opzij. Ik was namelijk ook aan het punt gekomen ivm de verlichting. Blijkbaar hebben we allemaal de zelfde wensen, en lopen we allemaal tegen dezelfde beperkingen aan  ;). Ik had ook al gedacht aan een printje, maar dat zelf maken is voor mij geen optie. Ik was dus aan het testen gegaan met optische draadjes van 1mm. Die passen mooi in de openingen:




Alleen moet ik nog eens wat tijd reserveren om er verder mee te testen. De beperking hiervan lijkt mij de hoek waaronder je het kan buigen, en dus de plaats die het uiteindelijk ook allemaal gaat innemen. Je spaart dan wel een ledje uit, maar je hebt redelijk veel buisjes lopen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

DFS

Ik koop mijn micro LED's altijd op onderstaande site. Zijn al voorzien van lakdraad. is iets duurder maar scheelt me een hoop gepruts... Misschien ook bruikbaar in N?

https://www.austromodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=82


59erke

Micro leds zijn het probleem niet, eerder de plaats om  resterende draadjes en weerstanden weg te steken.

Ideaal zou zijn om de ledjes met heel korte draadjes te monteren op een printje met smd weerstanden dat net onder het raam gemonteerd kan worden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alberke

er zijn ook SMD leds met ingebouwde weerstand èn bedraad.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

BC911

Citaat van: 59erke op 06 april 2021, 12:10:22 PM
Micro leds zijn het probleem niet, eerder de plaats om  resterende draadjes en weerstanden weg te steken.

Ideaal zou zijn om de ledjes met heel korte draadjes te monteren op een printje met smd weerstanden dat net onder het raam gemonteerd kan worden.
Inderdaad Koen. Eigenlijk wil je zo weinig mogelijk draadjes hebben, want dat zijn de zwakke schakels in je verlichting. Je komt dan zoals je al aangaf eigenlijk automatisch bij een print uit waar je leds en weerstanden opzitten. Zo kan je het beperken tot 3 draadjes per zijde.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Vandaag alles nog eens uit de doos gehaald om een nieuwe poging te wagen de verlichting in orde te krijgen.

Eerst een klein printje gemaakt waarop de weerstanden en ledjes werden gemonteerd. Beetje gevloek om de verdomde lak van de draadjes te krijgen maar uiteindelijk met een aansteker en hete soldeerbout toch gelukt.



Printje en ledjes gemonteerd in de kap. Ik heb hier gebruik gemaakt van smd ledjes 0401 wit en 0402 rood met lakdraad dewelke mits een beetje geduld en wat secondenlijm passen voor de 1mm gaatjes



Vervolgens de binnenkant in een zwart kleurtje gezet en dit is dan het resultaat waar ik dan toch vrij tevreden met ben. Aan de binnenkant heb ik nu 4 draden aan elke zijde die naar de decoder dienen gebracht te worden wat de helft minder is.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Gevloek of niet ... ik vind het toch erg goed gelukt ;)
Groet Pierre.


Driesel

Ziet er toch goed uit, Koen?
Het is inderdaad prutsen in N, maar het is toch gelukt.

59erke

Vandaag de tijd gevonden om dit bouwkitje eens af te werken.

Decals gekleefd, alle resterende onderdelen op het onderstel gemonteerd en beglazing.

De beglazing op de kopzijde is gemaakt met kristal clear, de rest met doorzichtige stukjes plastic die worden meegeleverd in de verpakking.

Matte blanke vernis erover en ons modelletje is klaar en kan de baan op.



Conclusie, dit kitje is vrij simpel te bouwen zonder al te veel modelbouwkennis.  3D printmateriaal laat zich zeer makkelijk lijmen met een drupje secondenlijm alleen is het inbouwen van verlichting een beetje prutswerk maar dit is geen noodzaak.

Voor diegene die er ook willen aan beginnen, veel plezier en hopelijk helpt dit draadje bij de bouw ervan.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alan On Track

Zeer mooi treintje is dat geworden. ;) Dat moet toch maar een klein ding zijn zo in N
Modelbouw is een kunst

ACFI


raf

mooi resultaat al blijft ik de geprinte kap toch nog wat ruw vinden
maar ok het is N schaal en dan moet je van heel dicht bij de foto nemen

mooi is het wel maar waarom gebruik je ook geen smd weerstanden ????
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Citaat van: raf op 16 augustus 2021, 19:44:08 PM

mooi is het wel maar waarom gebruik je ook geen smd weerstanden ????
gr raf

Goh Raf,  misschien omdat ik er tegenop zie om dergelijke microdingen te solderen, ben dan ook geen kei in solderen. En anderzijds omdat ik een aantal jaren geleden eens een heel assortimenten 'gewone' weerstandjes van verschillende waarden heb aangekocht bij conrad.

Wat de kap betreft is deze inderdaad wat ruw maar zoals gezegd het is N en ik vindt dat we tevreden moeten zijn met het Belgisch materiaal dat ons wordt aangeboden. Als je kijkt naar de 43'er die via old-modeles wordt aangeboden heb ik de indruk dat deze veel ruwer is van kast.

Als we dan toch kritiek moeten geven zijn er nog wel wat zaken die niet conform zijn aan de werkelijkheid zoals de kleine zijramen, de bogies, de dakpartij en de onderzijde van het chassis.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Koen dat was zeker niet als kritiek bedoelt hoor
het was eigenlijk gewoon een vast stelling
daar ik zelf met 3d resin druk bezig ben dacht ik dat het veel fijner zou zijn

maar inderdaad er zijn modellen die slechter zijn .
en veel schuren kun je er ook niet aan want het is reeds niet groot

blijft mooi
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.