Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

plan op zolder

Gestart door The Railwarrior, 04 april 2021, 11:56:15 AM

The Railwarrior

Hoi allen,

na de vorige posts over een baanplan ben ik helemaal opnieuw gestart.  zowel met mijn baan op de zolder als met plannen.  Door een aantal omstandigheden hebben we meer opbergruimte op zolder nodig.  Ik heb daarom mijn oude plannen op de schop moeten doen en ben aan een nieuw plan beginnen werken, weliswaar voor een vaste baan deze keer.  ik was beginnen werken in modules maar aangezien ik deze niet meer kan hergebruiken nu is het idee ook gerezen dat moesten we ooit verhuizen ik dan ook die baan en modules niet meer zou kunnen hergebruiken.  Ik heb inmiddels alles gedemonteerd en opgeslagen in de garage om zo veel mogelijk te recupereren. 

Op het plan zijn de Gele vlakken kasten tot 1m hoog, op een lange kast van 580 x 120 cm zal dus de baan komen.  Door de beperkte diameter van de spiraal en het feit dat ik mijn treinen niet te erg wil laten klimmen (max 2%) is er enkel ruimte voor een enkelsporige spiraal met R5 bochten van Roco.  het grote witte vlak is het sas met trappenhal waar je de zolder binnen komt, en de schouw.  Het is de bedoeling om met treinen te rijden die tot 3m lang kunnen zijn.







eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

55erke


Ik vind het een mooi plan  ;)

Gerolf

Het is mooi, dat is zeker
Ik maak me wel wat zorgen over het treinenverloop. Ik vermoed dat je beide enkelsporige spiralen in twee richtingen wil berijden.
Dan duurt het wel even vooraleer een dalende trein beneden is, en een klimmende bovenkomt.
Het verkeer in het zichtbare deel zal dan zeker niet te druk zijn  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

Dat klopt idd, nu mik ik ook niet op een treinverloop waar je veel treinen na mekaar ziet passeren. In het echte leven passeert er ook niet elke 2 minuten een trein. Ik heb ook al van andere modelspoorders gehoord dat je meer plezier hebt van een rustig verloop dan de mogelijke stres van een te drukke baan. Op den duur ben je dan meer naar je scherm of bedieningstafel aan het kijken ipv van je baan te genieten.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Havoc

Als ik het grondplan bekijk, dan vraag ik me af waarom je niet de treinen rondom laat rijden. Een brug over de vide en je hebt "kilometers" rijlengte.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

The Railwarrior

Dat klopt, echter wil ik die ruimte nog houden voor enkele andere projecten. Bovendien is er nog het andere eiland welk voorbehouden is als speelruimte voor de kinderen. Momenteel staat daar een racebaan opgesteld.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

even wat de andere projecten inhouden: een foto zegt zoveel meer dan 1000 woorden zeg ik altijd  ;D



en wat betreft de ruimte op het andere 'eiland' ziet dat er momenteel als volgt uit:



ik heb ook al van modelbouwers gehoord die zelfs zo een racebaan volledig inkleden.  ook wel mooi en misschien nog een idee voor later ooit...
we zullen het nog wel zien :-)



maar ook aan andere dingen heb ik al zitten denken zoals dit:



Ideeën genoeg dus  :)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Stef71

Citaat van: The Railwarrior op 07 april 2021, 13:07:32 PM
even wat de andere projecten inhouden: een foto zegt zoveel meer dan 1000 woorden zeg ik altijd  ;D






Ben blijkbaar  niet de enige met naast treintjes ook de " gewone modelbouw"

The Railwarrior

Citaat van: Stef71 op 24 april 2021, 13:51:32 PM
Citaat van: The Railwarrior op 07 april 2021, 13:07:32 PM
even wat de andere projecten inhouden: een foto zegt zoveel meer dan 1000 woorden zeg ik altijd  ;D






Ben blijkbaar  niet de enige met naast treintjes ook de " gewone modelbouw"

Ik denk dat er onder ons zo wel velen rondlopen, uiteindelijk wat bouw je na in model, dat zijn meestal de modellen of taferelen die jij mooi vind die jou boeien, en ik denk wel dat er meerdere mensen zijn die zowel treinen als vliegtuigen of auto's wel mooi of leuk vinden hoor :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)