Een reparatiedienst voor modeltreinen?

Gestart door Jappy, 02 april 2021, 16:42:57 PM

Jappy

Hey iedereen!

Ik heb een aantal schaal N locjes waarvan de rij-eigenschappen niet zijn wat het hoort. Ik heb ze zelf al een intense onderhoudsbeurt gegeven, sommige hebben zelfs enkele nieuwe onderdelen gekregen maar nog zijn ze niet helemaal zoals het hoort... Zelf heb ik echter wat schroom om deze dingetjes verder uit elkaar te halen met angst ze helemaal om zeep te helpen. Daarom vraag ik me af, is er een reparatieservice in dit kleine Belgenlandje? Momenteel ben ik zelf woonachtend in Heist-op-den-Berg, maar de afstand maakt momenteel niet echt uit.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

Wat scheelt er aan die locjes? veruit t meeste gedoe dat je ermee hebben kunt is
- vuil op wielen/stroomafnemers/spoor
- koolborstels die niet fris meer zijn (meestal vettig)
- motorlagers die zijn drooggelopen (motortje begint te gillen)
en dat zijn toch klusjes die je meestal wel zelf afkan, als je even weet hoe.

pas daarna komt al het spul waarvoor je en reparateur zou opzoeken, zoals versleten tandwielen oid....

Jappy

Wel de problemen zijn:

- Fleischmann P8: stotterend rijgedrag in één richting (vooruit). Motor werkt, wielen zijn brandschoon, rails eveneens. Heeft nieuwe contacten gekregen en de bedrading is nagelopen. Maar wil maar niet vlot lopen. Ook niet na het schoonmaken van de motor en koolborstels, en het kleine drupje olie.

- Fleischmann diesel EM 4/4 of SNCF BB63000: rijdt eigenlijk wel goed, maar maakt een dreigend ratelend geluid in één richting... Wil af en toe ook stotteren in maar één richting. Ik vrees dat daar iets met de tandwielen scheelt.

- Graham Farish 8F: al een oud ding, dat ik zelf al helemaal uit elkaar heb gehaald. Da's wel het voordeel met die oude GraFars, daar kan je dat mee! Motor schoongemaakt, koolborstels eveneens, maar is een onding. Werkt pas vanaf een zeer hoog voltage en schiet er dan als een raket vandoor. Het kan gezichtsbedrog zijn, maar ik denk dat de wielen ook slippen.

Eventjes verduidelijking: allemaal analoog, geen decoders aan te pas hier ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

755philippe

Ligt het wel aan je lokjes ?
Heeft je baan voldoende voeding ? Zijn je sporen zuiver ? Zijn de verbindingen tussen de sporen ok ?
Wat zeer belangrijk is : zijn alle wielen van je lokjes proper  ?
Hier enkele vragen en ik zou dit even nazien. Als dit niet de oorzaak is kunnen we verder zien.
Eventueel je baan verdelen in diverse segmenten zodat je baan kan gevoed worden met diverse trafo's indien je een grote baan hebt (zelfs in n-spoor).
Mvg


755philippe

Floris

fleischmann: hebben die twee locjes nieuwe koolborstels? die willen bij fleischmann N-spul nog weleens niet lekker worden en dan loopt ie niet fris. Er zijn verschillende soorten geratel, het kan ook van de koolborstels komen, das vaak een soort geritsel, geen tandwielgeratel, en je hoort t dus ook als je t motortje uit de loc haalt en laat draaien, das nog wel t duidelijkst denk ik.
Bij de P8 zou je nog eens naar de stroomafnemers aan de wielen kunnen kijken, de wielen nemen de stroomafnemers altijd een beetje mee, t kan zijn dat ze in 1 richting dan niet lekker aanliggen

Graham farish hek geen verstand van, maar die reed ooit wel goed? Hoge startspanning zou erop kunnen wijzen dat het mechaniek zwaar loopt, kun je vrij makkelijk zelf nagaan door de motor los te halen en te voelen of de boel soepel draait.