Type 58 van PB Messing

Gestart door Alberke, 02 april 2021, 09:58:22 AM

Alberke

 ;D
Citaat van: Herwig op 07 april 2021, 12:21:27 PM
" ...Nu  lekker  blinkend groen, ....".

Als je uw locjes een naam zou geven:    "Spruitje"  ...

En krijg je de voorbuffers van dit smakelijk stomertje op de juiste hoogte ?   Te laag is geen gezicht .
Goed idee!
Die buffers zijn uitgemeten op een Type 1 van Märklin, dat zou dus moeten kloppen  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

euh.... marklin zet toch vaak de buffers te hoog, of zijn ze daar inmiddels mee opgehouden?

Alberke

Citaat van: Floris op 07 april 2021, 13:11:54 PM
euh.... marklin zet toch vaak de buffers te hoog, of zijn ze daar inmiddels mee opgehouden?
Aj! Effe nakijken dan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

nouja, midden buffer zo'n 12mm boven de spoorstaaf is altijd wel goed. In t echt is t standaard vaak iets van 1050 mm, maar t varieert een beetje.

Herwig

#19
Zullen we   K. Zondervan   even voor zijn:   NEM  303       Buffers,   voor uw messing-stomertje       >

https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_303_nl.pdf           zijnde de NEM-hoogte    h    +/-  12  mm    ( cfr. Floris )

met de bolle bufferschijf aan stuurboordzijde , maar dat wist ge ongetwijfeld ... 

Alberke

#20
12.5, spot on! Maar als die watertanks gevuld zijn zakt'm een beetje hé ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Nu aan het buizenwerk bezig, maar ik vind geen enkele duidelijke foto
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Buiten de omslag op het onderstaand boekje " een eeuw stoom nummer 4" staan er binnenin ook een paar duidelijke foto's

Un_siècle_de_vapeur_tome_4 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

efl045


Alberke

Bedankt, dat helpt al iets, maar die warboel aan dat vat is toch nog onduidelijk.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Een paar buizekes gelegd...

type58hex by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Het helpt nochtans wel om wat van de werking van een stoomloc te weten, dan weet je al beter waar te zoeken... ik denk dat ik al een redelijk idee zou hebben aan de hand van deze foto.

Bovenop de ketel, van voor naar achter:

- schoorsteen

- zanddom (met links en rechts een zandleiding, langs de ketel omlaag naar voor de wielen en een bedieningsstang voor de zandstrooier naar t machinistenhuis)

- ketelvoedingsklepkast (kleine dingetje voor de luchtketel), van links en rechts komt daar een waterleiding binnen om water in de ketel te krijgen. Die waterleidingen komen van de injecteurs (zie verderop) (1)

- luchtketel (met voedingsleiding vanaf de luchtpomp (2) en leiding naar t machinistenhuis)

- stoomdom (met aan deze kant een stoomafnamepunt met kraan, stang naar machinistenhuis om de kraan te bedienen, stoomleiding naar de luchtpomp (3) )

- zanddom (links en rechts zandleiding naar achter de wielen, bedieningsstang naar machinistenhuis)

vooraan naast de ketel de luchtpomp, het gladde bovenste deel daarvan is de stoomcilinder met 2 leidingen (achter komt daar de stoom binnen, ik vermoed vanaf de kraan aan de zijkant van de stoomdom, (3) vooraan komt de afgewerkte stoom eruit, die leiding gaat over t algemeen de rookkast in en loopt vaak binnendoor de schoorsteen in)
Onderste geribbelde deel van de luchtpomp is de luchtcilinder, die zuigt achteraan buitenlucht aan en aan de voorkant zit een leiding naar de luchtketel (2)

Onder de voorkant van t machinistenhuis is verder nog een injecteur te zien, een soort waterpomp om voedingswater de ketel in te persen. die heeft meestal 3 leidingen: er gaat stoom heen voor de aandrijving vanuit een kraan in t machinistenhuis, er gaat natuurlijk water in vanaf de waterbakken en de leiding vooraan de injecteur gaat naar de ketelvoedingsklepkast op de ketel. (1)
Aan de andere kant van de loc zit waarschijnlijk ook een injecteur.

Dan is er onderaan de waterbak nog een leiding te zien, ik denk dat dat de luchtleiding van de remmen is, die gaat van het machinistenhuis naar de remslang voor op de bufferbalk.

Wat er hier niet te zien is maar waarvan ik denk dat t er wel zal zijn aan de andere kant van de loc is de blazerleiding, dunne leiding ik denk vanaf een kraan op de stoomdom naar voren ergens bovenaan de rookkast in. (daarmee blaas je wat stoom door de schoorsteen om ook bij een stilstaande loc wat trek op het vuur te hebben)

Ik hoop dat t een beetje te volgen is zo...

Alberke

Bedankt Floris, dat helpt al wat.
Ik heb intussen ontdekt dat de leidingen van de stoomdom naar de cabine eigenlijk stalen kabels zijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

ja, stangen, een dikke draaistang naar de kraan op de stoomdom en dunne trekstangen nar de zanddommen.

Havoc

Onderaan zal er ook nog een balanspijp geweest zijn tussen de 2 watertanks om het niveau gelijk te houden in de tanks.

Een staalkabel naar de stoomdom kan voor de veiligheidsklep geweest zijn. Sommige types hebben een hefboom om die te testen (of ze niet vast zit).
Met vakantie voor onbepaalde duur.