Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 58 van PB Messing

Gestart door Alberke, 02 april 2021, 09:58:22 AM

Alberke

Is er iemand met deze kit bezig, of als Paul meeleest, ik heb een probleem met de bodemplaat van de cabine.
Er zijn gaatjes in, waar moeten die, en het deel dat moet verwijderd worden onder de ketel, is daar een sjabloon voor, en hoe knip je dat weg zonder dat de plaat allerlei "smoelen" trekt?
type58 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

vyncky

Dat sjabloontje zal je zelf moeten maken. Je kan de vorm gemakkelijk aftekenen van het chassis.  je moet het nadien wel in het midden overtekenen.
Dat wegknippen zou je beter met een dremel doen, gelegd op een houten plaatje.

Ik heb de gaatjes van de vloer ook niet gebruikt. Ik denk dat dit oorspronkelijk bedoeld was voor leidingwerk, maar uiteindelijk zie je daar weinig van...
Ik zou ze links laten liggen...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alberke

Citaat van: vyncky op 02 april 2021, 12:34:18 PM
Dat sjabloontje zal je zelf moeten maken. Je kan de vorm gemakkelijk aftekenen van het chassis.  je moet het nadien wel in het midden overtekenen.
Dat wegknippen zou je beter met een dremel doen, gelegd op een houten plaatje.

Ik heb de gaatjes van de vloer ook niet gebruikt. Ik denk dat dit oorspronkelijk bedoeld was voor leidingwerk, maar uiteindelijk zie je daar weinig van...
Ik zou ze links laten liggen...

Yannick
foto van jouw bouwwerk? Ter inspiratie. Het is me ook niet duidelijk hoe de waterbakken aansluiten aan de ketel.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

vyncky

De waterbakken aansluiten, je moet een hoek aan de kant van het machinistenhuis afsnijden.

Op de openingen in de vloerplaat moet ik even terugkomen. Er worden enkele gebruikt voor de achterwand van het machinistenhuis.
Bij het opzoeken van de foto's had ik dat gezien  ;)






Als je nog vragen hebt laat maar weten ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alberke

Wat me nu nog onduidelijk is, is de opvulling tussen de waterbakken en het machinistenhuis.
Boor de bodemplaat hiervan heb ik vals gespeeld! Vervangen door een stuk plasticard op maat gesneden en aan de ketel gelijmd!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

vyncky

Origineel in de bouwkit was dat niet opgevuld. Ik heb dat gedaan met plasticcard

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alberke

porter3 by Hugo Albert, on Flickr

Begint er op te lijken  :D
Dat stukje heb ik ook opgevuld met plasticard.
Wat niet gesoldeerd is, is geplakt met twee componenten lijm.
Even laten uitharden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

efkes in de grondverf gezet...
grey by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

vyncky

Mooi werk!

Controleer ook de hoogte van de bufferbalk vooraan. hier moet een plaatje of Symoba koppeling onder, anders staat deze te laag. (zie artikel MSM)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alberke

Als voorbereiding voor de elektronica heb ik de plastieken waterbakken binnenin zo goed als verwijderd.
Ik denk dat ik de rookkastdeur van Bachmann ga gebruiken, veel verschil is er niet.
Wat ik ook niet kan vinden is het tussentrapje dat in de trap onder het machinistenhuis moet komen, maar dat kan aan mij liggen, en dat is rap gemaakt.
Verder heb ik een paar messing delen over waarvan ik niet weet waar ze moeten, kunnen van de kolenbak zijn.
Dat plaatje onder de bufferbalk zit er onder. Ik had dat eerst moeten passen voor ik de voorkant had afgezaagd, want nu is er weinig om aan te hechten, en ik wist ook niet dat er nu koppelinghouders voorzien zijn. (Ik heb een eerste editie  ;) )
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Voor de eerste keer mijn USB-airbrush eens gebruikt. Ding werkt uitstekend!
Nu dat groen hé...

Type58bis by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

mahtoska1


Alberke

Nu lekker blinkend groen, goed voor de decals.
type58tris by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#13
" ...Nu  lekker  blinkend groen, ....".

Als je uw locjes een naam zou geven:    "Spruitje"  ...

En krijg je de voorbuffers van dit smakelijk stomertje op de juiste hoogte ?   Te laag is geen gezicht .

Floris