Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vroeger...

Gestart door Dirky, 29 maart 2021, 14:47:24 PM

Dirky

'k Ben hier al geruime tijd den opkuis aan het doen en uit een doos verscheen deze H0 brug die mijn vader gemaakt heeft toen ik nog een echte snotneus was.

IMG_20210329_143855_resized_20210329_023938135 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Ik (en wij) heb nu de luxe toegang te hebben tot veel verschillende bouwmaterialen voor modelbouw. Toen was dat anders:

De brug is opgebouwd uit kleine U profielen die manueel gesneden en gevormd werden. Uit de staalplaat van blikken dozen dan nog wel... De buisjes zijn van stylo vullingen. Vroeger had je die in messing...

Havoc

Citaat van: Dirky op 29 maart 2021, 14:47:24 PMDe buisjes zijn van stylo vullingen. Vroeger had je die in messing...

Ik herinner me dat we thuis een doos hadden met van die messing stylo vullingen die mijn vader bijgehouden had om zo'n bouwsels van te maken voor mijn broers hun treinen. Zeker 50 jaar geleden...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Het ouderlijk huis werd door onzen jongsten gekocht en in "onze va zijnen atelier" liggen er nog honderden van die vullingskes :-) . De brug hierboven moet ergens rond 1965 gebouwd geweest zijn...

Dirky

en nog eentje uit dezelfde periode van dezelfde maker:

20190830 003 by Dirky dyniMo, on Flickr

b.t.w., als deze in de zon staat loopt er nog inkt uit de pootjes :-)


Beide bouwsels krijgen later een ereplaats op mijn retrobaan :-)

Snobby Crash

Prachtig toch Dirk... vooral de watertoren is perfect en heel mooi gebouwd!

Havoc

Die watertoren is inderdaad knap. Ze verdienen alle 2 om een plaatsje te krijgen.

Wat die inkt betreft, ik dacht dat ik in een of ander boekje van die periode gelezen had dat je die inktbuisjes eerst moest uitkoken in water met azijn of zoiets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

jaaaa die watertoren is leuk!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 30 maart 2021, 00:01:18 AM
jaaaa die watertoren is leuk!
die is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuk :)

svvander

Prachtig gemaakt... echt vakmanschap.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Herwig

   exclusieve watertoren past perfect in de buurt van een blikken M-locloods ......

Decapod

Die watertoren is geweldig! It runs in the family, zeggen ze dan!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

En zonder 3D printer!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

thx

Niet direct modelspoor gerelateerd (tenzij tuinspoor live-steam of zo?  :) ) maar ben zonet nog eens op zolder geweest en heb een zolder-foto genomen van het grootste stuk speelgoed dat overgebleven is van wat onze va gemaakt heeft... Daarnaast nog een poppenschommel waar de zussen veel mee gespeeld hebben.

IMG_20210330_103712_resized_20210330_103758869 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

Metpetergaathetbeter

en binnenkort te zien in schatten op zolder !  ;D ;) 't ziet er wat Hanomag-achtig uit die kraan ?

Herwig


  Is het nog origineel zandbakzand dat erop ligt  ?