Roco HLD60 : zinkpest onderdelen vervangen.

Gestart door eve, 28 maart 2021, 11:08:46 AM

eve

Na mijn oproep vrijdag om een Roco HLD60 met minstens 1 intacte tandwiel-overbrengings-kast (TOK) van iemand te mogen lenen, kreeg ik erg snel van een bevriend modelbouwer een bericht : hij wilde er een (langer) tijdje een in leen geven. Bedoeling is om mogelijk een prothese te maken voor de door zinkpest aangetaste onderdelen. Toch zeker een poging te wagen.

Hij woont niet zo ver weg, maar een verplaatsing met de auto was aangewezen. Dit trouwe huisdier staat reeds weken buiten dienst. Nog gevuld met zowat 60 liter benzine van oktober 2020. En hij startte direct.
Benzine was nog goed.

Ik hoopte op 1 machine en ik kreeg er ineens 2 in leen. In de rand vertelde de bezitter mij dat hij die loks (digitaal met sound) kocht aan 229 €/stuk. Jaren later kocht hij een derde machine aan 60 € ! Wat een reputatie van zinkpest al niet vermag.


by Erik Verleysen on Flickr

Als ik de verschillende jammerklachten en commentaren goed heb onthouden, zou het vooral gaan om dit onderdeel.


by Erik Verleysen on Flickr

In de onderdelenlijsten van Roco staan er 2 nummers : 127239 en 128144. Maar geen van beide leverbaar.
Het verschil tussen deze twee verschillende (?) sets ontgaat mij op dit ogenblik. Als er iemand een idee heeft zonder "misschien"...


by Erik Verleysen on Flickr

Goed voor de eigenaar : beide TOK's van deze machine zijn intact.

Daarom vraag ik bij deze aan de belangstellenden :
1. zoveel mogelijk scherpe foto's te plaatsen van defecte onderdelen.
2. vrijblijvend : over hoeveel TOK's gaat het ? (Ik moet een begroting maken).

Mvg, Erik.

bellejt

denk enkel kleurverschil :

127239
Getriebesatz 3-tlg. - vkrschw.

128144
Getriebesatz 3-tlg. - schwarz

Verder mss ook een idee om het stukje 127365 mee te nemen.Dat is de onderkant voor 3 rail rijders.Heb je een grotere afzetmarkt.

Metpetergaathetbeter

blijkbaar kan hier vrank en vrij om tekortkomingen van dit model/merk gepraat worden.Hoewel Roco hier ook geen fraai figuur slaat  :-\

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 maart 2021, 14:16:20 PM
blijkbaar kan hier vrank en vrij om tekortkomingen van dit model/merk gepraat worden.Hoewel Roco hier ook geen fraai figuur slaat  :-\

Nu begrijp ik het totaal niet meer.
Heeft dit model van Roco geen last van zinkpest ?
Indien neen, mijn fout.
Indien wel : mag dat niet gezegd/geschreven worden in een poging er iets aan te doen ?

Erik.

Alberke

Citaat van: eve op 28 maart 2021, 14:30:05 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 maart 2021, 14:16:20 PM
blijkbaar kan hier vrank en vrij om tekortkomingen van dit model/merk gepraat worden.Hoewel Roco hier ook geen fraai figuur slaat  :-\

Nu begrijp ik het totaal niet meer.
Heeft dit model van Roco geen last van zinkpest ?
Indien neen, mijn fout.
Indien wel : mag dat niet gezegd/geschreven worden in een poging er iets aan te doen ?

Erik.
Nog een overblijfsel van een andere ellenlange zeurcampagne in verband met problemen met een ander merk vrees ik.
Ga alstublieft gewoon verder met uw onderzoek; ik heb al twee kandidaten.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

maar als het Roco niet is schijnbaar niet....... en dat staat er toch gescheven

doomslu

Citaat van: eve op 28 maart 2021, 14:30:05 PM
Heeft dit model van Roco geen last van zinkpest ?
Ja.

Citaat van: eve op 28 maart 2021, 14:30:05 PM
Indien wel : mag dat niet gezegd/geschreven worden in een poging er iets aan te doen ?
Dat mag uiteraard!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oli 11/01


Metpetergaathetbeter

Roco heeft in het verleden nog wel eens problemen gehad ik dacht daarvoor een italiaans treinstel


eve

Citaat van: oli 11/01 op 28 maart 2021, 18:18:48 PM
Helaas zijn de foto's verdwenen, maar ja, het bestaat ( bestond )
Ik heb het geval gehad

https://www.beneluxmodels.net/t2572-la-zinkpest-de-roco-a-debarque-chez-moi

Niemand ontkent het probleem.
Mvg, Erik.

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 maart 2021, 18:50:54 PM
Roco heeft in het verleden nog wel eens problemen gehad ik dacht daarvoor een italiaans treinstel

Mag ik u feliciteren met uw gewaardeerde bijdrage en positieve aanbreng om oplossingen in deze aan te reiken?

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

ik kan U geen stukken lenen want ik kocht dat model niet omdat ik de VBV veel geslaagder vond  ;)

Thommy

@eve, hoe kun je het goed zien? Ik heb hier 1 van die modellen, sorry voor bovenstaande ik vind het kleur van de vbv niet passend bij de andere blauwe maar dat is een andere discussie. Ik wil gerust eens piepen (mijn locs zitten in dozen wegens geen baan/geen tijd voor clubs)
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

het vreemde dat dat in het echt ook zo was

Break302