Roco HLD60 : zinkpest onderdelen vervangen.

Gestart door eve, 28 maart 2021, 11:08:46 AM

eve

Citaat van: Thommy op 28 maart 2021, 22:07:15 PM
@eve, hoe kun je het goed zien? Ik heb hier 1 van die modellen, sorry voor bovenstaande ik vind het kleur van de vbv niet passend bij de andere blauwe maar dat is een andere discussie. Ik wil gerust eens piepen (mijn locs zitten in dozen wegens geen baan/geen tijd voor clubs)

Dat is een zeer goede vraag.
De fotoreeks van Break302 toont aan dat zinkpest zowat overal kan voorkomen.
Een aanduiding kan zijn : de lok rijdt niet meer. Open de lok, maak het vliegwiel vrij, en probeer met uw vinger het vliegwiel te draaien. De tandwielenreeks kan geblokkeerd zijn. Maar evenzeer kan een as van een tandwiel afgebroken zijn.
Staan de aandrijvingsassen nog recht (parallel) ?
Schroef het onderste plaatje van het draaistel eens los om te kijken of er iets abnormaals is.

Hou in elk geval afgebroken tandwielen bij.

Mvg, Erik

eve

Van Alberke kreeg ik ook deze foto toegezonden :


van Alberke via Erik Verleysen on Flickr

Hier zie je dat de assen van de tandwielen door het instabiel worden van de zinklegering gezwollen zijn, broos worden en afbreken. Ook in de fotoreeks van Break302 is dat te zien.
Metaalresten voorzichtig uit de asgaten van de tandwielen halen, tandwielen reinigen en bijhouden. Controleer wel of ze niet gebroken zijn.

Mvg, Erik.

Alberke

Citaat van: Thommy op 28 maart 2021, 22:07:15 PM
@eve, hoe kun je het goed zien? Ik heb hier 1 van die modellen, sorry voor bovenstaande ik vind het kleur van de vbv niet passend bij de andere blauwe maar dat is een andere discussie. Ik wil gerust eens piepen (mijn locs zitten in dozen wegens geen baan/geen tijd voor clubs)
bij mij vielen de brokken er al uit toen ik de lok uit de doos nam! De "vleugeltjes" waar het draaistel op rust breken al spontaan af.
Als de plastic zijstukken er niet meer af te krijgen zijn, zitten die waarschijnlijk ook "vastgepest".
Voor de zekerheid zal je de loc toch even moeten openen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Flip


Ik begrijp het niet ik heb loks van 40 jaar oud  en meer. En van zinkpest nergens iets te merken .
Wel last gehad van opengesprongen  tandwielen  o. a. Gützold. Tweemaal nieuwe boogies onder de tender besteld. Een nieuwe bordje voor de lichten.
Ligt nu bij de onderdelen .

Erik van welk merk zijn dan die tandwielen ?? Tandwielen uit zamak ?

Groeten
Julien
Lenz digital PC sturing

Metpetergaathetbeter

verkeerde legering  ........fouten in het productieproces, misschien soms ook te goedkoop willen produceren is niet altijd er meer aan overhouden als mensen hun garantiebewijs bovenhalen...

eve

Citaat van: Flip op 29 maart 2021, 14:37:00 PM

Ik begrijp het niet ik heb loks van 40 jaar oud  en meer. En van zinkpest nergens iets te merken .
Wel last gehad van opengesprongen  tandwielen  o. a. Gützold. Tweemaal nieuwe boogies onder de tender besteld. Een nieuwe bordje voor de lichten.
Ligt nu bij de onderdelen .

Erik van welk merk zijn dan die tandwielen ?? Tandwielen uit zamak ?

Groeten
Julien

Dag Julien,

Het gaat niet over de tandwielen, maar over de gietstukken. Die zijn in zamac en blijkbaar heeft Roco daar een slechte gietlegering gebruikt.
Specifiek bij deze HLD60 komt het veel voor.

Met de tandwielen is er bij normaal gebruik niets mis. Die van Roco zijn van goede tot zeer goede kwaliteit.
Met mijn opmerking over het controleren van de tandwielen op breuk bedoel ik : kijk het toch maar eens na. Door de zinkpest gat het materiaal waarop het tandwiel draait (een doorn in zamac) zwellen. Deze zwelling zou er de oorzaak van kunnen zijn dat het tandwiel van binnenuit zo onder druk komt te staan dat het breekt...

Er zwaddert hier op dit draadje iemand rond die opmerkingen (mis)plaatst ten gevolge van een vete tussen hem en een andere fabrikant. Hij heeft zelf niet eens een Roco HLD60... Dat gaat zolang duren tot mijn legendarische korte lont toch aan het kruitvat komt en ik alles opblaas.

Tot ziens in mei hopelijk !
Mvg, Erik

edemul

Bij mij is het enkel het zijplaatje dat de tandwielen op zijn plaats houdt dat gebroken is.
De body waar de tandwielen op draaien is nog intact.
Indien iemand hiervoor een oplossing heeft mag hij mij altijd contacteren.
Mvg,
Eddy.

Flip


Tot ziens Erik . (laat ons hopen)  :)

Mvg

Julien
Lenz digital PC sturing

eve

Citaat van: edemul op 29 maart 2021, 15:45:29 PM
Bij mij is het enkel het zijplaatje dat de tandwielen op zijn plaats houdt dat gebroken is.
De body waar de tandwielen op draaien is nog intact.
Indien iemand hiervoor een oplossing heeft mag hij mij altijd contacteren.
Mvg,
Eddy.

Dag Eddy,

Dan heb je tot nu geluk. Mag ik u toch aanraden niet teveel geld te besteden aan die reparatie. Uit mijn ervaring en ervaringen van anderen weet ik dat het proces van de zinkpest niet te stoppen is... Het wordt steeds erger.

Mvg, Erik.

eve

Er zijn lezers van dit draadje die toch eens naar de rustende Roco HLD60 in hun verzameling zijn gaan kijken.
Ter illustratie onderstaande toegezonden foto :


by Johan L. Vanderhoeven via Erik Verleysen on Flickr

Johan heeft een tweede lok niet geopend...

Goede nachtrust gewenst,
Erik

bellejt

ik heb er hier ook eentje liggen maar nog niet gekeken.Zelfs al is hij in orde heb ik toch interesse in die stukken want je kan ze maar op reserve hebben.Deze hier is een full sound AC model en dat heeft wat gekost

Alberke

Citaat van: eve op 29 maart 2021, 16:07:08 PM
Er zijn lezers van dit draadje die toch eens naar de rustende Roco HLD60 in hun verzameling zijn gaan kijken.
Ter illustratie onderstaande toegezonden foto :


by Johan L. Vanderhoeven via Erik Verleysen on Flickr

Johan heeft een tweede lok niet geopend...

Goede nachtrust gewenst,
Erik
Herkenbaar! En ik zie nu dat ik de vorige eigenaar onterecht van plakwerk heb beschuldigd; die zijstukken worden er afgedrukt door de zinkpest! Sorry! :-[
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Olivier77

Een goede avond,
Ik heb ook zo een lok waarvan een draaistel gewoon uit elkander is gevallen.
Na wat mails met Roco kon ik bij een bestelling bij een winkel het vervangend stuk gratis krijgen.
Was wel juist voor corona dus niets van in huis gekomen.
En blijkbaar heeft Roco nu geen vervangende (goede) stukken meer in huis.
Ik kijk ook graag uit naar een oplossing.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 29 maart 2021, 20:36:46 PM
Herkenbaar! En ik zie nu dat ik de vorige eigenaar onterecht van plakwerk heb beschuldigd; die zijstukken worden er afgedrukt door de zinkpest! Sorry! :-[

Alle begrip ervoor, was ook reeds lang uitgepraat zoals dat hoort onder beschaafde mensen...
Sorry overbodig! :)

;)

eve

BELANGRIJK

Bezitters van een Roco HLD60 die hebben vastgesteld dat hun model zinkpest in de draaistelonderdelen heeft, en die reeds begonnen zijn met de ontmanteling : BEWAAR volgende onderdelen !!!


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik