Diorama gestrand door corona

Gestart door Alan On Track, 22 maart 2021, 14:25:18 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,
Vorige maand heb ik met mijn diorama 'Grand thermal-hotel' de derde prijs gewonnen bij de A5-dioramawedstrijd van Railhobby en Bentinck modelspoor. Normaal zou dit gepresenteerd en tentoongesteld worden in Apeldoorn, maar door de reisrestricties ten gevolge van Covid-19 kan ik zelf niet naar Nederland met dit diorama. Dat is jammer omdat het ter plaatse ook foto's genomen zouden worden en er een bouwverslag in het blad zou verschijnen. 

Overzichtsfoto by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb nu twee opties: ofwel moet ik iemand vinden die toevallig werkgerelateerd in de buurt van Amsterdam, Rekkum, Utrecht of Apeldoorn moet zijn begin April en het kan overbrengen (de organisatie wil niet dat ik het diorama verzend met de post, en dat wil ik zelf ook niet), of ik moet zelf foto's nemen van hoge kwaliteit.

Aangezien ik het moeilijk vind om optie 1 van iemand te vragen denk ik dat optie 2 het meest haalbaar moet zijn. Heeft iemand tips om als amateur zonder studio of professionele apparatuur foto's te maken die publicatiewaardig zijn? Ik heb zelf een degelijke canon-camera, zij het met vaste lens en geen professioneel apparaat.
Alvast merci ;)
Modelbouw is een kunst

svvander

#1
Ik had dit baantje op FB gezien bij de voorstelling van de A5-dioramawedstrijd. Knap! Ik wist niet dat deze van jou was.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Twee vragen:
- heb je een statief?
- welke camera heb je?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

En vooral: wat heb je als verlichting ter beschikking?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Karel A.J.

Ik ben niet zo zeker of het echt niet lukt om zelf op en af te bollen. Zelf ben ik een maandje geleden naar West-Friesland gereden om een tweedehandsapparaat op te halen dat ook lastig was om te verzenden, en dat is probleemloos verlopen. Dat kan natuurlijk een kwestie zijn van toeval/geluk gehad. Men moet toch de achtergrond begrijpen: men wil dagjestoeristen en shoppers ontmoedigen. Iemand die gericht naar 1 bepaalde plaats rijdt met 1 bepaalde bedoeling, die wordt volgens mij wel met rust gelaten.

Als ik u was, ik durfde het erop te wagen; maar zorg wel voor een formele uitnodiging vanwege de organisator alginds, en doe het er allemaal zo professioneel mogelijk uitzien. En zorg er natuurlijk ook voor om maskers en handgel aan boord te hebben.

Martin Welberg

Wat Luc al zei, is er een statief? Voor model fotografie is een statief een must, verder is wat goede verlichting wel handig maar daglicht werkt vaak ook prima, vooral in combinatie met wat vellen wit papier als reflectieschermen. Paar vellen papier in een ronde vorm als achtergrond, neem je tijd en werk met een manuele belichting en diafragma als je camera dat toestaat. Vooral een wat hoger F getal (diafragma) is wel een must ivm de scherpte diepte.
Maar daar kun je wat dieper op in gaan als je weet dat de camera het kan.

Havoc

Het lukt inderdaad. Maar je moet op voorhand goed zien dat je de nodige documenten invult. Ben enkele weken geleden van Turnhout naar Kinrooi gereden (en terug) via Eindhoven. Geen probleem gehad. Er is ergens een collega die elke dag van Breda naar Antwerpen komt werken en een extrene medewerken vanuit Den Haag. Nog niet gehoord dat ze problemen gehad hebben. Nu ja, goed informeren zou ik zeggen.

Goeie foto's nemen is ook een optie. En je hoeft daar echt geen super fototoestel van duizenden euro's voor te hebben. De goeie opstelling en verlichting zijn al een grote stap in de goeie richting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alan On Track

ik heb een Canon Powershot SX530 HS. Ik heb een klein statief van een 30-tal cm hoog. Qua belichting heb ik enkel een bureaulamp en de zon ter beschikking. Ik heb wel veel  grote, witte papieren, daarmee kan ik wel iets proberen. Ik was niet tevreden over de foto's die ik voor mijn oorspronkelijke inzending nam met mijn apparaat, maar het was toen ook niet zo'n goed weer dus het licht was vrij slecht. Als morgen de zon schijnt zal ik bij wijze van test enkele nieuwe foto's maken om aan jullie oordeel te onderwerpen, ik neem aan dat jullie dat niet erg vinden?  ;)

Als zelfstandige zou ik eventueel nog wel kunnen zeggen dat ik om professionele redenen naar Apeldoorn reis, maar ik heb helaas geen auto en ik vind het zonde om voor de trein 70 euro te betalen en 9 uur onder weg te zijn om dan maar een paar uur ter plaatse te kunnen blijven  :-\   
Modelbouw is een kunst

doomslu

Met het statief en deze camera gaat het zeker lukken!
Laat het resultaat maar zien, dan kunnen we eventueel bijsturen, indien nodig.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Idd, speel wat met je diafragma en probeer de witbalans te meten met het toestel..

SirGresley

Die eerste foto is toch al goed en je terras heeft een licht grijze kleur wat mij al goed lijkt voor achtergrond.
Neem de foto buiten als het weer goed is.
Speel wat met de instellingen van je toestel en vergelijk ze dan welke het beste zijn.
Ook kan je inplaats van vlakbij te trekken, van verder af met in te zoomen proberen.
Probeer wat uit.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

svvander

Buiten kan je inderdaad ook met licht en schaduw spelen... Achteraf kan je ze nog bewerken. Een heel eenvoudig en gratis online programma:Foto-editor online - Pixlr.com
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Als je enige beschikbare verlichting een bureaulamp is zou ik ook zeggen hup naar buiten ermee. Deed ik vroeger ook altijd als ik weer es een locomotiefje af had. Echter licht krijg je niet!
Maar goed, dan moet je wel een beetje t weer in de gaten houden

Alan On Track

Ik heb vandaag uiteindelijk geen tijd voor een echte 'fotoshoot'  :P dus heb ik daarnet enkele foto's op mijn dakraam genomen om te kijken wat het geeft met zonlicht in verschillende standen.

IMG_6904 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6897 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6891 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6885 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat denken jullie? Ik vind het zelf jammer dat de achtergrond niet altijd even goed tot haar recht komt en dat de schaduwen te donker zijn. Ik heb photoshop en lightroom op mijn computer staan dus misschien dat ik straks daarmee nog wat met het licht ga spelen.
Modelbouw is een kunst

Floris

Vind zelf die donkere schaduwen juist het leuke van buitenlicht, het oogt allemaal scherper en echter. De achtergrond is inderdaad een puntje, maar ja, je kan niet alles hebben.  :P