Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

HLD60 van VBV meer digitale mogelijkheden geven.

Gestart door eve, 21 maart 2021, 11:14:39 AM

eve

In eerste instantie was deze HLD60 niet voorzien om om te bouwen.


by Erik Verleysen on Flickr

Op aandringen van enkele gebruikers van dit VBV-model met MTC21-interface hebben wij de PCB eve21MTC voor de HLD55 en HLD59 ook eens getoetst voor inbouw in deze HLD60. Bedoeling was om een normale programmatie van de decoder naar seinbeelden van de lampen toe te laten op basis van hergebruik van een bestaande decoder.
Bij ons proefmodel vonden we een oorspronkelijke ESU v3.5 decoder met VBV-sound voor mfx-sturing.
1. Deze ESU v3.5 21MTC heeft enkel Licht voor, Licht achter, Aux1 en Aux2 als uitgangen. Als extra aan seinbeelden voor de loc kun je dan niets toevoegen. Na overleg met de eigenaar werd beslist er een LokSound v5 in te planten met een eve21MTC ontworpen voor 10 uitgangen. Meer dan genoeg.
2. Wat ons dan al dadelijk bij het volgende probleem bracht. De v3.5 werkt met een luidspreker van 100 Ohm. De v4 en v5 moeten een 4 – 8 Ohm luidspreker hebben. De oude luidspreker laten we zitten onderaan de loc (gewicht !). De nieuwe past juist in de ronde uitsparing van het chassis na verwijderen van de kunststof houder (zie foto, rechtse kant van de loc).
3. En het volgende probleem was kostelijker. Is een sounddecoder al niet gratis, een SoundPilot v5 met HLD60 VBV-sound doet er een schep(je) bovenop. Daarenboven zijn bedenkingen gerezen bij de kwaliteit van de sound zelf : die zou niet ten volle aangepast zijn aan de mogelijkheden van de v5.
Hier hebben we hulp gekregen van een creatieve collega die een oplossing heeft aangereikt die werkt. Ik ben een leek op gebied van sounds, kan dus niet beoordelen... Maar hij zegt dat het goed is.
4. De sturing hebben we van mfx naar DCC gebracht.


by Erik Verleysen on Flickr

Voorlopig overwegen we niet om een set voor ombouw te ontwikkelen.

Mvg, Erik.

GDE

Best wel interessant. Zeker als nog eens sound voor V5 beschikbaar zou zijn met de mogelijkheden die deze bied

eve

Heb ik.
Nog niet compleet afgewerkt...
Mvg, Erik.

stoomlokje

Erik,
een vraagske , is dat niet een ontwerp terug uitvinden?
ESU heeft een adapterplatine uitgebracht waardoor je ook 10 +2 (F0f & F0r )versterkte uitgangen heb., en luidspreker aansluiting: nl de 51957, het is deze die ik ook aan't gebruiken ben voor mijn Re 460 project
Grtjes, Saskia

eve

Goedemorgen Saskia,

De ESU 51957 adapter bestaat al lang. Als ik het goed heb zelfs nu in zijn derde versie. In elk geval langer dan mijn ontwerp.
Die adapter was ook een onderdeel dat bijna noodzakelijk was voor de 21MTC-decoders. Er zaten wel wat uitgangen op die decoders, maar amper enkelen versterkt. Bij de versie v5 zitten de meeste uitgangen wel versterkt op de decoder zelf, maar niet naar buiten gebracht via de pinnen ,maar via soldeerpads.

Als je van scratch kunt beginnen : gebruik een Plux22 decoder...

Ja, ja, zult ge zeggen, maar hier ben je toch zelf met een 21MTC in zee gegaan.
Akkoord, maar dit ontwerp is op een speciale manier ontstaan.
Het was een vraag van een persoon om de elektronica van de VBV-machines meer handelbaar te maken.
De bestaande 21MTC-decoders worden hierbij, om diverse redenen, hergebruikt. Enkel de PCB werd vervangen.

En hier komt dan het verschil met de ESU 51957 : de eve-PCB's hebben de voorschakelweerstanden voor de LED's aan boord PLUS een stuk hardware logica  om vooral de belgische seinbeelden op de locs na te bootsen.

ESU is een duitse fabrikant : de duitse loc-seinbeelden zijn een stuk eenvoudiger dan de belgische.
Maar de zwitserse seinbeelden zijn een heel stuk complexer dan de belgische.

ZIMO besteed enkele bladzijden (!) van hun handleiding speciaal aan het zwitserse systeem...

Is dit een afdoend antwoord op uw vraag ?

Mvg, Erik.

PS : Van welk merk is uw Re 460 ?