snapmaker 2.0

Gestart door 755philippe, 16 maart 2021, 09:01:10 AM

755philippe

Heeft iemand ervaring met dit soortgelijk toestel ? 3D-printer, cnc-freesmachine en lasersnijder in 1 toestel. Kostprijs voor de goedkoopste versie met de behuizing die je dan afzonderlijk best bijkoopt 1500€ dus wel niet zo goedkoop maar lijkt me wel best geschikt voor onze hobby. De 3D-printer is  op basis van filament.
 
https://www.123-3d.nl/3D-printers/Snapmaker-2-0-p16624.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=snapmaker_0321&utm_content=image-left-button&utm_term=#snapmaker


Mvg

SuSke

Ik stel me alleen vragen rond de lange duur stabiliteit van de X,Y en Z as-aansturing.
Voor elk van de 3 opties is de mechanische benadering compleet anders.

Is er een risico dat je X-Y-assen ontregeld geraken bij het frezen waardoor je daarna terugmoet gaan kalibreren om the gaan laseren of printen?
kan me dat op lange termijn best voorstellen, maar in hoeverre is dat...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Ik heb de aankondiging van 123-3d ook gezien.
Het zijn hele mooie en solide apparaten, mag ook wel voor die prijs.
Best een dure actie hoor, terwijl er met een klein beetje zoeken (Thingiverse om zelf te maken of Bangood kant en klaar) ombouw kits voor bijvoorbeeld de Ender3 op de markt zijn.

Een Ender3 is al te koop voor plm €250,00 en kits heb ik al gezien voor nog geen €100,00.
Houd je toch mooi €1100,00 over voor andere leuke dingen.
Wel even een punt van aandacht, CNC frezen geeft een enorme hoeveelheid stof en het werken met lasers vereist ook nog al wat veiligheids maatregelen.

grt Piet.

Floris

Citaat van: SuSke op 16 maart 2021, 11:01:13 AM
Ik stel me alleen vragen rond de lange duur stabiliteit van de X,Y en Z as-aansturing.
Voor elk van de 3 opties is de mechanische benadering compleet anders.

Is er een risico dat je X-Y-assen ontregeld geraken bij het frezen waardoor je daarna terugmoet gaan kalibreren om the gaan laseren of printen?
kan me dat op lange termijn best voorstellen, maar in hoeverre is dat...
Nou, t lijkt mij dat als je de machine ontwerpt om te frezen die assen t probleem niet zullen zijn, qua dat is wel hoe je zo'n machine zou moeten bouwen: een cnc-frees die toevallig ook kan laseren en printen. Dat dat duurder is dan een of andere worstprinter lijkt me duidelijk, want een cnc-frees eist wel een wat degelijker constructie, zeker als je dr meer mee wil frezen dan heel licht schuim. Zo'n ender 3 oogt mij wel erg sprieterig, volgens mij trek je de constructie van zo'n ding compleet aan gort als je er cnc-werk mee gaat doen, nog afgezien van de nauwkeurigheid.

PietB

Citaat van: Floris op 16 maart 2021, 11:18:05 AM
Zo'n ender 3 oogt mij wel erg sprieterig, volgens mij trek je de constructie van zo'n ding compleet aan gort als je er cnc-werk mee gaat doen, nog afgezien van de nauwkeurigheid.
Nou dat is gissen wat je doet Floris.
Maar ik ben het met je eens die Snapmaker is solider dan een Ender.
Maar je wilt toch ook niet 6mm in één gang metaal verspanen.
Maar dat zal de Snapmaker ook niet lukken.
En in ons toepassingsgebied, modelbouw is licht werk wat telt en daar is de Ender zeer zeker toe in staat.
Ik heb zo'n machine berken triplex zien frezen met per gang één mm diepte.
Zo ook met MDF, en de frees die daar voor werd gebruikt was een 4mm diameter.
En dat ging prima met zelf gemaakte hulpstukken.
En wat betreft de nauwkeurigheid ja als je er met een resolutie van 0,08 mee kunt printen kun je daar ook mee frezen.

grt Piet.

svvander

Ik volg op Facebook verschillende draadjes over 3D-printen. Die Snapmaker had ik dus ook gezien. Ik volg volkomen wat Piet zegt over de Ender (als je dit type printer echt wenst uiteraard).
Als je een beetje van elektronica afweet, kan je deze dan voor een goede €100 kopen en in elkaar steken.

Maar ik zou toch ook opletten met een machine die alles kan... in mijn ogen kan die dan van alles iets, maar niet alles evengoed (kort door de bocht). Koop een 3D printer om te printer, een lasersnijder om te "lasercutten" en een CNC-machine om te frezen. Je koopt toch ook geen kruiwagen om in de tuin een put mee uit te graven? Je koopt en schop en de kruiwagen gebruik je om de grond mee af te voeren... (ook weeral een domme vergelijking, maar je snapt wat ik bedoel). Volgens mij kan je, mits je een beetje rondkijkt en een geduld hebt, zelf een afgesloten lasersnijder vinden voor rond de €500, die heel goed voldoet voor onze hobby. (En als je niet vies bent van onze vriend Ali, misschien zelf nog goedkoper).
En dan de CNC machine, hoe vaak ga je deze gebruiken? Ik denk dat je deze het minst zal gebruiken. Maar ook hier heb je leuke Hobby-alternatieven. Proxxon heeft er een leuke in het gamma, die naar het schijnt zijn werk wel heel goed kwijt: Micro frees MF 70 CNC ready (dus het is een werkbank die je achteraf relatief eenvoudig kan ombouwen naar een CNC-machine). Deze stond nu bij Conrad aan €265 (Ik denk dat die anders rond de €600 zou kosten).
Heel snel geteld, ben je dan in totaal een €900 kwijt aan apparaten, die allen gemaakt zijn, voor wat ze best kunnen.

Het is maar hoe ik het zie... de vraag zal vooral zijn: wat ga je gebruiken, voor wat en hoeveel?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Citaat van: PietB op 17 maart 2021, 01:56:03 AM
Citaat van: Floris op 16 maart 2021, 11:18:05 AM
Zo'n ender 3 oogt mij wel erg sprieterig, volgens mij trek je de constructie van zo'n ding compleet aan gort als je er cnc-werk mee gaat doen, nog afgezien van de nauwkeurigheid.
Nou dat is gissen wat je doet Floris.
Maar ik ben het met je eens die Snapmaker is solider dan een Ender.
Maar je wilt toch ook niet 6mm in één gang metaal verspanen.
Maar dat zal de Snapmaker ook niet lukken.
En in ons toepassingsgebied, modelbouw is licht werk wat telt en daar is de Ender zeer zeker toe in staat.
Ik heb zo'n machine berken triplex zien frezen met per gang één mm diepte.
Zo ook met MDF, en de frees die daar voor werd gebruikt was een 4mm diameter.
En dat ging prima met zelf gemaakte hulpstukken.
En wat betreft de nauwkeurigheid ja als je er met een resolutie van 0,08 mee kunt printen kun je daar ook mee frezen.

grt Piet.

Floris heeft het volledig bij het juiste eind Piet. Het grote verschil tussen enerzijds laseren/3D printen en frezen is dat bij het laatste veel zijwaardse druk wordt uitgeoefend op de constructie van de Z-as. Als ik die "goedkope" dingen bekijk ben ik ervan overtuigd dat de Z-as nooit de nauwkeurigheid kan houden door die druk.

En algemeen; die kleine machines kunnen je een fortuin aan freesjes kosten. Als je niet aan optimale bewegings-snelheid en toerental kan frezen gaan je freesjes snel kapot...