Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Styreen schilderen?

Gestart door Havoc, 14 maart 2021, 11:57:48 AM

Alberke

Gebruik eens goei verf eh seg! ;)
Zal een potteke sturen, welke kleur moet ge hebben?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#16
Citaat van: Havoc op 14 maart 2021, 12:26:50 PM
.Probleem is dat ik geen plek heb om met de airbrush te werken. Buiten is het nu ook niet ideaal... Die 2 minuten met een spuitbus dat gaat nog maar alles voor de airbrush naar buiten slepen zie ik nu niet zitten.

Wees toch eens niet zo kleinzerig jongens!
Ik heb al tig aantal stukken (wagons, loc's enz) gespoten gewoon op het bureau aan mijn werktafel, zonder afzuiging of masker of wat dan ook, en kijk, ik heb het overleefd!
Het stinkt 10 minuutjes en daarna merk je er niks meer van
Mijn hersenen zijn wel wat aangetast maar ik ben niet zeker dat het daardoor komt.... ;D
In de jaren zeventig 3 jaar pistoolschilder in een ruimte zo groot als een doorsnee woonkamer, met enkel een aspirator, een stofmasker kende toen nog niemand...
Ik kwam er elke dag zat buiten van alcoholvernis te spuiten, en kijk, ik leef nog!!!
De theorie en pantomine er rond is doorgaans groter dan het kwaad zelf, de mensen van tegenwoordig kunnen tegen niets meer, gewoon omdat anderen dat zeggen! ::)

;)

svvander

Citaat van: Martin Welberg op 14 maart 2021, 18:03:48 PM
Nee, da's omdat de modelcolor van de verfjes van Vallejo de dikste is.

De fout die veelal gemaakt wordt  met modelbouw verfjes en dan vooral de acryl is dat men te snel een dekkende laag wil zetten. Je hebt als eerste te maken met als ondergrond een kunststof met een oppervlakte spanning. Dunne lagen en meerdere is gewoon het kunstje. Ga maar eens kijken bij figuur schilders als Angel Giraldez.

Klopt volledig Martin... ik heb dit ook ondervonden. Het voordeel van met meerdere fijne laagjes te werken, is dat je dan ook nog kan bijsturen (indien je van plan bent om zelf te mengen). Onlangs nog gemerkt dat mijn Vallejo in het potje een volledig andere tint had na het drogen dan in mijn mengpotje. De 2de laag lichtjes aangepast en na de 3de was het bijna (nog niet goed genoeg in mijn ogen) wat ik wou. Je moet er een beetje mee experimenteren, maar na een tijdje lukt het wel.

Bij mijn laatste spuitwerkje (waar ik nog niet mee klaar ben), een container, was de eerste laag zelf zo licht dat je ze bijna niet zag... dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. En soms helpt het om "nat op nat" te spuiten. Die dunne lagen drogen relatief sneller.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Johan,

De witte dop is inderdaad de "penseel" verf maar voor kleine details te kunnen schilderen zodat de verf niet uitloopt.  Dus voor oppervlaktes gaat deze strepen trekken.  Beste is dat je de Valejo Air neemt (zwarte dop) voor met penseel grote oppervlaktes te schilderen en dit dan in 3 lagen.  Omslachtig, maar het blijft acrylverf he ;)

Ja Rudy, je mag blij zijn dat je nog leeft zonder last van je longen, maar je bent nog jong he ;)
Acrylverf is inderdaad watergedragen maar met de airbrush komen deze stofdeeltjes toch in je longen en die breken niet af.  Dus occasioneel kan geen kwaad, maar doe je veel in fijnere nevels zoal weatheren.  Awel, er gaat veel vuil binnen als je jezelf niet beschermt.
Persoonlijk spuit ik veel door m'n werk en met afzuiging in cabine en nog met aangepast masker verschiet ik van de vuile filter na een paar uur werk :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

Wat ik hier dus probeer te zeggen zonder tenen te beschadigen is dat Vallejo uitstekend is om te airbrushen, daar gebruik ik ze ook voor, maar voor het uitgebreide handwerk is ze minder geschikt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 14 maart 2021, 18:49:33 PMWees toch eens niet zo kleinzerig jongens!
Ik heb al tig aantal stukken (wagons, loc's enz) gespoten gewoon op het bureau aan mijn werktafel, zonder afzuiging of masker of wat dan ook, en kijk, ik heb het overleefd!
Het stinkt 10 minuutjes en daarna merk je er niks meer van
Mijn hersenen zijn wel wat aangetast maar ik ben niet zeker dat het daardoor komt.... ;D

Heb het helemaal niet over de reuk of zo. En ik heb een masker voor organische dampen. Maar misschien merk je het niet, maar airbrushen geeft stof. En ik heb geen zin om die vuiligheid op te kuisen.

Als ik airbrush, dan is het met Lesonal 1K Etch Primer. Wees gerust, dat stinkt en zonder masker ben je 2 dagen mottig. Zelfs buiten... Dus neen, niet kleinzerig maar gewoon ik wil dat niet in mijn appartement doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alan On Track

Om heel eerlijk en on te zijn... Ik gebruik goedkope Action-primer voor alles, en daar heb ik nooit problemen mee gehad  :-X
Qua verf gebruik ik vooral Vallejo, zowel voor airbrush als met penseel. Ik verlucht wel liever gans de ruimte als ik met de airbrush werk.

Anderzijds, als je geen masker draagt tijdens het airbrushen krijgen de coronavirussen in je longen meteen ook een aardig kleurtje mee  :P  ;)
Modelbouw is een kunst

Thommy

Ik volg meerdere hier. Alles met Tamiya, dekt direct. Eventueel de revell/humbroll verfjes
Greetz

Thommy

gardevil

Vallejo verf aanbrengen met een weinig water met daarin agepon (waterontspanner) of een drupje dreft (zelfde effect).
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

eve

Citaat van: Havoc op 14 maart 2021, 12:26:50 PM

Probleem is dat ik geen plek heb om met de airbrush te werken. Buiten is het nu ook niet ideaal... Die 2 minuten met een spuitbus dat gaat nog maar alles voor de airbrush naar buiten slepen zie ik nu niet zitten.

Lange leiding leggen (aansluiten) tussen compressor en pistool.

Mvg, Erik.

svvander

Het moet niet altijd kweetnietwat zijn he... een voorbeeld van op FB (gepikt dus).

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be