Styreen schilderen?

Gestart door Havoc, 14 maart 2021, 11:57:48 AM

Havoc

Ik ben nu het interieur voor mijn station aan het hermaken in styreen. Maar ik krijg dat niet geverfd met penseel. Die verf dekt van geen kanten, je smeert die er gewoon weer af.

De styreen is de gewone witte platen die je in de modelbouw- of kunstwinkel vindt. Als verf gebruik ik Valejo, Talens of Crelando Acryl. Dezelfde acryl heb ik voor de vorige versie van het interuer in papier gebruikt. Verf onverdund uit het flesje/tube of met wat water of isopropyl.

Eerst had ik het een opgeschuurd met zo'n schuurvlies. Maar geen verbetering. Ik heb nu over de wanden een primer gespoten voor kunststof maar ook op die primer hetzelfde verhaal.

Telkens blijven er dikke lijnen staan en daartussen geen verf of een heel dun doorzichtig laagje. Onmogelijk om een egaal dekkend laagje te schilderen. Ok, ik weet ook dat er zeker 2 lagen gaan nodig zijn, maar het trekt absoluut niet vlak en ziet er gewoon niet uit.

Het zijn zo'n prullen dat een airbrush hiervoor gebruiken me nu ook niet ideaal lijkt. En ik heb dezelfde verf gebruikt voor de gebouwen (Auhagen kit) bij te schilderen en dat werkte perfect.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Ik gebruik wel meer de PVC schuimplaten maar 't is van 't zelfde laken een broek.

Nu zet ik overal waar mogelijk een MOTIP primer op. Die "etst" een beetje in het oppervlak. Maar dan... Welke kleur? Er zijn een heel pak kleuren die echt niet deftig dekken. Waar "grijzen" altijd in 1 laag OK zijn, zijn kleuren zoals rood en bruin echt ambetanterikken. Die spuit ik dan met de airbrush...

Havoc

Ik heb er een licht grijze automotive primer opgezet en die houdt en dekt goed. Nu, de kleur is een "warm geel" en ja, dat dat niet in 1 laag dekt daar kan ik mee leven. Dat was op papier ook zo. Maar donker groen?

Probleem is dat ik geen plek heb om met de airbrush te werken. Buiten is het nu ook niet ideaal... Die 2 minuten met een spuitbus dat gaat nog maar alles voor de airbrush naar buiten slepen zie ik nu niet zitten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Een bouwsel van styreen dompel ik eerst onder in een badje zeepsop. Dan goed afspoelen en laten drogen. Vallejo zet ik er dan direct op, zonder primer. Moet wel in 2 lagen want met 1 laag wordt het niet egaal.

DIORAMABOUWER

Ik doe het zoals Klaas zegt, eerst ontvetten en daarna eventueel licht opschuren, maar ik gebruik daarvoor wel nog de humbrol olieverf.
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

bollen neus

Hier geen problemen, potje Revell openen en met de borstel goed te doen. Is mijn ondervinding.
Den Eric.

svvander

Citaat van: Havoc op 14 maart 2021, 12:26:50 PM
Ik heb er een licht grijze automotive primer opgezet en die houdt en dekt goed. Nu, de kleur is een "warm geel" en ja, dat dat niet in 1 laag dekt daar kan ik mee leven. Dat was op papier ook zo. Maar donker groen?

Probleem is dat ik geen plek heb om met de airbrush te werken. Buiten is het nu ook niet ideaal... Die 2 minuten met een spuitbus dat gaat nog maar alles voor de airbrush naar buiten slepen zie ik nu niet zitten.

In een grote kartonnen doos die je op zijne zijkant legt (en ge zet een raam open om te verluchten).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

59erke

Ik verf alles met Revell Aqua Color zonder problemen, zelfs zonder primer
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alberke

Ik heb ook geen probleem; ik gebruik Tamiya, MrHobby, Revell ..allemaal acryl op die witte plaat uit de hobby winkel. Zonder afwassen.
Ik heb maar één keer problemen gehad met Valejo, maar dat bleek "wash" te zijn. ;D
Je mag die verf wel niet met water verdunnen. Gebruik de eigen verdunner voor die verf. Of puur.
Alleen bij geel en rood gebruik ik primer.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Johan,  welke Valejo?  Zwarte of witte dop?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bellejt

ik ga gewoon over de oppervlakken eens met thinner (cellulose).Dan onmiddellijk afvegen en desnoods ff met vochtige doek overgaan.Dan hecht alles erop.

Havoc

Citaat van: evan op 14 maart 2021, 16:39:17 PM
Johan,  welke Valejo?  Zwarte of witte dop?

Valejo met de witte dop beginnen allemaal met 70. Moet wel zeggen dat van de 3 soorten die ik heb de Valejo het beste dekt. Kan natuurlijk ook zijn omwille van de kleur.

Soit, na 4 lagen heb ik een beetje kleur op die muur gekregen. En het ziet er niet uit van de strepen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 14 maart 2021, 17:29:10 PM
Citaat van: evan op 14 maart 2021, 16:39:17 PM
Johan,  welke Valejo?  Zwarte of witte dop?

Valejo met de witte dop beginnen allemaal met 70. Moet wel zeggen dat van de 3 soorten die ik heb de Valejo het beste dekt. Kan natuurlijk ook zijn omwille van de kleur.

Soit, na 4 lagen heb ik een beetje kleur op die muur gekregen. En het ziet er niet uit van de strepen.
De 70 zouden inderdaad de "kwast" soorten moeten zijn. Ge hebt toch goed geschud?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Martin Welberg

Nee, da's omdat de modelcolor van de verfjes van Vallejo de dikste is.

De fout die veelal gemaakt wordt  met modelbouw verfjes en dan vooral de acryl is dat men te snel een dekkende laag wil zetten. Je hebt als eerste te maken met als ondergrond een kunststof met een oppervlakte spanning. Dunne lagen en meerdere is gewoon het kunstje. Ga maar eens kijken bij figuur schilders als Angel Giraldez.