Rue de dégradation, ofwel... Luikse kolen

Gestart door Stedahult, 07 maart 2021, 20:32:38 PM

Stedahult

Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd iets nieuws te
bouwen. Voor mij dan... Maar dat was het telkens niet,
een teveel aan wissels, kruisingen en meer van dat
soort ellende. Mijn Deense baantje heeft het helemaal
voor mij. Enkelspoor all the way, ideaal. Nu kocht ik
vorige maand van Peter een Brossel van Piko. Heer Dilz
reageerde op FB met wat foto's onder mijn bericht.
Had zelf natuurlijk al het één en ander bekeken online.
En vond daar naast heel veel desolate rommel eind
jaren '70, ook een foto van de aansluiting in Lijn 32
(Ans - Flémalle Haute) naar de Bonne Fortune kolenmijn.
En dat leek mij wel iets om na te bouwen. Enkelspoor
met 1 wissel het terrein op. Uiteraard zou ik daar aan
vast een heel net van sporen kunnen leggen... maar
dat doen we niet.



In mijn modelspoor magazijn lagen al wat resin kitjes
voor als en ooit. Want! Beter Arietek op de plank,
dan geld op de bank!
En daar zat wel veel
gelijkenis tussen aangaande de geveltjes. Nu heb ik de
kitjes allen uit elkaar gehaald en als losse elementen
gebouwd. Zo kon ik hier en daar de huisjes nabootsen
zonder meteen alles van scratch te moeten bouwen.
Al zit er nog veel werk in met styreen en andere
rommel om het een beetje te laten smoelen.

Het geheel komt op 2 bakken van 122x 50 of 60, daar
ben ik nog niet helemaal uit. Op de linkerbak het woon
gebeuren met daarachter de uitloop van de wagenlading
(een deeltje) en de rechterbak krijgt de Schachtbok met
2 of 3 half gesloopte bijgebouwen. Het spoor loopt in
een lichte boog voor het grootste deel langs betonnen
schutting. Die ga ik gieten van resin. En dan is er nog
veel groen te doen.  Het geheel zal zich rond 1980
afspelen. De mijn zelf is in '72 gesloten. In 1985 ging
als laatste de schachtbok neer en werd de lijn opgebroken.



De afgelopen week ben ik wat gaan snijden, zagen en
plakken. Zodat er al wat staat. Het is nog lang niet
zover dat de airbrush er over kan. Maar dat komt wel.
Desolaatheid krijg je nu eenmaal niet zomaar.



Ik ga maar weer wat doen met mijn vrije tijd, later meer.
Mvh. Steef

mark7758

Veel plezier. En ga zo door met bouwen. Leuk projectje
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Decapod

Zeer interessant project. Ik volg met veel interesse (wonende vlak bij Luik, is de industrie rond het Luikse mijn inspiratiebron).

Zeker eens kijken in het boek Le chemin de fer en Hesbaye Liègeoise. Daarin vind je heel wat info over lijn 32, die van Ans naar Flémalle liep en de putten bediende. Saint-Nicolas of la 'bure à djote' bleef het langst open van alle mijnen rond het Luikse als ik me niet vergis. Na de sluiting van Esperance en Bonne Fortune werden uit die twee laatsten nog een paar 100.000'en ton kolen ondergronds naar Saint-Nicolas gebracht om daar opgehaald en gewassen te worden. Werd pas gesloten eind 1974 en is daarna nog een 15-tal jaren als een losplaats voor geïmporteerde kolen (vnl. uit het Oosten, meen ik verstaan te hebben) of overlaadplaats op vrachtwagens gebruikt. Het verkeer bestond toen vooral uit telkens een 10-tal Tds getrokken door 73'ers. De klim naar Ans was vaak hoge dienst voor die machines (vroeger, toen de mijnen actiever waren werden er vaak 2 type 81 voor gebruikt, soms één vooraan en één achteraan).

Ik vermoed dat deze foto er één van de andere kant is (maar ben niet zeker). Er is jammer genoeg te weinig fatsoenlijk gedocumenteerd over die mijnen: men kon er in de jaren '90 niet snel genoeg vanaf zijn. Tragisch als je bedenkt hoeveel mensen daar keihard gewerkt hebben. (foto niet van mezelf - maar ik weet niet meer waarvandaan)

Saint-Nicolas by Thomas Schampaert, on Flickr
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Stedahult

#4
Thomas, dit is de link
https://histoiresdeliege.wordpress.com/2014/03/22/le-charbonnage-esperance-et-bonne-fortune/amp/

En het is inderdaad gezien vanaf de andere kant.
De kolen kwamen op het laatst vanuit Duitsland
Achter de woningen werden de wagons geladen.
Er liggen nu nog wat kolenresten in de vorm van
langerekte begroeide hopen.

Dat boek moet ik maar eens gaan opzoeken. Dank!
Mvh. Steef

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Decapod

Citaat van: Stedahult op 07 maart 2021, 22:22:36 PM
Thomas, dit is de link
https://histoiresdeliege.wordpress.com/2014/03/22/le-charbonnage-esperance-et-bonne-fortune/amp/

Ik wist dat ik 'm ergens van het web geplukt had, maar niet meer waarvandaan. Thx.

Ook zeker de moeite om eens op te zoeken is Anciennes Houillères de la Région liégeoise van André De Bruyn. Veel info.
Veel meer dan wat hoopjes kolen en enkele putgrafstenen zijn er inderdaad niet meer over ... .
Misschien ook je licht een opsteken in 'Souvenirs et mémoires de Liège' op FB. Altijd wel een vriendelijke liègeois die je wil verder helpen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Intressant, misschien ooit een link voorzien naar Floris zijn project?

sdz1976

Ook hier zijn we benieuwd naar het vervolg.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Stedahult

Citaat van: DFS op 08 maart 2021, 08:32:37 AM
Intressant, misschien ooit een link voorzien naar Floris zijn project?

Nee Sven, wat Floor doet is veel te groot voor mij.
Maar... het ligt wel dicht bij elkaar. Uiteindelijk
zit zijn hand er onbedoeld ook in, de kitjes
zijn van zijn hand. Dat ik ze vernaggel is mijn
gebrek in deze  :D
Mvh. Steef

Andress24

Heerlijk toch, het vergelijken van oude kaarten met de huidige toestand op Google Earth. Je kan nog echt grote stukken van het oude spoor op de kaart ontwaren. Veel success gewenst!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Alan On Track

Ik volg dit. Helemaal mijn ding dit soort gebouwtjes
Modelbouw is een kunst

SuSke

Tof projectje Steef.
Wordt weerom zo eentje van "met weinig kan je ook mooie dingen doen".

Je hebt mijn aandacht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Op de fantastische website van Railations staat ook nog een foto die niet op bovenstaande website staat:
https://www.railations.net/archiefrailations.html
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html